Gå til hovedinnhold

Årskavalkade 2023!

 


Året er nesten omme, og før 2024 kan begynne, synes vi i Würmstuggu-redaksjonen vi må foreta et tilbakeblikk på året som har gått. Det har vært et produktivt år. Aldri før har vi publisert så mye stoff som i år. 181 innlegg har det blitt i alt, hele 30 flere enn i fjor. Mye av stoffet vi har publisert i år har vært anmeldelser av Tex Willer og norske lyrikkutgivelser. Vi har allerede publisert to oversikter over lyrikkanmeldelsene (her og her). Tex Willer-folket vet selv hvor de finner anmeldesene. Derfor har vi stort sett utelatt dette stoffet fra denne årskavalkaden. Her er noen av høydepunktene fra Würmstuggu-året 2023: 


Vi startet året med en anmeldelse av Karl Ove Knausgårds roman «Det tredje riket». Vi anmeldte også boken «The Righteous Mind» av moralfilosofen Jonathan Haidts og rockegruppen Totos album «Tambu» fra 1995.


I februar skrudde vi opp publiseringsfrekvensen. Vi publiserte blant annet en anmeldelse av Ferdinand Mounts klassiker «The Subversive Family» fra 1982, Brynjulf Tjønns diktsamling «Kvit, norsk mann» og Toto-albumet «Falling In Between». Vi leverte også det som skulle vise seg å bli årets mest leste innlegg, en liten sak om pavene Gregor II og Gregor XIV. En annen pave vi skrev om denne måneden var Paul II. Videre bekreftet redaktøren brudd, og redaksjonen tok avstand fra Christian Krohgs kolonialistiske maleri «Leiv Eriksson oppdager Amerika». Denne måneden begynte vi også det store Ibsen-prosjektet som har rullet og gått på Würmstuggu i år. I februar kunne man lese om «En Folkefiende» og «Naar vi døde vaagner». Vi gratulerte selvfølgelig også vår folkelige og muntre monark med 86-årsdagen.


I mars publiserte vi enda en klikkvinner, «Hvordan være woke?» samt en anmeldelse av Enki Bilals tegneserie «Udødelighetens pris» fra 1980, der den dystopiske fremtidshandlingen faktisk utspiller seg i mars 2023. Vi så også på Henrik Ibsens stykker «Lille Eyolf» og «Rosmersholm» og kritiserte den rasistiske hetsen den amerikanske trollmannen Shaman Durek har blitt utsatt for, især av Dagbladet, de senere årene.


Vi startet april med en aprilspøk som nok lurte litt for mange av våre lesere til å tro at Würmstuggu skulle bli en ren kvinneblogg. Vi anmeldte boken «Culture and Society» av den døde, hvite briten Raymond Williams. Så publiserte vi en tekst der vi tok for oss Douglas Murrays bestseller «The Madness of Crowds» og det siste albumet til det finske tungrockbandet Insomnium, «Anno 1696». Så foretok vi en gjennomgang av «John Gabriel Borkman» i intet mindre enn fire deler. Vi anmeldte også Morgan Kane-romanen «Texas Ranger». Mer vill vest ble det da vi anmeldte Doug Wildeys tegneserie «Rio». Vi fikk en ny klikkvinner da vi publiserte leserinnlegget «Et rop om hjelp fra Norges mest sårbare minoritet». Dessuten publiserte vi anmeldelser av de siste bøkene til Vidar Sudstøl og Rune Christiansen samt den siste platen til den svenske rockegruppen Creye. 


Vi markerte 1. mai med et maleri av den sovjetiske maleren Mitrofan Grekov. Deretter anmeldte vi Jon Fosses splitter nye fortelling «Kvitleik». I teksten «Øl, rumper og verdens iboende fascisme» så vi på en novellesamling av Kjell Askildsen og en tekstsamling av transaktivisten Jim Særnblom. Vi publiserte også en tekst der vi så på en diktsamling av Dan Andersen, Wam & Vennerøds film «Hotel St. Pauli» og Jijés westerntegneserie «Jerry Spring». Dessuten belærte vi våre lesere om den polske helgenen Andrzej Bobola og den russiske anarkisten Mikhail Bakunin


I juni lanserte vi vår nye spalte «Retrostuggu» med utklipp fra Würmstuggus nå nedlagte papirutgave. Håkon Myhre skrev om Machiavellis «Fyrsten» og James Burnhams «The Machiavellians: Defenders of Freedom». Vi publiserte skuespillet «Redaktionsmøde» der radarparet Myhre & Dalberg diskuterer Geir Angell Øygardens novellesamling «Frastøtende tyngdekraft» og en plate med Van Halen. Vi skrev også om Gunnar W. Knutsens bok om «Religionskrig i Europa 1450-1700» og VG-figuren «Selma Moren, debattjournalist og kommentator». Dessuten besvarte vi et kritisk leserinnlegg om pride, eid og redaksjonens medarbeidere


Vi sparket i gang juli med en tekst om kirkefaderen Augustins selvbiografiske verk «Bekjennelser». Vi fant også tid til å skrive en tekst om Jon Fosses skuespill «I svarte skogen inne», egentlig bare «Kvitleik» i dramaform, Thomas Lundbos roman «Den som ler sist» og tegneserieantologien «Fast Forward». Vi markerte også 90-årsdagen for den ofisielle avskaffelsen av det tyske flerpartisystemet, og vi skrev om Ibsen-skuespillene «Kæmpehøjen» og «Olaf Liljekrans». Også Clay Allison-romanen «Showdown i Cheyenne» fant vi plass til.


Også august stod i Henrik Ibsens tegn. Da publiserte vi en gjennomgang av «Hærmændene paa Helgeland» i fire deler. Vi leverte også stoff om H.P. Lovecraft, kronprinsesse Mette-Marit, Hans Gude og de romerske keiserne Caligula og Commodus. Ellers kunne man også lese om tegneseriehelten Punisher og Michel;Houellebecqs roman «Serotonin».


I september feiret Würmstuggu tolv år. Vi så på Ibsens drama «Bygmester Solness» over fem artikler og anmeldte Atle Husbys roman «En åpen hemmelighet», der kommunen har rollen som antagonist, noe vi ikke er helt ukjent med. Vi gjorde oss kjent med president James A. Garfield, Hildegard fra Bingen og pave Johannes Paul I. Vi publiserte også en anmeldelse av Asle Tojes Europa-trilogi og et leserinnlegg om kulturkrig og rasisme i Skandinavia


Vi begynte oktober med våre faste spalte «Motestuggu». Deretter så vi på Stanislaw Lems science fictionroman «Solaris» og Peter Milligan og Chris Bachalos tegneserie «Shade the Changing Man». Dernest gratulerte vi Jon Fosse med Nobelprisen før vi publiserte et prøveinnlegg fra vår anonyme spaltist «Mediekritiker’n». Vi presenterte malerier av de russiske kunstnerne Nikolaj Jarosjenko og Isaak Brodskij og anmeldte essaysamlingen «Holde seg i live» av Michel Houellebecq. Vi publiserte også omtaler av Jon Fosses teatermonolog «Slik var det» og Benito Mussolinis manifest om fascismens lære. Det ble også plass til to leserinnlegg, et fra en fritidsklubb i Trøndelag og et om grammatisk kjønn som undetrykkelsesmekanisme. Vi avsluttet oktober med enakteren «Litterært møte», der Myhre & Dalberg blant annet drøfter Evripides tragedie «Hekabe» og westernromanen «Cowboy uten nerver».


Vi innledet november måned med en artikkel om krigspaven Julius II. Denne måneden publiserte vi enda et leserbrev fra mikroblogger og Tesla-eier Sverre G. Skogvik, som påstod han var ferdig med Elon Musk. Vi hadde også en artikkel om «Grønlands apostel» Hans Egede og en sak om den symboltunge datoen 9. november i nyere tysk historie. Onan og Ruth Myrland fra Lillesand Israel Forening skrev til oss om Israels krig i Gaza og endetiden, og Erwin K. Waagenæss skrev om sine kvaler i forbindelse med sitt vennskap med en konebanker. En annen innsender presenterte et nytt satirekonsept for å bremse høyrepopulismens appell. Vi fortsatte vår serie med skuespill om Myhre & Dalberg med enakteren «Antirasisme og atomdrømmer». Vi så også på Francois Migeat og Claude Auclairs tegneserieroman «Flammetreets blod» og markerte 130-årsdagen for Lazar Kaganovitsjs fødsel.


Det meste av desember gikk med til Würmstuggus tradisjonsrike julekalender (inkludert et kritisk leserinnlegg), som i år handlet om diktatorenes kvinner. Det ble også en gjennomgang av Henrik Ibsens «Fruen fra havet» og anmeldelser av Sven Mønnelands bok om Jugoslavia-konflikten og Karl Ove Knausgårds siste roman «Nattskolen». Etter fjorårets fiasko med «20 spådommer for 2023» publiserte vi i år «20 spådommer for 2024». Vi håper det går bedre denne gangen. En årsrapport fra Würmstuggus Ibsen-redaksjon syntes vi også var påkrevet nå på slutten av året. Helt på tampen av året publiserte vi en omtale av Ernst Jüngers dagboksnotater fra annen verdenskrig. 


Det var altså Würmstuggu-året 2023 oppsummert. Vi ønsker alle våre lesere et godt nytt år. Våre fiender ønsker vi intet godt.


Würmstuggu-redaksjonen



Illustrasjon: Pieter Christoffel Wnder, 1810


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Hatpropaganda i skolebibliotekene

  Vi har mottatt et foruroligende brev fra en av våre lesere. Vi publiserer det i uavkortet form.  Kjære Würmstuggu Jeg er en kjærlig forelder til en 15-åring som går på ungdomsskolen. Her om dagen kom hen hjem og fortalte noe som rystet vår lille familie langt inn i ryggmargen. Dette hendte mens klassen var på biblioteket for å finne en bok å lese. Mens vår unge skoleelev gikk der mellom bokhyllene på jakt etter lesestoff, fikk hen øye på noen bøker hen har hørt meget om, men aldri lest. (Vi er påpasselige med å gi hen egnet litteratur med gode verdier.) Der stod nemlig «Harry Potter»-bøkene av J.K. Rowling i all sin fargerike, forlokkende prakt. Her må noen ha sovet i timen, tenkte vi, for ingen som følger med i nyhetsbildet kan vel ha unngått å få med seg at Rowling er en moderne hatprofet som sprer sin giftige transfobiske propaganda ikke bare på «sosiale medier», men også gjennom disse tilsynelatende harmløse barnebøkene og de filmene de er basert på. Da vårt barn konfronterte bib