Gå til hovedinnhold

Når vi døde vågner: Første runde!

 


Würmstuggus Ibsen-prosjekt ruller videre! Denne gangen tar jeg i bruk livebloggingsformatet jeg tidligere har benyttet på bøker som «Is-slottet», «Trilogien» og «Rio Grande». Og hva står på menyen idag? Jo, Henrik Ibsens siste drama, «Når vi døde vågner». 


Dette stykket, som har undertittelen «En dramatisk epilog i tre akter», ble utgitt i 1899, og det er nettopp 1899-utgaven jeg leser. Den kan leses på Nasjonalbibliotekets hjemmesider. Fordelen med å lese førsteutgaven er selvfølgelig at man får stykket mer eller mindre slik Ibsen forfattet det. Sproget i senere norske utgaver er jo gjerne modernisert i tråd med sprogmyndighetenes stadig mer elleville rettskrivningsreformer. Ettersom dramaet har tre akter, antar jeg at det blir tre innlegg. Det må være i alle fall 15 år siden sist jeg leste stykket, så det er ikke mye jeg husker av det, bortsett fra at det handler om en billedhugger. 


Lets go!


Det første som slår meg når jeg åpner denne boken, er oppsettet av teksten. Det er mye mer «luft» på sidene enn jeg er vant med i Ibsen-sammenheng. Følgelig er boken på adskillig flere sider enn mer moderne utgaver. Et rent typografisk anliggende, selvfølgelig, men vel verdt å nevne. Skrifttypen som brukes, er behagelig å lese.


I stykkets første akt, som utspiller seg ved et badehotell ved kysten, møter vi Rubek, billedhugger og professor, og hans hustru Maja på ferie i Norge. Paret har vært gift i en fire-fem års tid og bor i Tyskland, men Maja har klart å overbevise sin ektemann om å ta turen hjem til Norge denne sommeren. De konverserer om dette og hint, blant annet om Rubeks kunstnergjerning, som synes å ha gått inn i en kreativ tørke etter at han fullførte sitt mesterverk «Oppstandelsens dag» for flere år siden. Vi blir også kjent med at paret har planer om å reise med skip langs kysten, «helt nord - lige ind i ishavet».


Etter en stund innleder hotellets inspektør en samtale med Rubek og Maja, og vi får vite at Rubek har sett en mystisk hotellgjest vandre ute om natten. Denne gjesten viser seg å være en kvinne som har ankommet fra utlandet sammen med en like mystisk, sortkledd diakonisse. Så dukker godseier og bjørnejeger Ulfhejm opp. Han og Rubek kjenner hverandre, formodentlig overfladisk, fra noen år tilbake, uten at dette utdypes videre. Fru Maja blir imidlertid fascinert av denne villmarksmannenn og hans dyriske charme - sannsynligvis fordi han virker som Rubeks rake motsetning - og finner ut at hun vil følge ham opp på høyfjellet. Maja blir med Ulfhejm for å se ham mate jakthundene sine. Da dukker den mystiske kvinnen opp og innleder en samtale med Rubek. 


Og sannelig viser de seg også å kjenne hverandre fra før, og det ganske intimt. Irene, som hun heter, var hans nakenmodell under arbeidet med «Oppstandelsens dag», Rubeks mesterverk, som hun omtaler som «vårt barn». Man aner at Irene har ønsket en seksuell forbindelse med Rubek, men blitt avvist. Han foretrakk henne nemlig som en ubesudlet muse og ville ikke la sanseligheten komme i veien for kunsten. Han sier at «den overtro fyldte mig, at rørte jeg dig, berørte jeg dig i sanselighed, så vilde mit sind vanhelliges, så at jeg ikke kunne skabe færdig det, som jeg stræbde efter». 


Irene slår meg som litt av en femme fatale med flere mannlige bekjentskaper etter tiden med Rubek, blant annet en sydamerikansk diplomat som hun drev til selvmord. Hvor mye man skal tro av det hun sier er litt uklart, for mye av det hun sier er i overkant gåtefullt.


Hvorom allting er, klarer Irene å overbevise Rubek om å bli med til høyfjellet. Denne samtalen får altså det samme utfallet som den mellom Maja og Ulfhejm. Jeg antar at vi møter hele firkløveret på fjellet i neste akt, så blir det spennende å se om den erotiske spenningen som er bygget opp i løpet av første akt, får sin utløsning - på den ene eller andre måten. Jeg har likt det jeg har lest så langt, og er spent på hva som skjer i neste akt.


Følg med videre!



Illustrasjon: Edvard Munch

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Hatpropaganda i skolebibliotekene

  Vi har mottatt et foruroligende brev fra en av våre lesere. Vi publiserer det i uavkortet form.  Kjære Würmstuggu Jeg er en kjærlig forelder til en 15-åring som går på ungdomsskolen. Her om dagen kom hen hjem og fortalte noe som rystet vår lille familie langt inn i ryggmargen. Dette hendte mens klassen var på biblioteket for å finne en bok å lese. Mens vår unge skoleelev gikk der mellom bokhyllene på jakt etter lesestoff, fikk hen øye på noen bøker hen har hørt meget om, men aldri lest. (Vi er påpasselige med å gi hen egnet litteratur med gode verdier.) Der stod nemlig «Harry Potter»-bøkene av J.K. Rowling i all sin fargerike, forlokkende prakt. Her må noen ha sovet i timen, tenkte vi, for ingen som følger med i nyhetsbildet kan vel ha unngått å få med seg at Rowling er en moderne hatprofet som sprer sin giftige transfobiske propaganda ikke bare på «sosiale medier», men også gjennom disse tilsynelatende harmløse barnebøkene og de filmene de er basert på. Da vårt barn konfronterte bib