Gå til hovedinnhold

Når vi døde vågner: Første runde!

 


Würmstuggus Ibsen-prosjekt ruller videre! Denne gangen tar jeg i bruk livebloggingsformatet jeg tidligere har benyttet på bøker som «Is-slottet», «Trilogien» og «Rio Grande». Og hva står på menyen idag? Jo, Henrik Ibsens siste drama, «Når vi døde vågner». 


Dette stykket, som har undertittelen «En dramatisk epilog i tre akter», ble utgitt i 1899, og det er nettopp 1899-utgaven jeg leser. Den kan leses på Nasjonalbibliotekets hjemmesider. Fordelen med å lese førsteutgaven er selvfølgelig at man får stykket mer eller mindre slik Ibsen forfattet det. Sproget i senere norske utgaver er jo gjerne modernisert i tråd med sprogmyndighetenes stadig mer elleville rettskrivningsreformer. Ettersom dramaet har tre akter, antar jeg at det blir tre innlegg. Det må være i alle fall 15 år siden sist jeg leste stykket, så det er ikke mye jeg husker av det, bortsett fra at det handler om en billedhugger. 


Lets go!


Det første som slår meg når jeg åpner denne boken, er oppsettet av teksten. Det er mye mer «luft» på sidene enn jeg er vant med i Ibsen-sammenheng. Følgelig er boken på adskillig flere sider enn mer moderne utgaver. Et rent typografisk anliggende, selvfølgelig, men vel verdt å nevne. Skrifttypen som brukes, er behagelig å lese.


I stykkets første akt, som utspiller seg ved et badehotell ved kysten, møter vi Rubek, billedhugger og professor, og hans hustru Maja på ferie i Norge. Paret har vært gift i en fire-fem års tid og bor i Tyskland, men Maja har klart å overbevise sin ektemann om å ta turen hjem til Norge denne sommeren. De konverserer om dette og hint, blant annet om Rubeks kunstnergjerning, som synes å ha gått inn i en kreativ tørke etter at han fullførte sitt mesterverk «Oppstandelsens dag» for flere år siden. Vi blir også kjent med at paret har planer om å reise med skip langs kysten, «helt nord - lige ind i ishavet».


Etter en stund innleder hotellets inspektør en samtale med Rubek og Maja, og vi får vite at Rubek har sett en mystisk hotellgjest vandre ute om natten. Denne gjesten viser seg å være en kvinne som har ankommet fra utlandet sammen med en like mystisk, sortkledd diakonisse. Så dukker godseier og bjørnejeger Ulfhejm opp. Han og Rubek kjenner hverandre, formodentlig overfladisk, fra noen år tilbake, uten at dette utdypes videre. Fru Maja blir imidlertid fascinert av denne villmarksmannenn og hans dyriske charme - sannsynligvis fordi han virker som Rubeks rake motsetning - og finner ut at hun vil følge ham opp på høyfjellet. Maja blir med Ulfhejm for å se ham mate jakthundene sine. Da dukker den mystiske kvinnen opp og innleder en samtale med Rubek. 


Og sannelig viser de seg også å kjenne hverandre fra før, og det ganske intimt. Irene, som hun heter, var hans nakenmodell under arbeidet med «Oppstandelsens dag», Rubeks mesterverk, som hun omtaler som «vårt barn». Man aner at Irene har ønsket en seksuell forbindelse med Rubek, men blitt avvist. Han foretrakk henne nemlig som en ubesudlet muse og ville ikke la sanseligheten komme i veien for kunsten. Han sier at «den overtro fyldte mig, at rørte jeg dig, berørte jeg dig i sanselighed, så vilde mit sind vanhelliges, så at jeg ikke kunne skabe færdig det, som jeg stræbde efter». 


Irene slår meg som litt av en femme fatale med flere mannlige bekjentskaper etter tiden med Rubek, blant annet en sydamerikansk diplomat som hun drev til selvmord. Hvor mye man skal tro av det hun sier er litt uklart, for mye av det hun sier er i overkant gåtefullt.


Hvorom allting er, klarer Irene å overbevise Rubek om å bli med til høyfjellet. Denne samtalen får altså det samme utfallet som den mellom Maja og Ulfhejm. Jeg antar at vi møter hele firkløveret på fjellet i neste akt, så blir det spennende å se om den erotiske spenningen som er bygget opp i løpet av første akt, får sin utløsning - på den ene eller andre måten. Jeg har likt det jeg har lest så langt, og er spent på hva som skjer i neste akt.


Følg med videre!



Illustrasjon: Edvard Munch

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å bli publ

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og forlag. Boken

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H