Gå til hovedinnhold

Når vi døde vågner: Andre runde!

 

Vi fortsetter liveblogginga vår fra det siste skuespillet til Henrik Ibsen, «Når vi døde vågner». I andre akt har handlinga flytta seg fra badehotellet ved sjøen til et høyfjellshotell (eller «sanatorium» som det het med datidas sjargong). Ibsen starter med å gi oss ei utsøkt detaljert sceneanvisning. Bare se her:



Så får vi ei lang samtale mellom Rubek og fru Maja. Det kommer klart fram at de lever i et kjærlighetsløst ekteskap der avstanden mellom de to bare har blitt større og større med åra. Når samtalen kommer inn på Majas nye venn Ulfhejm og Rubeks gamle modell og venninne Irene, blir det virkelig klart at dette forholdet er dødsdømt og vel aldri har vært et autentisk kjærlighetsforhold. De er inne på tanken om å gå fra hverandre eller inngå et «åpent forhold». Det er tydelig at de ikke får tilfredstilt behova sine fra hverandre. Dette virker gjensidig, men jeg får inntrykk av at det er er den eldre og mer erfarne Rubek som må bære hovedansvaret for at de har inngått et forhold på feil premisser. 


Tematisk ser jeg den velkjente konflikten mellom natur og sivilisasjon her. Eller for å trekke det videre, mellom biologi og kultur, følelser og fornuft, kaos og orden - eller djupest sett, mellom kvinne og mann. Maja trekkes mot den utemma naturen, mens Rubek, som kunstner og professor, representerer den menneskeskapte ramma som gir liva våre trygghet mot kaoskreftene. 


Vel, Irene dukker opp, og Maja går for å forberede seg til å gå på jakt med bjørnedreperen Ulfhejm på vidda. I andre halvdel av akten er det Irene og Rubek som snakker sammen. Og samtalen fortsetter der den slapp nede ved badehotellet i forrige akt. Irene føler seg forsmådd fordi Rubek ikke ville noe mer med henne enn å bruke henne som modell, som råstoff for kunsten. Ho føler at hun ga han mye mer enn han ga henne henne credit for. For han var ho bare ei «episode». 


Irene bruker framleis gåtefulle talemåter og omtaler seg sjøl som «død» i tida etter at samarbeidet deres var over, og de forlot hverandre. Dette er en referanse til «barnet deres», skulpturen, som bærer navnet «Oppstandelsens dag». (Vi snakker altså om den bibelske forestillinga om at de døde skal stå opp.) Ho har ennå ikke oppstått fra de døde sjøl om kunstverket ho var med på å forme, nå er fullført. Vi får også vite at Irene enda ikke har sett det endelige kunstverket, for ho reagerer med skuffelse når ho får vite at figuren hennes ikke fikk den sentrale plassen i verket som ho hadde trudd. Rubek bygde den nemlig ut med flere andre figurer og nedvurderte dermed bidraget hennes i «barnet deres». Ho betydde ikke like mye for han som han gjorde for henne. Forøvrig ser vi om lag den samme kaos/orden-dynamikken i Rubeks forhold til Irene som til kona.


Mens de to prater, kommer fru Maja, godseier Ulfhejm og jakthundene forbi på veg til jaktmarkene. Maja hilser dem og gir uttrykk for at ho fryder seg og føler seg frigjort.


Jeg er fri! Jeg er fri! Jeg er fri!

Mit fangenskabs liv er forbi!

Jeg er fri som en fugl! Jeg er fri!

Ja, for jeg tror jeg er vågnet nu - endelig!


Etter at jaktfølget har gått, fortsetter samtalen mellom Rubek og Irene. De kommer inn på dette med død og oppstandelse igjen. Så kommer denne replikkvekslingen:


Rubek.

Sommernat på vidden. med dig. Med dig.

Å, Irene, - det kunne ha’ været livet - 

Og det har vi forspildt, - vi to.


Irene.

Det uopprettelige sér vi først når -


Rubek.

Når - ?


Irene

Når vi døde vågner.


Hva skjer i tredje akt? Blir det forsoning? Våkner de døde? Blir det hanky panky? Blir det nye par? Og hva er greia med den svartkledde diakonissen som følger Irene som en skygge? Følg med videre!


(Her er første runde.)


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Varg Vikernes har ordet

  BOKOMTALE AV ESPEN D To Hell And Back Again Varg Vikernes 2025 I dag forbinder de fleste hardrock med koselige skallede bamser med skjegg og tatoveringer. Men hvis vi går tilbake til det tidlige 90-tallet, var det annerledes. Da var hardrockerne farlige, og den farligste av dem alle var Varg Vikernes aka Greven.  I 1994 ble han dømt for overlagt drap og flere kirkebranner. 31 år senere har Vikernes satt seg ned og skrevet sine memoarer. Akkurat slik musikeren Vikernes gjorde alt selv med enmannsbandet sitt Burzum, har han også gjort alt selv med denne boken. Skrevet selv, lest korrektur selv, ikke alltid med like stort hell, og gitt ut boken selv. Det har blitt en koloss av en bok med sine nesten 700 sider. Opprinnelig er boken skrevet som fem forskjellige bøker, men i år er altså alle bøkene samlet og gitt ut til den hyggelige prisen av 300 kroner. De fem delene er 1: «My Black Metal Story» der Vikernes skriver om hvordan han begynte med metall-musikk og hvordan kretse...

20 spådommer for 2025

  Akkurat som i fjor har vi tatt i bruk våre klarsynte evner og skuet inn i krystallkulen for å se hva den kan fortelle oss om det kommende året. Her er våre spådommer for 2025: 1. Sykefraværet i Norge går ned. 2. Donald Trump forbyr all politisk opposisjon og oppløser kongressen på ubestemt tid. 3. Ukraina vinner en overbevisende seier over Russland og gjenoppretter sine gamle grenser. (Med forbehold om at det kan skje allerede før nyttår.) 4. Arbeiderpartiet blir landets største parti i stortingsvalget i september, og den populære partilederen Jonas Gahr Støre fortsetter som statsminister.  5. Det norske langrennslandslaget møter uventet sterk konkurranse i verdenscup og VM. 6. Dagbladet publiserer ikke en eneste nakenspa-reportasje. 7. Offentlig pengebruk går ned i Norge. 8. En rekke øygrupper i Asia og Oseania blir ubeboelige etter at isen på Nordpolen smelter. 9. Det blir fred i Midtøsten.  10. Etter valget i oktober får Elfenbenskysten sin førs...

Bokomtale: Nettforgiftning

  Nettforgiftning Siw Aduvill og Didrik Søderlind Humanist Forlag, 2025 De siste årene har Würmstuggu skrevet en god del om fenomenet woke. Denne våren har vi publisert anmeldelser av to ferske bøker som tar opp temaet med en dybde vi sjelden ser i det offentlige ordskiftet, Wokeisme av Lars Erik Gjerde og Kateterprofetenes opprør av Andreas Hardhaug Olsen. Og i fjor sommer skrev vi om Frank Rossaviks De korrekte fra 2022. Nå er tiden kommet for å ta opp en bok som ser saken fra motsatt synsvinkel. I våres kom boken Nettforgiftning av Siw Aduvill og Didrik Søderlind. Boken, som har undertittelen Å miste noen til radikalisering og konspirasjonsteorier, har en helt annen tilnærming til stoffet og handler for så vidt ikke bare om woke i streng forstand, men også tilstøtende saksområder som klimapolitikk og håndtering av covid-pandemien. Didrik Søderlind er trolig en kjent skikkelse for de fleste av Würmstuggus lesere. Han arbeider som rådgiver for den statsfinansierte ateis...