Gå til hovedinnhold

Lys i tunnelen

 


Tex Willer nr. 702

«I Altar-ørkenen»

av Mauro Boselli og Fabio Civitelli

Egmont, 2023


Det følgende skal ikke forstås som en underrettelse om personlige preferanser, men som et forsøk på askueloggjøre verkets objektive kvaliteter.


Würmstuggus faste lesere vil ha fått med seg at jeg ikke er overvettes begeistret for Mauro Bosellis store Mefisto-saga. Heller ikke denne tredje episoden av fase to begeistrer meg. Det mest korrekte er vel at den kjedet meg så mye at det var et ork å komme gjennom. Det blir for mange trollmenn, demoner, astrallegemer og illusjoner, og for lite av det jeg liker med Tex Willer-serien, altså godt konstruerte og tildels plausible westernhistorier med action, skyting og nevekamper. 


Som jeg har nevnt flere ganger før, har jeg ingenting imot at Tex og Kit trer i bakgrunnen og inntar en observatørrolle, men da bør figurene som driver historien frem, ha en viss grad av troverdighet, noe disse halvguddommelige magikerne som med den storste letthet frem og tilbake mellom dødsrikene og de levendes verden slett ikke har. Men vi øyner lys i tunnelen. Neste episode er den siste. Hva kommer til å skje med Tex Willers erkefiende? Jeg bryr meg ikke. 


Men hvem vet? Kanskje avslutningen viser seg å være så god at må bite i meg hvert ord jeg har skrevet om de siste tre episodene og faktisk erkjenne at Mefisto-sagaen er et høydepunkt i italiensk seriekunst i det 21. århundret? Det er lov å håpe. Jeg er dog skeptisk. Akkurat nå fortoner denne historien seg like interessant som et tilfeldig nummer av Doctor Strange fra 90-tallet. Jeg må innrømme at jeg ser mer frem til nr. 704 (der vi får en historie tegnet av Alfonso Font!) enn avslutningen av denne historien. 


Nuvel. Fabio Civitelli skal uansett ha ros for de fine tegningene. Og Claudio Villas omslag er dramatisk og veltegnet. 


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Hatpropaganda i skolebibliotekene

  Vi har mottatt et foruroligende brev fra en av våre lesere. Vi publiserer det i uavkortet form.  Kjære Würmstuggu Jeg er en kjærlig forelder til en 15-åring som går på ungdomsskolen. Her om dagen kom hen hjem og fortalte noe som rystet vår lille familie langt inn i ryggmargen. Dette hendte mens klassen var på biblioteket for å finne en bok å lese. Mens vår unge skoleelev gikk der mellom bokhyllene på jakt etter lesestoff, fikk hen øye på noen bøker hen har hørt meget om, men aldri lest. (Vi er påpasselige med å gi hen egnet litteratur med gode verdier.) Der stod nemlig «Harry Potter»-bøkene av J.K. Rowling i all sin fargerike, forlokkende prakt. Her må noen ha sovet i timen, tenkte vi, for ingen som følger med i nyhetsbildet kan vel ha unngått å få med seg at Rowling er en moderne hatprofet som sprer sin giftige transfobiske propaganda ikke bare på «sosiale medier», men også gjennom disse tilsynelatende harmløse barnebøkene og de filmene de er basert på. Da vårt barn konfronterte bib