Idag morges kunne internettets nyhetsformidlere melde at Nasjonalmuset har plassert Christian Krohgs velkjente maleri «Leiv Eriksson oppdager Amerika» i et magasin i kjelleren. Bildet har tidligere hatt en svært sentral plassering i det ganle Nasjonalgalleriet trappeoppgang, men skal nå gjemmes bort inntil videre.
«Bildet er en romantisering av nordmenn som dro til Amerika. Det er et kolonialistisk bilde,» uttalte avdelingsdirektør Stina Högkvist ved Nasjonalmuseet til Aftenposten.
Og det har hun selvfølgelig helt rett i. Den kjente sjøfareren ble som kjent født på Island og vokste opp på Grønland, øyer som i sin tid ble kolonisert og befolket av skandinaver. Hans reise vestover til Canada må ses på som et tidlig forsøk på å erobre det nordamerikanske kontinentet, utrydde innbyggerne der og bygge opp en nordisk koloni på den andre siden av Vesterhavet. Det er all mulig grunn til å anta at Leiv Eriksson hadde til hensikt å basere denne koloniens økonomiske system på import av slavearbeidskraft fra Vest-Afrika, men ettersom den transatlantiske slavehandelen ikke hadde kommet i gang riktig ennå, handlet sannsynligvis hans mer umiddelbare planer om å utvide den hvite rases herredømme vestover. Vi ser uansett kimen til den norske kolonialismen og dens tilhørende slavehandel i Krohgs propagandistiske maleri.
Sett i den konteksten synes vi det var både modig og moralsk rett å gjemme bort bildet. Vi har jo sett at akademia har begynt å våkne og ta inn over seg at vi lever i en ny tid. Flere forskermiljøer har iverksatt avkoloniseringsprosesser i fag som matematikk og fysikk de siste årene, så det er bare naturlig at dette også har nådd kunstfeltet. Kunstnere er jo «sjelens ingeniører», som det heter, og det innebærer at deres verker ikke bare er oppbyggelige, men også kan være nedbrytende for samfunnsmoralen.
Derfor ble vår skuffelse stor da vi litt utpå ettermiddagen idag kunne lese at avdelingsdirektør Högkvist hadde snudd i spørsmålet om hvorvidt maleriet er kolonialiatisk.
For nå har pipen fått en annen lyd: «Her vil jeg bare legge meg helt flat. Dette var en sleivete og lite gjennomtenkt bemerkning, sagt i forbifarten. Jeg mener ikke at Christian Krohgs maleri «Leiv Eiriksson oppdager Amerika» er kolonialistisk,» sier Högkvist nå.
Hva kan denne helomvendingen komme av? Vi aner at det er kulturkrigerne på ytre høyre som har satt henne under press. Selv om kalenderen forteller oss at det 2023, er det fortsatt innflytelsesrike personer i landet vårt som ikke har mistet troen på «den hvite manns byrde». Disse har som kjent liten, men iherdig følgerskare som forgifter kommentarfelt og sosiale medier med rasisme, sjåvinisme og transfobi dag ut og dag inn. Disse stemmene kan gjøre stor skade på vårt samfunn. Derfor må vi frata dem de våpnene de har til rådighet, deriblant kunstverk som legitimerer deres holdninger.
Vi foreslår defor at Christian Krohgs maleri destrueres. Dets ødeleggende kraft er så formidabel at den nye tids konsensus står i fare for å bryte sammen om det hentes opp fra kjellermagasinet og atter eksponeres for det kunstinteresserte publikum.
Kommentarer
Legg inn en kommentar