Gå til hovedinnhold

Bokomtale: Kvitleik

 


Jon Fosse

Kvitleik

Samlaget, 2023


Ja, så har eg altså lese den siste boka til Jon Fosse, eller lese og lese, eg har i alle fall registrert orda og danna meg ei tyding eller i det minste eit forsøk på å tyde dei i hovudet mitt, og når eg seier, eller snarare skriv, «den siste boka», meiner eg jo ikkje at dette naudsynleg er den siste boka hans i absolutt forstand, at han ikkje kjem til å skrive fleire bøker, for det trur eg at han kjem til å gjere, skrive fleire bøker, det er jo det han gjer, skriv bøker, og at han er ein produktiv forfattar, kan ingen ta frå han, men han har altså ikkje gjeve ut bøker etter «Kvitleik», for boka kom jo ut ganske nyleg, samstundes er det jo mogleg at han ikkje kjem til å skrive meir, han kan jo døy eller rett og slett berre miste evna til å skrive  bøker. Kva slags bok er då «Kvitleik»? Er det eit forsøk på å kritsere kvitleiken som sosialt fenomen altså i høve til postkolonial teori og sokalla systemisk rasisme, eller er Fosse på den andre sida og freistar å forsvare kvitleiken, me kan kanskje seie sin eigen kvitkeik, mot kritikken frå den kritiske raseteorien? Avslører Fosse seg her som ein rasist av den ukritiske typen? Kven veit, for då må ein nytta dei esoteriske lesemåtane til den postmoderne venstresida, og det er noko eg ikkje er komfortabel med å gjera, eller kanskje eg heller skal seie at eg ikkje ser poenget med det, for eg er meir interessert i å oppleve teksten som tekst, enn å dekonstruera maktstrukturar, demonstrere rasehierarkiar og demonisere sivilisasjonar, ja for tekstar, også Fosses tekstar, talar på eit vis direkte til lesaren, endå kor gåtefulle dei kan verke. Ja, for tekstane til Jon Fosse er gåtefulle, alle som ein, eller kanskje ein heller skal seie at dei er opne, ja eg trur eg vil kalla Fosses tekstar opne, for det finst ikkje ein fasit, dei kan alltid tolkast på ulikt vis, ja dei er vel helst å forstå som eit rammeverk for tolking, og då tenkjer eg både på skodespela hans og på forteljingane, anten dei vert klassifiserte som roman, novelle eller ganske enkelt berre «forteljing», som «Kvitleik». Forteljinga handlar om ein mann som køyrer fast bilen på ein skogsveg, og deretter går inn i skogen for å hente hjelp, ja han går ikkje tilbake på vegen for å finne andre trafikantar, bilførarar eller aller helst traktorførarar, eller hus, der det vonleg bur folk som kan hjelpa han. Han vel altså å gå inn i skogen, og der, inne i skogen, går han seg vill, som ein gjerne gjør når ein forlet vegen og går inn i skogen i litterære framstillingar av menneske som ikkje er skogsvande, og det er ingenting som tyder på at Fosses forteljar er van med å ferdast i skogen, han er ikkje ein «skogens mann» som ein gjerne seier, og skogen som mannen går seg bort i er både trugande og kald, ja for det har byrja å snø. Det kan verke som Fosse vil at lesaren skal tenkje på Dante, som i opningsstrofene til «Den guddommelege komedie» går seg vill i «i svarte, tjukke skogen», der han har fore «langt frå rette vegen». Og likt Dante er Fosse oppteken av røynda bak røynda, metafysikken som ligg til grunn for tilværet, eller eigentleg opplevinga av det menneskelege tilværet. I skogen treffer mannen først ein kvit skapnad, ein lysande kvitleik som han opplever som verkeleg, men som òg kan vere innbilning, for teksten er skrive som ein medvitsstraum, så me tek heile tida del i refleksjonane og hugskotta til forteljaren, og han er ikkje alltid sikker på at det han ser er verkeleg. No er jo også «verkeleg» eit vanskeleg omgrep, i alle dall i denne samanhengen, for det kan verke som forteljaren er død gjennom det meste av forteljinga, og er det noko skille mellom «verkeleg» og «innbilt» når subjektet ikkje lenger er levande? Lenger inne i skogen treffer han også foreldra, om dei no er foreldra eller berre eit ekko av foreldra i minnet hans, og ikkje minst ein dresskledd mann som går berrføtt rundt i den snødekte skogen. Det heile er skildra på ein stadig meir draumaktig måte, og på slutten tek det nesten heilt av, som det heiter. Kva det er Fosse ynskjer å kommunisere, er ikkje lett å seie, for symbolikken er dunkel, mystisk, og då tenkjer eg altså på den religiøse mystikken som har spela ei om ikkje direkte viktig, så i alle fall signifikant rolle i Europas religiøse litteratur sidan mellomalderen. Det er reint så ein skulle sagt at det er mystikaren Jon Fosse som snakkar gjennom den einsamme mannen som har gått seg vill i den kalde, mørke skogen. For er ikkje det å gå seg vill noko me alle kan kjenne oss att i, og er ikkje livet også ein ferd gjennom eit kaldt mørkre?


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Würmstuggu avslører: Vi trollet nyhetsbildet

  Den observante Würmstuggu -leser har nok fått med seg at vi ved enkelte anledninger har prøvd oss på den humoristiske genren «satire» i det siste. Vi innrømmer gjerne at vi har har latt oss inspirere av komikeren Andrew Doyles hyperwoke figur «Titania McGrath» . «Titania» var i utgangspunktet en parodikonto på Twitter, men har etterhvert også blitt spaltist i diverse publikasjoner, særlig Spike , og har dessuten gitt ut et par bøker.  Vi hadde også lyst til å lage figurer som kunne oppfattes som virkelige personer som lever et eget liv utenfor Würmstuggus spalter. Den siste tiden tiden har det pågått en debatt om fenomenet kanselleringskultur, altså forsøk på å frata folk jobben basert på meninger de gir uttrykk for. Dette er noe vi i redaksjonen har opplevd selv. Vi har lagt merke til at folk som støtter slike kanselleringsforsøk, vanligvis ut fra et «woke» venstreradikalt ståsted, som regel benekter at slikt finner sted, i hvert fall her i Norge. Derfor tenkte vi at dette kunne da