Gå til hovedinnhold

Kunststuggu: En oversikt

 


Det er rom for mye i Würmstuggu. Alt som kan belære og opplyse våre lesere, hører i prinsippet hjemme her. Det blir selvfølgelig mye snakk om bøker og slikt, men vi er av den bestemte overbevisning at også kunsten bør ha en plass i det oplyste Borgerskabs åndsliv. Derfor har vi de siste tre-fire årene hatt en spalte vi har kalt Kunststuggu, der vi har presentert malerier av det vi oppfatter som viktige europeiske kunstnere. Vi har valgt å fokusere på malere fra Øst- og Sentral-Europa, for etter etter hva vi kan se, er kunstnere derfra underrepresenterte i alminnelig tilgjengelig kunstformidling for det norske publikum. Vårt utvalg begrenser seg til figurativ malerkunst fra det 19. og 20. århundret, og vi har ingen planer om å begynne å presentere installasjoner, abstrakt analsprut, videokunst og slikt. Her er en oversikt over malerne vi har presentert så langt i Kunststuggu.


Vi begynte høsten 2019 med den sosialt bevisste, russiske realisten Vasilij Perov. Neste kunstner ut var Isaak Levitan og hans impresjonistiske maleri «Bjerkeskog», og deretter Vasilij Tropinin og hans lune kvinneportrett  «Kniplersken». Så langt bare russere, men i januar 2020 fint vi frem den store polske maleren Jan Matejko og hans historiske maleri av kroningen av kong Vladislav den korte. Så kom et maleri av østerrikeren Albin Egger-Lienz, nærmere bestemt hans agrar-erotiske mesterverk «Såmannen». Så var det igjen på tide med en russer, nemlig Ilja Repin, og denne gangen presenterte vi ikke bare ett, men to malerier, malt med ti års mellomrom. «Negresse» fra 1907 og portrettet av den mislykkede statsmannen Aleksander Kerenskij fra 1917 er temmelig ulike, men samtidig umåtelig flotte. 


Vi fortsatte med russeren Vasilij Veresjtsjagin og et maleri med et velkjent motiv fra datidens Sentral-Asia: slavehandel. Neste kunstner var den romantiske klassisten Karl Brjullov, også en russer. Hans episke maleri «Pompeiis siste dag» ble presentert på Würmstuggu 8. april 2022. En uke senere, på selveste langfredag, valgte vi å presentere to malerier av Brjullovs landsmann Nikolai Ge med religiøst motiv, nemlig «Korsfestelsen» og «Golgata». På den polske grunnlovsdagen 3. mai samme år vendte vi tilbake til Jan Matejko og hans storslåtte maleri «Grunnloven av 3. mai, 1791». Så tok vi en sylfrekk tur vestover for å markere at det var 162 år siden den engelske maleren Walter Sickert ble født. Vi valgte maleriet «Ennui» fra 1914. Så satte vi kursen østover igjen for å markere dødsdagen til den russiske tsarfamilien. Jelena Samokisj-Sudkovskaja ble vår første og hittil eneste kvinnelige kunstner. Hennes akvarellmaleri av Nikolaj, Aleksandra og jentene er vel verdt en titt for våre kunstinreresserte lesere. 


Deretter syntes vi at vi måtte ta enda en tur vestover, men denne gang ikke lenger enn til Tyskland og maleren Ludwig Dettmann, vår hittil eneste tysker. Så kom vår hittil eneste nordmann, Peter Nicolai Arbo og hans historiske maleri «Slaget ved Stamford Bridge». Palmesøndag i år presenterte vi den belgiske maleren Alfred Stevens’ bilde «Palmesøndag» fra 1862. En uke senere var det på tide med Kunstruggu påskespessial. Da var det to malerier av Kristi oppstandelse, eller snarere to versjoner av det samme motivet, signert vår gamle kjenning Albin Egger-Lienz som stod på menyen. 1. mai i år valgte vi å markere arbeidernes internasjonale kampdag med et maleri av den sosialistiske realisten Mitrofan Grekov. Og Kunststuggus hittil siste kunstner var enda en sovjetmaler, nemlig Czesław Znamierowski


Vi antar at Kunststuggu vil fortsette å dukke opp fra tid til annen og spre kunstglede til Würmstuggus lesere. 


Illustrasjon: Ivan Aiazovkij, «Havets vrede», 1886


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Hatpropaganda i skolebibliotekene

  Vi har mottatt et foruroligende brev fra en av våre lesere. Vi publiserer det i uavkortet form.  Kjære Würmstuggu Jeg er en kjærlig forelder til en 15-åring som går på ungdomsskolen. Her om dagen kom hen hjem og fortalte noe som rystet vår lille familie langt inn i ryggmargen. Dette hendte mens klassen var på biblioteket for å finne en bok å lese. Mens vår unge skoleelev gikk der mellom bokhyllene på jakt etter lesestoff, fikk hen øye på noen bøker hen har hørt meget om, men aldri lest. (Vi er påpasselige med å gi hen egnet litteratur med gode verdier.) Der stod nemlig «Harry Potter»-bøkene av J.K. Rowling i all sin fargerike, forlokkende prakt. Her må noen ha sovet i timen, tenkte vi, for ingen som følger med i nyhetsbildet kan vel ha unngått å få med seg at Rowling er en moderne hatprofet som sprer sin giftige transfobiske propaganda ikke bare på «sosiale medier», men også gjennom disse tilsynelatende harmløse barnebøkene og de filmene de er basert på. Da vårt barn konfronterte bib