Nikolaj Ge, «Golgata», «Korsfestelsen»
Vi har kommet til dagen Den romersk-katolske kirke og de kirkesamfunn som utgår fra den, kaller langfredag. Den alminnelig opplyste leser vil imidlertid være klar over at ifølge de ortodokse kirkesamfunn er det fortsatt en uke igjen til dagen da man minnes Kristi død på korset. Og som vanlig i Kunststuggu er det den ortodokse verdens kunst vi dveler ved også idag.
Idag gjengir vi to malerier av den russiske maleren Nikolaj Ge. Ge ble født i 1831 i Voronezj og vokste opp i Podolia i Ukraina. «Korsfestelsen» ble malt i 1892, og «Golgata» ble malt året etter. Dette er malerier som står langt unna den russiske ikontradisjonen, og likeledes har lite til felles med romantikernes fremstillinger av Kristi lidelseshistorie. Her er det mennesket Kristus som kommer til uttrykk, ikke den guddommelige frelseren. Motivene er fulle av gru, og særlig i korsfestelsesscenen er er det noe nærmest fotografisk over lyssettingen. Realismen skaper en nærhet til hendelsene på tross avstand i tid og den mytologisering og teoretisering de to årtusenene som har gått, har brakt med seg i kulturens bearbeiding av kristendommens og den vestlige sivilisasjons nullpunkt. Det er kanskje ikke så mye trøst å finne i disse maleriene, men kanskje desto mer sannhet?
Kommentarer
Legg inn en kommentar