Gå til hovedinnhold

Kommunen som antagonist

 


En åpen hemmelighet

av Atle Husby

Communicatio, 2023


Forleden dag rasket jeg med meg den ferske romanen En åpen hemmelighet fra mitt lokale, kommunale bibliotek. Mannen bak er en viss Atle Husby, og dette er hans første roman. Ifølge omslaget har Husby lang erfaring fra rusomsorgen, så det var med en forventning om autensitet jeg begynte å lese denne boken, som handler om nettopp den kommunale rusomsorgen i en ikke navngitt norsk by. Og ja, etter å ha lest ferdig boken, virker forventningen om autensitet innfridd, selv om jeg ikke har noen som helst erfaring med denne delen av kommunenes ansvarsområde, for denne fortellingen synes å bygge på førstehånds erfaring, i alle fall når det gjelder miljø og tematikk, om ikke nødvendigvis selve handlingen. 


Hovedpersonen Torstein arbeider ved et hybelhus for rusmisbrukere og oppdager at en av institusjonens rådgivere har en mørk fortid som innebærer grov mishandling av elever ved en spesialskole for et par tiår tilbake. Hva skal han gjøre? Hvem skal han informere om dette? Og hva blir konsekvensene om han varsler om saksforholdet? Se, det er det historien handler om. Det høres kanskje ut som opptakten til en krimroman, men det er det ikke. Jeg skal ikke gå inn på detaljer, for dette er en tynn bok, og avslører man for mye, vil de lesere som kunne tenkes å ville lese boken kanskje kunne føle seg snytt, men jeg vil berømme forfatteren for godt språk og ryddig struktur. 


Torstein er godt skildret, og det kommer klart frem hvorfor han endte opp på akkurat denne hyllen i livet. På drøye 100 sider tegner Husby et troverdig bilde av en hovedperson med dybde og et adferdsmønster som gjenspeiler hans styrker og svakheter. Boken er skrevet i førsteperson, så Torsteins sjelegranskning samt hans psykologiske profil utgjør en vesentlig del av romanen. De andre figurene blir mer skissepregede. Dette kan kanskje regnes som en kritikk av Husbys romankunst, men på den annen side, er vi ikke alle hovedpersonen i vårt eget liv? Bokens virkelige antagonist er da heller ikke en enkelt person, men et administrastivt system - kommunen. Bokens sentrale konflikt er ikke helt ulik den Kafka uforsker i «Prosessen», men samtidig er Husbys anliggende mer konkret. Kommunen kan være skremmende for den som utsettes for dens vrede, for de som rekrutteres til lederposisjoner der, er gjerne middelmådigheter både når det gjelder etisk vurderingsevne og intellektuell kapasitet. Det handler om å innordne seg. Sånn sett er boken en kritikk av offentlig administrasjons måte å forholde seg til kritikkverdige forhold på. 


Personlig likte jeg boken ganske godt, men jeg skulle ønske det hadde vært mer rom for dramatikk. Det blir rett og slett litt tørt. Og slutten blir i overkant brå, selv om jeg skjønner hvor Husby vil med den. Men som leser vil man jo vite hvordan det går til slutt. Det får vi ikke vite her. Jeg sier gjerne ja takk til en oppfølger. Uansett leser jeg gjerne mer av denne romandebutanten om han skulle finne på å skrive flere bøker. 


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Würmstuggu avslører: Vi trollet nyhetsbildet

  Den observante Würmstuggu -leser har nok fått med seg at vi ved enkelte anledninger har prøvd oss på den humoristiske genren «satire» i det siste. Vi innrømmer gjerne at vi har har latt oss inspirere av komikeren Andrew Doyles hyperwoke figur «Titania McGrath» . «Titania» var i utgangspunktet en parodikonto på Twitter, men har etterhvert også blitt spaltist i diverse publikasjoner, særlig Spike , og har dessuten gitt ut et par bøker.  Vi hadde også lyst til å lage figurer som kunne oppfattes som virkelige personer som lever et eget liv utenfor Würmstuggus spalter. Den siste tiden tiden har det pågått en debatt om fenomenet kanselleringskultur, altså forsøk på å frata folk jobben basert på meninger de gir uttrykk for. Dette er noe vi i redaksjonen har opplevd selv. Vi har lagt merke til at folk som støtter slike kanselleringsforsøk, vanligvis ut fra et «woke» venstreradikalt ståsted, som regel benekter at slikt finner sted, i hvert fall her i Norge. Derfor tenkte vi at dette kunne da