Gå til hovedinnhold

Kommunen som antagonist

 


En åpen hemmelighet

av Atle Husby

Communicatio, 2023


Forleden dag rasket jeg med meg den ferske romanen En åpen hemmelighet fra mitt lokale, kommunale bibliotek. Mannen bak er en viss Atle Husby, og dette er hans første roman. Ifølge omslaget har Husby lang erfaring fra rusomsorgen, så det var med en forventning om autensitet jeg begynte å lese denne boken, som handler om nettopp den kommunale rusomsorgen i en ikke navngitt norsk by. Og ja, etter å ha lest ferdig boken, virker forventningen om autensitet innfridd, selv om jeg ikke har noen som helst erfaring med denne delen av kommunenes ansvarsområde, for denne fortellingen synes å bygge på førstehånds erfaring, i alle fall når det gjelder miljø og tematikk, om ikke nødvendigvis selve handlingen. 


Hovedpersonen Torstein arbeider ved et hybelhus for rusmisbrukere og oppdager at en av institusjonens rådgivere har en mørk fortid som innebærer grov mishandling av elever ved en spesialskole for et par tiår tilbake. Hva skal han gjøre? Hvem skal han informere om dette? Og hva blir konsekvensene om han varsler om saksforholdet? Se, det er det historien handler om. Det høres kanskje ut som opptakten til en krimroman, men det er det ikke. Jeg skal ikke gå inn på detaljer, for dette er en tynn bok, og avslører man for mye, vil de lesere som kunne tenkes å ville lese boken kanskje kunne føle seg snytt, men jeg vil berømme forfatteren for godt språk og ryddig struktur. 


Torstein er godt skildret, og det kommer klart frem hvorfor han endte opp på akkurat denne hyllen i livet. På drøye 100 sider tegner Husby et troverdig bilde av en hovedperson med dybde og et adferdsmønster som gjenspeiler hans styrker og svakheter. Boken er skrevet i førsteperson, så Torsteins sjelegranskning samt hans psykologiske profil utgjør en vesentlig del av romanen. De andre figurene blir mer skissepregede. Dette kan kanskje regnes som en kritikk av Husbys romankunst, men på den annen side, er vi ikke alle hovedpersonen i vårt eget liv? Bokens virkelige antagonist er da heller ikke en enkelt person, men et administrastivt system - kommunen. Bokens sentrale konflikt er ikke helt ulik den Kafka uforsker i «Prosessen», men samtidig er Husbys anliggende mer konkret. Kommunen kan være skremmende for den som utsettes for dens vrede, for de som rekrutteres til lederposisjoner der, er gjerne middelmådigheter både når det gjelder etisk vurderingsevne og intellektuell kapasitet. Det handler om å innordne seg. Sånn sett er boken en kritikk av offentlig administrasjons måte å forholde seg til kritikkverdige forhold på. 


Personlig likte jeg boken ganske godt, men jeg skulle ønske det hadde vært mer rom for dramatikk. Det blir rett og slett litt tørt. Og slutten blir i overkant brå, selv om jeg skjønner hvor Husby vil med den. Men som leser vil man jo vite hvordan det går til slutt. Det får vi ikke vite her. Jeg sier gjerne ja takk til en oppfølger. Uansett leser jeg gjerne mer av denne romandebutanten om han skulle finne på å skrive flere bøker. 


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og...

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å...

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge...