Gå til hovedinnhold

Bokomtale: Hjerteskog/Syđänmettä

 



Hjerteskog/Syđänmettä

M. Seppola Simonsen

Flamme Forlag, 2022


Jaha, hva har vi her? Baksiden forteller oss at forfatteren kaller seg «M. Seppola Simonsen», at dette er forfatterens første utgivelse, og at bokens tittel er Hjerteskog/Syđänmettä. Det siste ordet ser ut til å være finsk, selv om dette inntrykket slett ikke skyldes mine inngående finskkunnskaper, for de er bortimot ikkeeksisterende. Omslaget er blått, og på forsiden er det et sort-hvitt, eller vi bør kanskje heller si sort-blått, fotografi av en ansamling trær, ikke nødvendigvis stor nok til å kunne kalles en skog, samt navnet på forfatteren og de to titlene, den norske og den finske (og imellom dem den kryptiske nummereringen som pleier å pryde Flamme Forlags bøker). Vanligvis pleier jeg ikke å innhente informasjon på internett om diktsamlinger jeg leser, for jeg foretrekker å se på boken som et selvstendig verk, men av hensyn til videre referanser til forfatteren i denne teksten (som altså fordrer pronomenbruk) har jeg foretatt et kjapt googlesøk som avslører at denne «M.» er en kvinne. 


Boken inneholder 100 tekster av vekslende lengde, fra 4 til 18 linjer. Linjene er korte og uten overskrift, og det brukes hverken versaler eller skilletegn. Så langt er alt konvensjonelt nok. Det er også en stram sammenheng mellom tekstene. Det lyriske subjektet ser ut til å være det samme, selv om det synes å ha noe flytende ved seg. Dessuten er det en temporal kontinuitet fra begynnelse til slutt som kan kokes ned til årets gang, fra vinter via vår, sommer, høst og til vinter igjen. Kanskje ikke det så veldig originalt, men så virker det heller ikke som Simonsen er interessert i å bevege seg så langt utenfor konvensjonene med disse naturromantiske tekstene som dveler ved vegetasjon, vann, snø, sol og dyreliv gjennom skiftende værforhold året gjennom. Slik sett står hun i en solid nordnorsk tradisjon, der det er viktig å aksentuere det tøffe klimaet i de nordlige delene av landet, og dermed si noe om menneskene som bor der oppe. 


Ja, for boken handler ikke bare om natur, den handler også om de menneskeskapte strukturene vi kaller kultur, nærmere bestemt - ja, du gjettet riktig - språk. Selv om Simonsen skriver diktene på riksmål, er det slengt inn noen finske ord her og der, tilsynelatende uten system. I et av diktene kaller hun seg «grensebarn». Dette viser til en selvopplevd eksistens i marginene, geografisk, nasjonalt, kulturelt - og språklig. I nord møtes de germanske og de finsk-ugriske språkområdene i et geografisk område som omfatter tre nasjonalstater og enda flere kulturelle grupper, avhengig av hvor tett man velger å gå inn, og hvor langt man ønsker å gå i å vektlegge forskjeller med hensyn til språk og tradisjoner. Og er det noe som er i vinden nå, så er jo det nettopp å maksimere betydningen av forskjeller, både på samfunns- og individnivå. Sånn sett kan opplevelsen av å være «grensebarn» overføres til enhver opplevelse av å være på utsiden av noe, til og med seg selv. Hos enkelte kan også denne opplevelsen være en kilde til sosial og moralsk kapital, og man aner at det er noe av det som ligger bak Simonsens prosjekt. 


Hva synes så denne anmelder om Hjerteskog/Syđänmettä? Ikke spesielt interessant. Noen fine naturskildringer, enkelte slående bilder, et blikk for gåtefulle sammenhenger mellom ytre virkelighet og indre liv. Mye av det vi vanligvis får servert av nasjonens poeter. Litt kryptisk tematikk, der formålet med bruken av finske enkeltord kanakje burde vært gjort klarere. For man skriver vel for å kommunisere? Ved nærmere ettertanke regnes ikke det alltid som essensielt i lyrikkgenren. Dessverre.


Veiledende pris: 379 kr.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og...

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å...

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge...