Gå til hovedinnhold

Bokomtale: Hjerteskog/Syđänmettä

 



Hjerteskog/Syđänmettä

M. Seppola Simonsen

Flamme Forlag, 2022


Jaha, hva har vi her? Baksiden forteller oss at forfatteren kaller seg «M. Seppola Simonsen», at dette er forfatterens første utgivelse, og at bokens tittel er Hjerteskog/Syđänmettä. Det siste ordet ser ut til å være finsk, selv om dette inntrykket slett ikke skyldes mine inngående finskkunnskaper, for de er bortimot ikkeeksisterende. Omslaget er blått, og på forsiden er det et sort-hvitt, eller vi bør kanskje heller si sort-blått, fotografi av en ansamling trær, ikke nødvendigvis stor nok til å kunne kalles en skog, samt navnet på forfatteren og de to titlene, den norske og den finske (og imellom dem den kryptiske nummereringen som pleier å pryde Flamme Forlags bøker). Vanligvis pleier jeg ikke å innhente informasjon på internett om diktsamlinger jeg leser, for jeg foretrekker å se på boken som et selvstendig verk, men av hensyn til videre referanser til forfatteren i denne teksten (som altså fordrer pronomenbruk) har jeg foretatt et kjapt googlesøk som avslører at denne «M.» er en kvinne. 


Boken inneholder 100 tekster av vekslende lengde, fra 4 til 18 linjer. Linjene er korte og uten overskrift, og det brukes hverken versaler eller skilletegn. Så langt er alt konvensjonelt nok. Det er også en stram sammenheng mellom tekstene. Det lyriske subjektet ser ut til å være det samme, selv om det synes å ha noe flytende ved seg. Dessuten er det en temporal kontinuitet fra begynnelse til slutt som kan kokes ned til årets gang, fra vinter via vår, sommer, høst og til vinter igjen. Kanskje ikke det så veldig originalt, men så virker det heller ikke som Simonsen er interessert i å bevege seg så langt utenfor konvensjonene med disse naturromantiske tekstene som dveler ved vegetasjon, vann, snø, sol og dyreliv gjennom skiftende værforhold året gjennom. Slik sett står hun i en solid nordnorsk tradisjon, der det er viktig å aksentuere det tøffe klimaet i de nordlige delene av landet, og dermed si noe om menneskene som bor der oppe. 


Ja, for boken handler ikke bare om natur, den handler også om de menneskeskapte strukturene vi kaller kultur, nærmere bestemt - ja, du gjettet riktig - språk. Selv om Simonsen skriver diktene på riksmål, er det slengt inn noen finske ord her og der, tilsynelatende uten system. I et av diktene kaller hun seg «grensebarn». Dette viser til en selvopplevd eksistens i marginene, geografisk, nasjonalt, kulturelt - og språklig. I nord møtes de germanske og de finsk-ugriske språkområdene i et geografisk område som omfatter tre nasjonalstater og enda flere kulturelle grupper, avhengig av hvor tett man velger å gå inn, og hvor langt man ønsker å gå i å vektlegge forskjeller med hensyn til språk og tradisjoner. Og er det noe som er i vinden nå, så er jo det nettopp å maksimere betydningen av forskjeller, både på samfunns- og individnivå. Sånn sett kan opplevelsen av å være «grensebarn» overføres til enhver opplevelse av å være på utsiden av noe, til og med seg selv. Hos enkelte kan også denne opplevelsen være en kilde til sosial og moralsk kapital, og man aner at det er noe av det som ligger bak Simonsens prosjekt. 


Hva synes så denne anmelder om Hjerteskog/Syđänmettä? Ikke spesielt interessant. Noen fine naturskildringer, enkelte slående bilder, et blikk for gåtefulle sammenhenger mellom ytre virkelighet og indre liv. Mye av det vi vanligvis får servert av nasjonens poeter. Litt kryptisk tematikk, der formålet med bruken av finske enkeltord kanakje burde vært gjort klarere. For man skriver vel for å kommunisere? Ved nærmere ettertanke regnes ikke det alltid som essensielt i lyrikkgenren. Dessverre.


Veiledende pris: 379 kr.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Würmstuggu avslører: Vi trollet nyhetsbildet

  Den observante Würmstuggu -leser har nok fått med seg at vi ved enkelte anledninger har prøvd oss på den humoristiske genren «satire» i det siste. Vi innrømmer gjerne at vi har har latt oss inspirere av komikeren Andrew Doyles hyperwoke figur «Titania McGrath» . «Titania» var i utgangspunktet en parodikonto på Twitter, men har etterhvert også blitt spaltist i diverse publikasjoner, særlig Spike , og har dessuten gitt ut et par bøker.  Vi hadde også lyst til å lage figurer som kunne oppfattes som virkelige personer som lever et eget liv utenfor Würmstuggus spalter. Den siste tiden tiden har det pågått en debatt om fenomenet kanselleringskultur, altså forsøk på å frata folk jobben basert på meninger de gir uttrykk for. Dette er noe vi i redaksjonen har opplevd selv. Vi har lagt merke til at folk som støtter slike kanselleringsforsøk, vanligvis ut fra et «woke» venstreradikalt ståsted, som regel benekter at slikt finner sted, i hvert fall her i Norge. Derfor tenkte vi at dette kunne da