Gå til hovedinnhold

Byggmesteren og hans kvinner: Tredje runde!

 

Hilda Borgström som Hilde Wrangel (1893)

«Men helt til toppen kom han. Og jeg hørte harper i luften.»


Solness’ død på slutten av tredje akt kommer ikke som noen overraskelse hvis man tar til etterretning de karaktertrekk og drifter som er blitt gitt til kjenne gjennom handlingen og dessuten er kjent med Ibsens senere verker, som ikke sjelden ender på denne måten. Dette er en mann som har kjempet med Gud i en årrekke. Kan man vinne en slik kamp? Kan Solness’ indre motsetninger nå et forløsende sluttresultat i form av en indre ro eller en ny, høyere bevissthet? Slett ikke! 


Takket være den forføreriske og amoralske Hilde Wrangels inntreden i livet hans innser han at luftslott er det eneste som kan romme menneskelykke. Er dette ganske enkelt resignasjon i møte med et uoppnåelig ideal, eller er det en impotent idealisme som innebærer en radikal avvisning av virkeligheten? Ikke godt å si, men jeg heller mot det siste. Luftslottene skal nemlig utstyres med grunnmur, og slik bygging av luftslott med angivelig grunnmur var en ikke uvanlig beskjeftigelse som opptok mange intellektuelle i annen halvdel av 1800-tallet (og for så vidt også i vår tid, men stykket ble jo skrevet i 1892 altså på en tid da mange av vår tids luftslott fikk sin «grunnmur»). Men på et slikt grunnlag kan jo intet liv leves. Selv den sterkeste viljekraft må ta hensyn til tilværelsens begrensninger, og dette er Solness hverken villig eller i stand til. Er hans død villet eller en ulykke? Det får vi intet klart svar på, men klart er det at det er hans svakhet som forårsaker hans undergang, som det til syvende og sist er med alle mennesker. 


Tilbake står to kvinner som gjennom stykket har kjempet en stille kamp om byggmesteren, den ene, hustruen, pragmatisk, skyldbetynget og pliktbevisst, og den andre, forførersken, frihetssøkende, begjærlig og predatorisk. Solness har litt av dem begge i seg i utgangspunktet, men det er frøken Wrangel som tilslutt vinner kontroll over vår tragiske helt.


Så spør leseren formodentlig: «Har dette stykket, «Bygmester Solness» tilstrekkelige litterære kvaliteter til at De vil anbefale det for lesere som ikke kjenner det?» Til det er svaret: «Ja, stykket er definitivt et av Ibsens aller beste. Det har en tematikk og en oppbygning som minner en del om Rosmersholm, men intrigen er mer eksistensiell og mindre sentimental, og metaforikken er rikere og mer slående. Joda, kjære leser, dersom De liker Ibsen, eller realistisk, europeisk 1800-tallsdrama overhodet, anbefaler vi gjerne «Bygmester Solness» dersom De skulle trenge noe lesestoff å fordrive tiden med.»


Har De ikke et eksemplar av Bygmester Solness liggende? Intet problem! På Nasjonalbibliotekets hjemmesider kan De finne flere digitaliserte utgaver. Selv har jeg brukt denne utgaven fra 1900.



Bygmester Solness

av Henrik Ibsen

København 1892


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og...

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å...

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge...