Gå til hovedinnhold

Byggmesteren og hans kvinner: Tredje runde!

 

Hilda Borgström som Hilde Wrangel (1893)

«Men helt til toppen kom han. Og jeg hørte harper i luften.»


Solness’ død på slutten av tredje akt kommer ikke som noen overraskelse hvis man tar til etterretning de karaktertrekk og drifter som er blitt gitt til kjenne gjennom handlingen og dessuten er kjent med Ibsens senere verker, som ikke sjelden ender på denne måten. Dette er en mann som har kjempet med Gud i en årrekke. Kan man vinne en slik kamp? Kan Solness’ indre motsetninger nå et forløsende sluttresultat i form av en indre ro eller en ny, høyere bevissthet? Slett ikke! 


Takket være den forføreriske og amoralske Hilde Wrangels inntreden i livet hans innser han at luftslott er det eneste som kan romme menneskelykke. Er dette ganske enkelt resignasjon i møte med et uoppnåelig ideal, eller er det en impotent idealisme som innebærer en radikal avvisning av virkeligheten? Ikke godt å si, men jeg heller mot det siste. Luftslottene skal nemlig utstyres med grunnmur, og slik bygging av luftslott med angivelig grunnmur var en ikke uvanlig beskjeftigelse som opptok mange intellektuelle i annen halvdel av 1800-tallet (og for så vidt også i vår tid, men stykket ble jo skrevet i 1892 altså på en tid da mange av vår tids luftslott fikk sin «grunnmur»). Men på et slikt grunnlag kan jo intet liv leves. Selv den sterkeste viljekraft må ta hensyn til tilværelsens begrensninger, og dette er Solness hverken villig eller i stand til. Er hans død villet eller en ulykke? Det får vi intet klart svar på, men klart er det at det er hans svakhet som forårsaker hans undergang, som det til syvende og sist er med alle mennesker. 


Tilbake står to kvinner som gjennom stykket har kjempet en stille kamp om byggmesteren, den ene, hustruen, pragmatisk, skyldbetynget og pliktbevisst, og den andre, forførersken, frihetssøkende, begjærlig og predatorisk. Solness har litt av dem begge i seg i utgangspunktet, men det er frøken Wrangel som tilslutt vinner kontroll over vår tragiske helt.


Så spør leseren formodentlig: «Har dette stykket, «Bygmester Solness» tilstrekkelige litterære kvaliteter til at De vil anbefale det for lesere som ikke kjenner det?» Til det er svaret: «Ja, stykket er definitivt et av Ibsens aller beste. Det har en tematikk og en oppbygning som minner en del om Rosmersholm, men intrigen er mer eksistensiell og mindre sentimental, og metaforikken er rikere og mer slående. Joda, kjære leser, dersom De liker Ibsen, eller realistisk, europeisk 1800-tallsdrama overhodet, anbefaler vi gjerne «Bygmester Solness» dersom De skulle trenge noe lesestoff å fordrive tiden med.»


Har De ikke et eksemplar av Bygmester Solness liggende? Intet problem! På Nasjonalbibliotekets hjemmesider kan De finne flere digitaliserte utgaver. Selv har jeg brukt denne utgaven fra 1900.



Bygmester Solness

av Henrik Ibsen

København 1892


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Würmstuggu avslører: Vi trollet nyhetsbildet

  Den observante Würmstuggu -leser har nok fått med seg at vi ved enkelte anledninger har prøvd oss på den humoristiske genren «satire» i det siste. Vi innrømmer gjerne at vi har har latt oss inspirere av komikeren Andrew Doyles hyperwoke figur «Titania McGrath» . «Titania» var i utgangspunktet en parodikonto på Twitter, men har etterhvert også blitt spaltist i diverse publikasjoner, særlig Spike , og har dessuten gitt ut et par bøker.  Vi hadde også lyst til å lage figurer som kunne oppfattes som virkelige personer som lever et eget liv utenfor Würmstuggus spalter. Den siste tiden tiden har det pågått en debatt om fenomenet kanselleringskultur, altså forsøk på å frata folk jobben basert på meninger de gir uttrykk for. Dette er noe vi i redaksjonen har opplevd selv. Vi har lagt merke til at folk som støtter slike kanselleringsforsøk, vanligvis ut fra et «woke» venstreradikalt ståsted, som regel benekter at slikt finner sted, i hvert fall her i Norge. Derfor tenkte vi at dette kunne da