Gå til hovedinnhold

Byggmesteren og hans kvinner: Andre runde!

 


«Tror ikke De også det, Hilde,at der findes enkelte udkårne, udvalgte mennesker som har fått nåde og magt og evne til at ønske noget, begære noget, ville noget - så ihærdigt og så - så ubønhørligt - at de må få det tilslut. Tror De ikke det?»


Det begynner å demre for meg hvorfor jeg titt og ofte har kalt Bygmester Solness mitt favorittstykke av Henrik Ibsen, for dette er dynamitt! I annen akt utdypes karakterene, og en ny konstellaajon mellom dem finner sin form, skjellsettende hendelser fra fortiden bringes frem i dagen, og et stadig mer komplekst system av metaforer begynner å avtegne seg. 


Akten består i hovedsak av to dialoger, én mellom byggmesteren og hans hustru, og én mellom byggmesteren og Hilde Wrangel. I den første samtalen kommer det klart frem at det er spenninger i ekteskapet. Skyldfølelse tynger dem begge, og brannen som blir nevnt sånn i forbifarten i første akt, viser seg å være kilden til ektefellenes gjensidige fremmdgjøring, men dette blir ikke utpenslet med klarhet før Solness setter seg ned med frøken Wrangel i annen halvdel av akten. Herr og fru Solness mistet sine to sønner som en direkte følge av brannen i deres første hjem, og begge to kjenner skyld for tragedien som rammet dem. Samtidig blir det klart at Solness’ suksessrike karriere som byggmester langt på vei er bygget på brannruinene. Ikke rart han har et motsetningsfylt forhold til sin suksess. Det blir også klart at frøken Wrangel har en betydelig makt over Solness, som selv er en ganske dominant type. Interessant nok, med tanke på at hun gir uttrykk for at hun selv gjerne underordner seg en sterk mann. Man aner en viss erotisk spenning i dette forholdet. Det virker ganske enkelt som hun på sett og vis er en bedre match for den viljesterke, men plagede byggmesteren enn den stakkars hustruen. De er begge ærgjerrige og ambisiøse, med et anstrøk av galskap. Samtidig er det lett å skjønne at dette aldri kan ende godt. Det virker også som Solness har tenkt å ansette henne som sin nye bokførerske, for nå er han villig til å gi slipp på Ragnar Borvik og frøken Fosli. 


Halvveis ut i akten tar jeg meg selv i å tenke at «Hot damn! Dette er sannelig glimrende dramatikk!» Ibsen trykker på alle de riktige knappene. Figurene fremtrer med stadig større klarhet, handlingen er troverdig innenfor sine rammer, og man aner en tematisk dybde som har noe klart almennmenneskelig ved seg, samtidig som stykket er et tidsdokument som sier noe om det norske borgerskapets lengsler og bekymringer på slutten av 1800-tallet. Og selvfølgelig skriver Ibsen på et vis om diktergjerningen og sin egen posisjon. Jeg ser frem til tredje og siste akt. Følg med videre!


Om De ikke allerede har gjort det, kan De lese første runde her.


Bygmester Solness

av Henrik Ibsen

København 1892



Illustrasjon: Teaterplakat av Swierzy Waldemar, 1970 (Nasjonalmuseet)


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og...

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å...

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge...