Gå til hovedinnhold

Byggmesteren og hans kvinner: Andre runde!

 


«Tror ikke De også det, Hilde,at der findes enkelte udkårne, udvalgte mennesker som har fått nåde og magt og evne til at ønske noget, begære noget, ville noget - så ihærdigt og så - så ubønhørligt - at de må få det tilslut. Tror De ikke det?»


Det begynner å demre for meg hvorfor jeg titt og ofte har kalt Bygmester Solness mitt favorittstykke av Henrik Ibsen, for dette er dynamitt! I annen akt utdypes karakterene, og en ny konstellaajon mellom dem finner sin form, skjellsettende hendelser fra fortiden bringes frem i dagen, og et stadig mer komplekst system av metaforer begynner å avtegne seg. 


Akten består i hovedsak av to dialoger, én mellom byggmesteren og hans hustru, og én mellom byggmesteren og Hilde Wrangel. I den første samtalen kommer det klart frem at det er spenninger i ekteskapet. Skyldfølelse tynger dem begge, og brannen som blir nevnt sånn i forbifarten i første akt, viser seg å være kilden til ektefellenes gjensidige fremmdgjøring, men dette blir ikke utpenslet med klarhet før Solness setter seg ned med frøken Wrangel i annen halvdel av akten. Herr og fru Solness mistet sine to sønner som en direkte følge av brannen i deres første hjem, og begge to kjenner skyld for tragedien som rammet dem. Samtidig blir det klart at Solness’ suksessrike karriere som byggmester langt på vei er bygget på brannruinene. Ikke rart han har et motsetningsfylt forhold til sin suksess. Det blir også klart at frøken Wrangel har en betydelig makt over Solness, som selv er en ganske dominant type. Interessant nok, med tanke på at hun gir uttrykk for at hun selv gjerne underordner seg en sterk mann. Man aner en viss erotisk spenning i dette forholdet. Det virker ganske enkelt som hun på sett og vis er en bedre match for den viljesterke, men plagede byggmesteren enn den stakkars hustruen. De er begge ærgjerrige og ambisiøse, med et anstrøk av galskap. Samtidig er det lett å skjønne at dette aldri kan ende godt. Det virker også som Solness har tenkt å ansette henne som sin nye bokførerske, for nå er han villig til å gi slipp på Ragnar Borvik og frøken Fosli. 


Halvveis ut i akten tar jeg meg selv i å tenke at «Hot damn! Dette er sannelig glimrende dramatikk!» Ibsen trykker på alle de riktige knappene. Figurene fremtrer med stadig større klarhet, handlingen er troverdig innenfor sine rammer, og man aner en tematisk dybde som har noe klart almennmenneskelig ved seg, samtidig som stykket er et tidsdokument som sier noe om det norske borgerskapets lengsler og bekymringer på slutten av 1800-tallet. Og selvfølgelig skriver Ibsen på et vis om diktergjerningen og sin egen posisjon. Jeg ser frem til tredje og siste akt. Følg med videre!


Om De ikke allerede har gjort det, kan De lese første runde her.


Bygmester Solness

av Henrik Ibsen

København 1892



Illustrasjon: Teaterplakat av Swierzy Waldemar, 1970 (Nasjonalmuseet)


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Würmstuggu avslører: Vi trollet nyhetsbildet

  Den observante Würmstuggu -leser har nok fått med seg at vi ved enkelte anledninger har prøvd oss på den humoristiske genren «satire» i det siste. Vi innrømmer gjerne at vi har har latt oss inspirere av komikeren Andrew Doyles hyperwoke figur «Titania McGrath» . «Titania» var i utgangspunktet en parodikonto på Twitter, men har etterhvert også blitt spaltist i diverse publikasjoner, særlig Spike , og har dessuten gitt ut et par bøker.  Vi hadde også lyst til å lage figurer som kunne oppfattes som virkelige personer som lever et eget liv utenfor Würmstuggus spalter. Den siste tiden tiden har det pågått en debatt om fenomenet kanselleringskultur, altså forsøk på å frata folk jobben basert på meninger de gir uttrykk for. Dette er noe vi i redaksjonen har opplevd selv. Vi har lagt merke til at folk som støtter slike kanselleringsforsøk, vanligvis ut fra et «woke» venstreradikalt ståsted, som regel benekter at slikt finner sted, i hvert fall her i Norge. Derfor tenkte vi at dette kunne da