Gå til hovedinnhold

Byggmesteren og hans kvinner: Første runde!

 


«Nå, - en del øvelse har hun jo altid fåt i disse to årene. Og så er hun snil og villig til hvad det skal være.»


Vi har altså å gjøre med et av Henrik Ibsens senere stykker. Bygmester Solness ble forfattet og utgitt i 1892, hele 34 år etter det forrige Ibsen-dramaet vi omtalte her, Hærmændene paa Helgeland. Dette er andre gang jeg leser stykket. Første gang jeg leste det, bodde jeg på min forrige bopel, og derifra flyttet jeg for over elleve år siden. Jeg vil anta at det er 15 år, kanskje enda lenger, siden sist jeg leste om byggmesteren og hans kvinner. Og enda lenger tilbake, i 1994, forteller internettet meg, så jeg stykket på scenen, med Sverre Anker Ousdal i hovedrollen, på selveste Nationaltheatret. Selv om jeg kan erindre at nevnte lesning og teaterbesøk vekket begeistring i mitt sinn, er det ikke mye jeg husker av detaljer fra handlingen. Derfor må denne bloggserien betraktes som en slags gjenoppdagelse av noe som har berørt meg temmelig dypt intet mindre enn to ganger tidligere. Jeg har ingen planer for disse tekstene, utover at det blir én for hver akt, altså tre i alt. Man bør altså ikke forvente detaljerte handlingsreferater, inngående analyser av dramaturgi og symbolikk, funderinger over språklige særegenheter eller forsøk på å være morsom. Men man bør heller ikke overraskes om man kommer over nettopp slike elementer i tekstene.  


Vel, nok tørrprat. La oss snakke om Bygmester Solness. Solness er en byggmester som nyter stor anerkjennelse og respekt. Monetær suksess ser det også ut han har (skjønt i Ibsens verden kan slikt ifte være illusjoner som dekker over bunnløs gjeld). Knut Borvik, en eldre arkitekt som er down on his luck, arbeider som assistent på kontoret. Borviks sønn Ragnar jobber også på kontoret. Det gjør også Ragnars forlovede, Kaja Fosli, som nærer varmere følelser for byggmesteren, enn for sin forlovede. Fru Solness har lagt merke til tonen mellom byggmesteren og hans unge bokførerske, og hun liker det ikke. Under en samtale med vennen doktor Herdal avslører imidlertid byggmesteren hvorfor han ikke avviser frøken Fosli, og holder ut sin hustrus mistenksomme blikk. Ragnar ønsker nemlig å starte for seg selv, men det vil ikke Solness ha noe av. Han kan bli en farlig bransjerival. Derfor bruker Solness frøken Fosli som et slags uvitende gissel for at Ragnar skal forbli ansatt på kontoret. Her handler det om asymetriske maktforhold og striden mellom generasjonene. Klassiske temaer i dramatikken og litteraturen overhodet. Så dukker det opp enda en ung kvinne. Hennes navn er Hilde Wrangel, og i aktens siste del blir det klart at denne freidige, forføreriske og tilsynelatende forrykte kvinnen tidlig i tyveårene og hennes skandaløse opplysninger fra Solness’ opphold i Nord-Norge ti år tilbake i tid kommer til å sette i stand saker og ting som får stor betydning for vår ærgjerrige byggmester.


Jeg synes jeg aner opptakten til en snedig intrige med flere hint om tematikk som, om jeg husker rett med hensyn til handlingens videre gang, var ganske tidstypisk på 1890-tallet. (Og ja, spør du meg, er Ibsen mye mer interessant som representant for sin tid enn som tidløst diktergeni med evige spørsmål.) De ulike konfliktlinjene Solness står i og hans ennå gåtefulle karakter gjør at jeg mer enn gjerne leser annen akt så snarlig som mulig. Sannsynligvis vil Würmstuggu kunne presentere en tekst om annen akt allerede imorgen. Men vi lover intet, for mye kan skje innen den tid. For eksempel kan jeg miste armene, eller i det minste førligheten i dem innen jeg får satt med ned ved computeren igjen, eller min popel kan brenne ned, slik at kun aske blir igjen av mine eiendeler. Det kan også tenkes at ekstremvær, meteornedslag eller en terrorhandling vil gjøre det umulig å a) lese neste akt, b) skrive om den, eller c) begge deler. Dessuten er jo en plutselig død alltid en mulighet for for alle levende mennesker.


Men følg med videre!



Bygmester Solness

av Henrik Ibsen

København 1892

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og...

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å...

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge...