Gå til hovedinnhold

Byggmesteren og hans kvinner: Første runde!

 


«Nå, - en del øvelse har hun jo altid fåt i disse to årene. Og så er hun snil og villig til hvad det skal være.»


Vi har altså å gjøre med et av Henrik Ibsens senere stykker. Bygmester Solness ble forfattet og utgitt i 1892, hele 34 år etter det forrige Ibsen-dramaet vi omtalte her, Hærmændene paa Helgeland. Dette er andre gang jeg leser stykket. Første gang jeg leste det, bodde jeg på min forrige bopel, og derifra flyttet jeg for over elleve år siden. Jeg vil anta at det er 15 år, kanskje enda lenger, siden sist jeg leste om byggmesteren og hans kvinner. Og enda lenger tilbake, i 1994, forteller internettet meg, så jeg stykket på scenen, med Sverre Anker Ousdal i hovedrollen, på selveste Nationaltheatret. Selv om jeg kan erindre at nevnte lesning og teaterbesøk vekket begeistring i mitt sinn, er det ikke mye jeg husker av detaljer fra handlingen. Derfor må denne bloggserien betraktes som en slags gjenoppdagelse av noe som har berørt meg temmelig dypt intet mindre enn to ganger tidligere. Jeg har ingen planer for disse tekstene, utover at det blir én for hver akt, altså tre i alt. Man bør altså ikke forvente detaljerte handlingsreferater, inngående analyser av dramaturgi og symbolikk, funderinger over språklige særegenheter eller forsøk på å være morsom. Men man bør heller ikke overraskes om man kommer over nettopp slike elementer i tekstene.  


Vel, nok tørrprat. La oss snakke om Bygmester Solness. Solness er en byggmester som nyter stor anerkjennelse og respekt. Monetær suksess ser det også ut han har (skjønt i Ibsens verden kan slikt ifte være illusjoner som dekker over bunnløs gjeld). Knut Borvik, en eldre arkitekt som er down on his luck, arbeider som assistent på kontoret. Borviks sønn Ragnar jobber også på kontoret. Det gjør også Ragnars forlovede, Kaja Fosli, som nærer varmere følelser for byggmesteren, enn for sin forlovede. Fru Solness har lagt merke til tonen mellom byggmesteren og hans unge bokførerske, og hun liker det ikke. Under en samtale med vennen doktor Herdal avslører imidlertid byggmesteren hvorfor han ikke avviser frøken Fosli, og holder ut sin hustrus mistenksomme blikk. Ragnar ønsker nemlig å starte for seg selv, men det vil ikke Solness ha noe av. Han kan bli en farlig bransjerival. Derfor bruker Solness frøken Fosli som et slags uvitende gissel for at Ragnar skal forbli ansatt på kontoret. Her handler det om asymetriske maktforhold og striden mellom generasjonene. Klassiske temaer i dramatikken og litteraturen overhodet. Så dukker det opp enda en ung kvinne. Hennes navn er Hilde Wrangel, og i aktens siste del blir det klart at denne freidige, forføreriske og tilsynelatende forrykte kvinnen tidlig i tyveårene og hennes skandaløse opplysninger fra Solness’ opphold i Nord-Norge ti år tilbake i tid kommer til å sette i stand saker og ting som får stor betydning for vår ærgjerrige byggmester.


Jeg synes jeg aner opptakten til en snedig intrige med flere hint om tematikk som, om jeg husker rett med hensyn til handlingens videre gang, var ganske tidstypisk på 1890-tallet. (Og ja, spør du meg, er Ibsen mye mer interessant som representant for sin tid enn som tidløst diktergeni med evige spørsmål.) De ulike konfliktlinjene Solness står i og hans ennå gåtefulle karakter gjør at jeg mer enn gjerne leser annen akt så snarlig som mulig. Sannsynligvis vil Würmstuggu kunne presentere en tekst om annen akt allerede imorgen. Men vi lover intet, for mye kan skje innen den tid. For eksempel kan jeg miste armene, eller i det minste førligheten i dem innen jeg får satt med ned ved computeren igjen, eller min popel kan brenne ned, slik at kun aske blir igjen av mine eiendeler. Det kan også tenkes at ekstremvær, meteornedslag eller en terrorhandling vil gjøre det umulig å a) lese neste akt, b) skrive om den, eller c) begge deler. Dessuten er jo en plutselig død alltid en mulighet for for alle levende mennesker.


Men følg med videre!



Bygmester Solness

av Henrik Ibsen

København 1892

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Würmstuggu avslører: Vi trollet nyhetsbildet

  Den observante Würmstuggu -leser har nok fått med seg at vi ved enkelte anledninger har prøvd oss på den humoristiske genren «satire» i det siste. Vi innrømmer gjerne at vi har har latt oss inspirere av komikeren Andrew Doyles hyperwoke figur «Titania McGrath» . «Titania» var i utgangspunktet en parodikonto på Twitter, men har etterhvert også blitt spaltist i diverse publikasjoner, særlig Spike , og har dessuten gitt ut et par bøker.  Vi hadde også lyst til å lage figurer som kunne oppfattes som virkelige personer som lever et eget liv utenfor Würmstuggus spalter. Den siste tiden tiden har det pågått en debatt om fenomenet kanselleringskultur, altså forsøk på å frata folk jobben basert på meninger de gir uttrykk for. Dette er noe vi i redaksjonen har opplevd selv. Vi har lagt merke til at folk som støtter slike kanselleringsforsøk, vanligvis ut fra et «woke» venstreradikalt ståsted, som regel benekter at slikt finner sted, i hvert fall her i Norge. Derfor tenkte vi at dette kunne da