Gå til hovedinnhold

Hærmændene paa Helgeland: Første runde!

 


Würmstuggus Ibsen-prosjekt ruller videre. Hei, hvor det går! Etter Kæmpehøjen og Olaf Liljekrans passer det å fortsette med Ibsens tidlige periode. Idag er det nemlig Hærmændene paa Helgeland som står på plakaten. Stykket ble utgitt og uroppført i 1858. Da var Jørgen Herman Vogt regjeringssjef i Norge, kronprins Karl visekonge i Norge og Oskar I konge av Norge og Sverige. Men ettersom vi er mer opptatt av Ibsen selv, finner vi det mer relevant å opplyse om at Ibsen på dette tidspunkt hadde flyttet tilbake til Christiania etter noen år i Bergen. Vår omtale av dette stykket kommer til å deles opp i fire deler, én for hver akt. Hvorfor? For å maksimere profitten, selvfølgelig.


Hærmændene paa Helgeland er et historisk drama med handling fra Nordland på Erik Blodøks’ tid, altså på 900-tallet. Handlingen ser ut til å være inspirert av den islandske sagalitteraturen, men om Ibsen har basert den på en bestemt saga, vet jeg ikke. 


I akt én møter vi først vikingene Sigurd og den islandske landnåmsmannen Ørnulf som møtes et sted på Helgelandskysten. Etter en kort sverdkamp mann mot mann, får vi vite at de to vikingene kjenner hverandre. Ørnulf er nemlig i Norge for å gjenopprette sin ære. Hans datter Dagny stakk nemlig av med Sigurd uten sin fars samtykke etter et fuktig gilde på Island for noen år siden, og fosterdatteren Hjørdis gjorde likeså med Helgelands-vikingen Gunnar herse ved det samme gildet. Nå skal han innhente bot, eller kanskje vi heller skal si forsinket medgift. Vel, Ørnulf og Sigurd blir vel forlikt, og når Gunnar omsider dukker opp, er han også innstilt på å gjenopprette forholdet med Ørnulf. Det er imidlertid ikke den egentådige Hjørdis interessert i, for hun bærer nag til sin fosterfar fordi han drepte hennes far da hun var liten. Hun akter ikke å se på seg selv som en «frilleviv», for en kvinne som gifter seg uten sin fars samtykke, er ikke å anse som en aktet hustru etter samtidens konvensjoner. Hun har intet annet enn forakt for sin fars banemann. En virkelig femme fatale! Vi møter også Kåre bonde, en luring som ligger i strid med Hjørdis og Gunnar. På slutten av akten drar Sigurd, Dagny og Ørnulfs sønner til gården til Hjørdis og Gunnar for bevertning Det kan bli farlig. Kåre drar for å drepe Gunnars sønn, og Ørnulf følger etter. Dette blir dramatisk! Jeg tipper at Hjørdis har skumle planer.


Språklig legger Ibsen seg ganske tett opp til sagastilen, med hensyn til syntaks og ordstilling. Ibsen benytter altså ikke versemål, som han gjør i det forrige stykket, Olaf Liljekrans. Men på et par steder kvedes det på kvasinorrønt vis. Ibsen legger vekt på å fremstille et autentisk norrønt samfunn, med dets eksotiske sedvanerett og sosiale normer. Dette var noe ganske annet enn 1800-tallets samfunnsform. De sentrale rollefigurene fremstår som veldig macho, noe som ikke er overraskende i et ættesamfunn med sterk æreskodeks. Selv om handlingen utspiller seg i en fjern fortid, viser Hærmændene paa Helgeland at Ibsen var en mann av sin tid med god kontakt med sin samtids moteretninger. På midten av 1800-tallet var jo nasjonalromantikk det aller heteste innen kultur og litteratur, og sasagalitteraturen var i ferd med å bli folkelesning i Norge. 


Jeg ser frem til å lese neste akt. Jeg tipper blod vil flyte. Den kan du trolig lese om imorgen, men jeg garanterer intet. 



Foto: Lotten Dorsch-Bosin som Hjørdis (1875).

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Würmstuggu avslører: Vi trollet nyhetsbildet

  Den observante Würmstuggu -leser har nok fått med seg at vi ved enkelte anledninger har prøvd oss på den humoristiske genren «satire» i det siste. Vi innrømmer gjerne at vi har har latt oss inspirere av komikeren Andrew Doyles hyperwoke figur «Titania McGrath» . «Titania» var i utgangspunktet en parodikonto på Twitter, men har etterhvert også blitt spaltist i diverse publikasjoner, særlig Spike , og har dessuten gitt ut et par bøker.  Vi hadde også lyst til å lage figurer som kunne oppfattes som virkelige personer som lever et eget liv utenfor Würmstuggus spalter. Den siste tiden tiden har det pågått en debatt om fenomenet kanselleringskultur, altså forsøk på å frata folk jobben basert på meninger de gir uttrykk for. Dette er noe vi i redaksjonen har opplevd selv. Vi har lagt merke til at folk som støtter slike kanselleringsforsøk, vanligvis ut fra et «woke» venstreradikalt ståsted, som regel benekter at slikt finner sted, i hvert fall her i Norge. Derfor tenkte vi at dette kunne da