Gå til hovedinnhold

Bork-Man revisited: Første runde!

 


JOHN GABRIEL BORKMAN

Første akt


Det er på tide med litt Ibsen igjen, ikke sant? John Gabriel Borkman er det så lenge siden jeg har lest at jeg husker fint lite av handlingen. Og det passer jo bra, for jeg kommer til å liveblogge akt for akt, akkurat slik jeg gjorde med Når vi døde vågner. Det betyr at et burde bli fire innlegg totalt, om jeg da ikke skulle finne på å stykke opp noen av aktene.


Bare litt kontekst før vi setter i gang. John Gabriel Borkman ble utgitt i 1896. Da var Ibsen 68 år og bodde i leiligheten i Drammensveien som nå er museum. Norge var fortsatt i personalunion med Sverige, og Emil Stang (H) var statsminister. 


Første akt utspiller seg i dagligstuen til Gunhild Borkman. Hun får besøk av sin tvillingsøster Ella Rentheim, som hun har et svært anstrengt forhold til og ikke har sett på mange år. Hva kan grunnen være? 


Joda, vi får vite litt av hvert om bakgrunnen her. Men ikke alt. Det viktigste først: Gunhilds ektemann, forhenværende banksjef John Gabriel Borkman, sonet for en del år siden en lang fengselsstraff for økonomisk kriminalitet. Nå er det åtte år siden han slapp ut av fengselet. Han holder seg til sine værelser ovenpå og har nesten ikke kontakt med noen, i alle fall ikke sin hustru, som på sin side er bitter på sin ektemann og sin livssituasjon. Huset de bor i, eies av Ella, som selv bor på Vestlandet. Noen egen eiendom får ikke Borkman ha. 


Gunhild og Ella snakker sammen om fortiden og familieforhold og legger slik bakgrunnen for handlingen frem for leseren, slik det ofte er i Ibsens stykker. Vi får vite at Ella tok over oppforstringen av Borkmans sønn Erhart i flere år da banksjefen måtte i fengsel, og selv om det nå er flere år siden Erhart flyttet hjem, virker det ikke som Gunhild har gjenvunnet sin sønns fulle tillit. Ja, det virker som båndet mellom Erhart og forstermoren er sterkere enn det mellom mor og sønn. Man aner en ikke ubetydelig rivalisering mellom de to søstrene om Erharts hjerte, og fru Borkman forsøker å overbevise sin søster om at Erhart har en misjon om å gjenopprette sin fars ære. Erhart, som nå er student, møter vi ikke før mot slutten av akten, da han også har med seg nabofruen, den livlige,  velstående og lettere skandaløse (hun er skilt) Fanny Wilton. Det kan virke som hun nærer erotiske følelser for den unge studenten. 


Det blir et hjertelig gjensyn mellom tanten og nevøen, men Erhart ender likevel opp med å bli med fru Wilton på et party der det vil være musikk og unge damer. Akten ender med at fru Borkman hvisker til seg selv: «Erhart, - vær tro imod mig! Å kom hjem og hjælp din mor! For jeg bærer ikke dette liv længer!»


Det er ingen tvil om at dette kan bli en bra historie. Her er det følelser i sving, både på godt og vondt. Vi har fått mye backstory, men det er åpenbart at det er mange hemmeligheter fra fortiden som vil avsløres senere. På et tidspunkt kommer det et interessant hint om søstrenes fortid. «Vi to, vi har kæmpet på liv og død om et menneske før, vi, Gunhild!» sier Ella. «Ja, og jeg vandt sejr,» svarer fru Borkman. Kan dette være noen andre enn John Gabriel Borgman? Pikant!


Ellers må det jo også nevnes at dramaets tittelperson ikke opptrer i det hele tatt i denne akten, annet enn at søstrene hører fottrinnene hans der han går hvileløst frem og tilbake der oppe. Formodentlig treffer vi ham i neste akt. 


Man må jo nesten bare lese videre. Følg med videre!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Hatpropaganda i skolebibliotekene

  Vi har mottatt et foruroligende brev fra en av våre lesere. Vi publiserer det i uavkortet form.  Kjære Würmstuggu Jeg er en kjærlig forelder til en 15-åring som går på ungdomsskolen. Her om dagen kom hen hjem og fortalte noe som rystet vår lille familie langt inn i ryggmargen. Dette hendte mens klassen var på biblioteket for å finne en bok å lese. Mens vår unge skoleelev gikk der mellom bokhyllene på jakt etter lesestoff, fikk hen øye på noen bøker hen har hørt meget om, men aldri lest. (Vi er påpasselige med å gi hen egnet litteratur med gode verdier.) Der stod nemlig «Harry Potter»-bøkene av J.K. Rowling i all sin fargerike, forlokkende prakt. Her må noen ha sovet i timen, tenkte vi, for ingen som følger med i nyhetsbildet kan vel ha unngått å få med seg at Rowling er en moderne hatprofet som sprer sin giftige transfobiske propaganda ikke bare på «sosiale medier», men også gjennom disse tilsynelatende harmløse barnebøkene og de filmene de er basert på. Da vårt barn konfronterte bib