Gå til hovedinnhold

Massenes vanvidd og dasein som lyrisk subjekt

 


(Mens denne teksten blir til, hører jeg på «Anno 1696», den siste platen til det finske tungrockbandet Insomnium, for første gang. Første spor begynner rolig med akustisk gitarspill i et par minutter. Men så går sangen ganske brått over i death metal av den brutale typen, før den glir over i et mer avslappet og melodøst sonisk landskap av den typen vi er vant med fra dette bandet.)


Men dette skal jeg ikke skrive mer om her og nå. Planen er nemlig at denne teksten primært skal handle om et par bøker jeg har lest den siste tiden. Jeg tar med at samtlige kulturprodukter som her omtales er laget av såkalt hvite mennesker. Det er visst slikt man skal vektlegge i disse dager. Den første boken jeg vil omtale, er «The Madness of Crowds» av den britiske journalisten Douglas Murray. Boken har undertittelen «Gender, Race and Identity». Som man skjønner, handler boken om den stadig mer outrerte identitetspolitiske offensiven som har hjemsøkt Vest-Europa og Nord-Amerika de siste årene og for alvor gjort offerstatus, reell eller innbilt, til en av de viktigste formene for politisk kapital. 


Boken er delt inn i kapitlene «Gay», «Women», «Race» og «Trans» (samt kortere mellomkapitler som gir kontekst, og en avsluttende konklusjon) og handler om hvordan illiberale aktivister med tilhold på den ytterliggående venstresiden har brukt disse kategoriene til å innskrenke ytringsfriheten og brutalisere det offentlige ordskiftet det siste tiåret. Gjennom tildels overlappende teoretiske diskurser med utgangspunkt i marxistsisk klassekamptenkning har radikaliserte tilhengere av tankens og moralens renhet forsøkt å påtvinge samfunnet en virkelighetsforståelse som som er så avvisende til empiri og så full av selvmotsigelser at det er vanskelig å få folk til å omfavne den på andre måter enn ved hjelp av trusler og tvang. 


Av de fire hovedkapitlene er det de som handler om om rase og trans som er mest interessante. Eller rystende, får man vel si. For her forteller Murray og den nye, «progressive» rasetenkningen som har vokst frem i akademia og venstreorienterte politiske miljøer de siste tiårene. Vi har selvfølgelig også tidligere sett autoritære, radikale politiske bevegelser med raseteorier som del av sitt ideologiske fundament, men de fleste her i Vesten har nok tenkt at vi går mot en stadig mer åpen og farveblind fremtid. 


I kapittelet om transbevegelsen er det krigen mot språket og virkeligheten som står i sentrum - og selvfølgelig det stadig voksende apparatet som står parat til å «virkeliggjøre» folks fantasier med hormoner og kirurgi, ikke minst barn som lett lar seg påvirke av denne bevegelsens ideologi. En god del av kapittelet handler om hvordan kvinner som tar til motmæle mot denne ideologien. Misogynien og truslene de blir utsatt for kjenner vi også igjen her i landet, særlig de av oss som følger transdebatten på Twitter. 


Murray formulerer seg godt og har gitt boken en fin oppbygning. Murray gjør rede for ideer og teoretisk grunnlag, og ikke minst paradoksene og selvmotsigelsene i kampprogrammet, på en enkel og grei måte, men vier hoveddelen av boken til glimt fra mediehverdagen det siste tiåret og særlig ulike kanselleringsforsøk folk som har sagt noe det nye moralpolitiet ikke liker, har blitt utsatt for. Jeg likte boken godt, selv om den for så vidt ikke sier så mye jeg ikke visste fra før, dette er jo en debatt som har pågått en stund, men det er et solid stykke journalistikk. De som har omfavnet woke-paradigmet, ser nok på Murray som en demonisk høyreekstremist som bare er ute etter å spre hat, men det får våre deres problem - så lenge de ikke lykkes med å kneble ham da. Boken er et fint forsvar for toleranse, åpenhet og liberale verdier og anbefales herved.


Boken kom ut høsten 2019. Litt uheldig, egentlig, for bare noen måneder senere eksploderte både transsaken og den nye rasetetenkningen slik at også folk som ikke er spesielt interessert, fikk det med seg. Jeg sikter selvfølgelig til hetskampanjen mot JK Rowling og de voldelige BLM-opptøyene i Amerika sommeren 2020. Boken hadde nok vært en god del tykkere om den hadde blitt utgitt et år senere. I min utgave fra 2020 blir disse sakene tatt opp i etterordet. Synes du, som jeg, at det blir stadig vanskeligere å skille virkelighet fra parodi, vil nok denne boken falle i smak. Den finnes også i norsk oversettelse. (Massenes galskap, Document2021)




Den andre boken denne teksten handler om er «Vere og døy. Døy og vere». Dette er en diktsamling av Kjartan Hatløy, en forfatter som har gitt ut en hel del diktsamlinger (og en novellesamling) siden sin debut i 1996, og som for meg er totalt ukjent. Så hva er dette for slags bok? Har den noe å tilføre det norske åndslivet, eller i det minste en leser som av en eller annen grunn har endt opp med boken i sin hånd? Tja, det kan sikkert diskuteres. Bokens tittel er et spill på Martin Heideggers «Sein und Zeit», og man kan godt si at Heideggers spøkelse på et vis hviler over denne tekstsamlingen. 


Hatløy gjør her et ærlig forsøk på å ta i bruk Heideggers eiendommelige begrepsapparat i poesiens tjeneste. Han forsøker å kombinere det hverdagslige og det kosmiske, noe som lykkes sånn måtelig. Diktene handler om væren, tid, subjektets forhold til omgivelsene osv. I siste del av boken handler det mye om døden, men også om Gud. 


Jeg kan ikke si jeg blir så veldig berørt av det han skriver, til det er språket for fremmedgjørende. Begrepsbruken blir ganske enkelt litt for mye av en tvangstrøye rundt de forsåvidt ikke uinteressante, men litt uoriginale refleksjonene. Personlig ser jeg ikke helt poenget med dette prosjektet. Har Hatløy noe vesentlig å si om Heidegger, kunne han heller skrevet et essay, og om begrepsbruken er sekundær, synes jeg han heller burde burde bruke et mer organisk språk. Boken har et fnt omslag og består ellers av 114 tekster som alle er utført med normal bruk av skilletegn og versaler, noe som av en eller annen grunn er sjelden i nyere norsk lyrikk.




(Gjennom skrivingen av denne teksten har jeg hørt gjennom Insomniums nye plate, altså den jeg nevnte i første avsnitt, to ganger. Jeg likte godt det jeg hørte. Bandet byr ikke akkurat på noen overraskelser for oss som kjenner bandet fra før, og det passer meg bra, for jeg liker musikken deres. De har funnet sin stil og holder seg til den. Det er fine melodier, bra «trøkk» og god variasjon, akkurat slik vi forventer av av et erfarent, nordisk death metal-band. Jeg har ikke noen favorittsanger ennå, men det kommer sikkert etterhvert.)





Douglas Murray

The Madness of Crowds

Bloomsbury, 2019


Kjartan Hatløy

Vere og døy. Døy og vere

Oktober, 2022


Insomnium

Anno 1696

Century Media, 2023


Foto: Robert Demachy, 1910


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og...

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å...

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge...