Gå til hovedinnhold

Bork-Man revisited: Tredje runde!

 

Fra venstre: John-G, Gunhild, Ella og Erhart. Ill. E. Munch

JOHN GABRIEL BORKMAN

Tredje akt


Det følgende skal ikke forstås som litteraturformidling, men som et skamløst forsøk på å generere klikk og dermed skaffe reklameinntekter, slik at Würmstuggus posisjon i det norske mediesamfunnet styrkes og redaktørens lommebok blir tykkere.


Handlingen i tredje akt finner sted i fru Borkmans stue. De tre gamlingene, John Gabriel, Gunhild og Ella, er tilstede gjennom hele kalaset, mens Erhart og fru Wilton dukker opp etterhvert. Og gjett om de har nyheter! Dem skal jeg ikke røpe her, i alle fall ikke forløbig, men kanskje jeg røper mer senere i teksten. Dette dramaet har så langt både behaget og engasjert meg i tilstrekkelig grad til at jeg nå, med bare siste akt igjen, kan anbefale det som aftenlektyre i de tusen hjem. Men det kan jo godt tenkes at siste akt skuffer meg så overmåte at jeg må trekke denne anbefalingen tilbake i neste og siste runde med John Gabriel Borkman, Henrik Ibsens nest siste skuespill. Nu: over til tredje akt:


Gamle Borkman har hatt en typisk ibsensk oppvåkning og har nå bestemt seg for å gi beng i hva folk sier om ham og begi seg ut i verden med arbeidslyst og livsmot. Han har all sin arroganse i behold, og er klar for det meste. Der han fremstod som usympatisk i forrige akt, har han en mer heroisk fremtoning nå. Han har tro på at han vil lykkes. Det er tydelig hvor Ibsens sympatier ligger. Gunhild syter og klager sin nød. Hun forteller nok en gang om sitt store gjenoprettingsprosjekt, denne gang i mer detalj.


I sentrum for det hele står den unge mannen alle gamlingene kappes om, Erhart, som avslører at han har funnet lykken med den syv år eldre, fraskilte Fanny Wilton. De skal reise sydover, og med seg skal de ha med Vilhelm Foldals 15 år gamle datter Frida, som vi så vidt har møtt tidligere uten at jeg har nevnt det. «Når Erhart er færdig med mig, - og jeg med ham, - så er det godt for os begge at han, stakkar, har nogen at falde tilbage på,» eklærer Fanny mot slutten av akten. Hm.. frigjortheten begynner kanskje å gå litt vel langt (selv om sceneanvisningen sier at denne replikken ledsages av et smil som er «halvt ironisk, halvt alvorlig»).


For alle, med unntak av fru Gunhild, handler konversasjonen om frihetstrang og selvrealisering. Å kunne ta i bruk sine evner og leve livet i henhold til egne ønsker og behov. For gamle Borkman innebærer dette fremdeles makt. For Erhart handler det om å søke en mer romantisk form for lykke. For fru Borkman ender også denne akten med fortvilelse og ydmykelse.


Som antydet ovenfor har dette skuespillet så langt ikke skuffet meg. Men holder det mål helt frem til målstreken? Se, det må forbli et av fremtidens mysterier frem til fjerde og siste innlegg av denne serien materialiserer seg, sannsynligvis en gang i løpet av de neste fireogtyve timer. 


Følg med videre!



Illustrasjon: Edvard Munch


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og...

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å...

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge...