Gå til hovedinnhold

Bork-Man revisited: Tredje runde!

 

Fra venstre: John-G, Gunhild, Ella og Erhart. Ill. E. Munch

JOHN GABRIEL BORKMAN

Tredje akt


Det følgende skal ikke forstås som litteraturformidling, men som et skamløst forsøk på å generere klikk og dermed skaffe reklameinntekter, slik at Würmstuggus posisjon i det norske mediesamfunnet styrkes og redaktørens lommebok blir tykkere.


Handlingen i tredje akt finner sted i fru Borkmans stue. De tre gamlingene, John Gabriel, Gunhild og Ella, er tilstede gjennom hele kalaset, mens Erhart og fru Wilton dukker opp etterhvert. Og gjett om de har nyheter! Dem skal jeg ikke røpe her, i alle fall ikke forløbig, men kanskje jeg røper mer senere i teksten. Dette dramaet har så langt både behaget og engasjert meg i tilstrekkelig grad til at jeg nå, med bare siste akt igjen, kan anbefale det som aftenlektyre i de tusen hjem. Men det kan jo godt tenkes at siste akt skuffer meg så overmåte at jeg må trekke denne anbefalingen tilbake i neste og siste runde med John Gabriel Borkman, Henrik Ibsens nest siste skuespill. Nu: over til tredje akt:


Gamle Borkman har hatt en typisk ibsensk oppvåkning og har nå bestemt seg for å gi beng i hva folk sier om ham og begi seg ut i verden med arbeidslyst og livsmot. Han har all sin arroganse i behold, og er klar for det meste. Der han fremstod som usympatisk i forrige akt, har han en mer heroisk fremtoning nå. Han har tro på at han vil lykkes. Det er tydelig hvor Ibsens sympatier ligger. Gunhild syter og klager sin nød. Hun forteller nok en gang om sitt store gjenoprettingsprosjekt, denne gang i mer detalj.


I sentrum for det hele står den unge mannen alle gamlingene kappes om, Erhart, som avslører at han har funnet lykken med den syv år eldre, fraskilte Fanny Wilton. De skal reise sydover, og med seg skal de ha med Vilhelm Foldals 15 år gamle datter Frida, som vi så vidt har møtt tidligere uten at jeg har nevnt det. «Når Erhart er færdig med mig, - og jeg med ham, - så er det godt for os begge at han, stakkar, har nogen at falde tilbage på,» eklærer Fanny mot slutten av akten. Hm.. frigjortheten begynner kanskje å gå litt vel langt (selv om sceneanvisningen sier at denne replikken ledsages av et smil som er «halvt ironisk, halvt alvorlig»).


For alle, med unntak av fru Gunhild, handler konversasjonen om frihetstrang og selvrealisering. Å kunne ta i bruk sine evner og leve livet i henhold til egne ønsker og behov. For gamle Borkman innebærer dette fremdeles makt. For Erhart handler det om å søke en mer romantisk form for lykke. For fru Borkman ender også denne akten med fortvilelse og ydmykelse.


Som antydet ovenfor har dette skuespillet så langt ikke skuffet meg. Men holder det mål helt frem til målstreken? Se, det må forbli et av fremtidens mysterier frem til fjerde og siste innlegg av denne serien materialiserer seg, sannsynligvis en gang i løpet av de neste fireogtyve timer. 


Følg med videre!



Illustrasjon: Edvard Munch


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Würmstuggu avslører: Vi trollet nyhetsbildet

  Den observante Würmstuggu -leser har nok fått med seg at vi ved enkelte anledninger har prøvd oss på den humoristiske genren «satire» i det siste. Vi innrømmer gjerne at vi har har latt oss inspirere av komikeren Andrew Doyles hyperwoke figur «Titania McGrath» . «Titania» var i utgangspunktet en parodikonto på Twitter, men har etterhvert også blitt spaltist i diverse publikasjoner, særlig Spike , og har dessuten gitt ut et par bøker.  Vi hadde også lyst til å lage figurer som kunne oppfattes som virkelige personer som lever et eget liv utenfor Würmstuggus spalter. Den siste tiden tiden har det pågått en debatt om fenomenet kanselleringskultur, altså forsøk på å frata folk jobben basert på meninger de gir uttrykk for. Dette er noe vi i redaksjonen har opplevd selv. Vi har lagt merke til at folk som støtter slike kanselleringsforsøk, vanligvis ut fra et «woke» venstreradikalt ståsted, som regel benekter at slikt finner sted, i hvert fall her i Norge. Derfor tenkte vi at dette kunne da