Gå til hovedinnhold

Kropp og vegetasjon

 


De minste bærer vann

Casper André Lugg

House of Foundations, 2022


Casper André Luggs lyrikk har vi tidligere omtalt på denne bloggen. Sted for løpende hjerte fra 2021 ble registrert med et skuldertrekk av vår anmelder, som forøvrig er identisk med den som skriver disse linjer. Hva slags reaksjon vekker så De minste bærer vann? Ingen videre. 


(Boken består av 41 korte tekster som alle er på mellom to og åtte linjer. Boken er delt inn i fire avdelinger, hvorav de tre første ikke har noen form for formal eller innholdsmessig egenart i forhold til hverandre. Kun den fjerde skiller seg ut fra resten. Den består nemlig av ni «brev» der Lugg benytter seg av konvensjonell punktuasjon. Der begynner han også setningene med stor forbokstav. I de resterende tekstene er det kun små bokstaver og bare unntaksvis skilletegn, og da kun spørsmålstegn. 


Linjene i tekstene i de tre første avdelingene er korte, sjelden mer enn fire ord. Ofte avbrytes setningene uten å å fullbyrdes, som språklig coitus interruptus, slik at meningsinnholdet blir hengende i luften. Dette er også betegnende for diktsamlingen sett under ett. Det er mye luft og lite materie. 


Lugg har en temmelig begrenset motivkrets i diktene sine. Det meste har med vegetasjon og vann å gjøre. Kanskje han prøver å si noe om naturen? Hvem vet? Samtidig er kroppen også tilstede i disse tekstene i form av kroppsdeler som ankler, midje, hånd og hode. Kanskje han prøver å si noe om forholdet mellom subjekt og omgivelser, eller natur og menneske? Men hva dette «noe» er, er ikke lett å si.


Det finnes et lyrisk jeg her, men det er blekt og innholdsløst, intet mer enn et ord som tidvis dukker opp blant blader, lyng og trær. Kanskje det er ment som en slags motsetning til «vitnet» som er nevnt noen ganger? I en av tekstene heter det at «det første vitnet / ser det første vitnet». Et «du» som ser ut til å stå i intim forbindelse med «jeg», møter vi også i et av «brevene». «Du tilhører en del av meg, som ikke overvåkes av jeget.»)


Alt i alt er dette en tekstsamling med et solid underskudd på innhold. Vi betviler ikke at det var lystbetont for forfatteren å forfatte disse tekstene, men det er vanskelig å anbefale noen å bruke 200 kroner på denne lille boken. Det er nesten fem kroner pr. dikt. Det er de ikke verdt.


Det er kanskje mer matnyttig å bruke de ti minuttene det tar å lese boken, på å slå av en prat om været med naboen.



Foto: Wikimedia Commons


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Würmstuggu avslører: Vi trollet nyhetsbildet

  Den observante Würmstuggu -leser har nok fått med seg at vi ved enkelte anledninger har prøvd oss på den humoristiske genren «satire» i det siste. Vi innrømmer gjerne at vi har har latt oss inspirere av komikeren Andrew Doyles hyperwoke figur «Titania McGrath» . «Titania» var i utgangspunktet en parodikonto på Twitter, men har etterhvert også blitt spaltist i diverse publikasjoner, særlig Spike , og har dessuten gitt ut et par bøker.  Vi hadde også lyst til å lage figurer som kunne oppfattes som virkelige personer som lever et eget liv utenfor Würmstuggus spalter. Den siste tiden tiden har det pågått en debatt om fenomenet kanselleringskultur, altså forsøk på å frata folk jobben basert på meninger de gir uttrykk for. Dette er noe vi i redaksjonen har opplevd selv. Vi har lagt merke til at folk som støtter slike kanselleringsforsøk, vanligvis ut fra et «woke» venstreradikalt ståsted, som regel benekter at slikt finner sted, i hvert fall her i Norge. Derfor tenkte vi at dette kunne da