Gå til hovedinnhold

Betraktninger rundt en nå avdød brites betraktninger rundt kulturen

 


BOKOMTALE AV HÅKON D. MYHRE


Culture and Society

Raymond Williams

Chatto and Windus, 1958


Dette verket fra 1958 er en tekst jeg ikke er helt sikker på hva jeg skal tenke om. Forfatteren, Raymond Williams (1921-1988), var en progressiv brite med marxistiske sympatier, og formålet med verket var å studere framveksten av begrepet «kultur» slik vi bruker det i dag. Williams følger hvordan begrepet blir brukt av forskjellige viktige essayister og tenkere fra England de siste 200 årene og argumenterer for at «kultur» i sin moderne forstand ble utviklet som en respons til forandringene som kom i kjølvannet av den industrielle revolusjonen. 


Boken er delt inn i to hoveddeler, med en overgangsseksjon, og en lang avslutningskapittel. Delene om de forskjellige tenkerne er ofte interessante, og forfatteren jobber for å skape et bilde av disse skikkelsene i relasjon til deres egen tid, og hvordan de alle forsøker å møte den moderne verdens utfordringer på forskjellige, men overlappende, måter. Williams beskriver dette som en «tradisjon», men det er litt uklart hva presist han sikter til. Selv om alle disse tenkerne var klar over de som kom før dem, har de forskjellige forståelser og tanker om disse problemene, og veldig forskjellige løsninger. De ser også ut til ofte å ha grunnleggende uenigheter hva gjelder formål og verdier. 


Jeg kan ikke la være å tenke over hvordan mange på høyresiden har påpekt at sosialisme og kommunisme er intelligensiaens ideologi som kler seg som arbeiderklassens ideologi. Dette er en overklassemann med overklassesensibiliteter, som er bundet til en sterk likhets-ideologi. Hans avvisning av særlig Thomas Carlyles perspektiver på mennesket er i så måte instruktivt. Williams tenderer også mot å være «presentistisk» i sine perspektiver, da han vil henvende seg til senere kulturelle utviklinger med den litt typiske «det var kanskje rimelig da, men vi vet bedre nå»-holdningen til mange i dag, særlig på venstresiden. Ironisk nok er Williams’ egen arroganse kanskje størst om George Orwell, den siste og yngste tenkeren han tar opp, men kritikken dreier seg mer om Orwells manglende vilje til å gå inn i et politisk fellesskap.


I konklusjonen snakker han en del om de konservatives perspektiver på «massen», og hevder at mye (skjønt ikke alt) av kritikken er motivert av at disse ikke liker massenes «positive programmer», der han særlig sikter til sosialistiske og mer «demokratiske» eiendoms- og maktfordelinger. Om en legger til side spørsmålet om hvorvidt dette egentlig kom autentisk fra arbeiderklassen, og ikke snarere fra intellektuelle som «snakket for» arbeiderklassen, er det interessant hva Williams ville ment om «Høyre-populisme» i dag. Om man er kjent med de italienske eliteteoretikerne som Pareto og Mosca, som jeg har blitt mer og mer interessert i den siste tiden, vil disse perspektivene falle litt flatt. 


Denne boken er mest interessant som en oversikt over de forskjellige tenkerne Williams tar frem. Forfatterens egne betraktninger føles daterte, særlig om man tilhører den politiske høyresiden. Jeg hadde nok kanskje håpet på noe mer, siden jeg har lest nok av tenkere på venstresiden med interessante perspektiver. Tenkerne han snakker om streve alle med det samme problemet, nemlig spørsmålet om mennesket og samfunnet etter den industrielle revolusjonen. De var, som nevnt tidligere, ofte fullstendig uenige om løsninger, noen var også veldig optimistiske (som jeg vil hevde Williams selv er), mens andre er pessimistiske. De største pessimistene er Carlyle og Orwell, og Williams bruker en del tid på dem. Selv om disse to skribentene var uenige om problem og løsning, og hadde dypt forskjellige moralske holdninger, kan en få inntrykk av at disse representerer den største utfordringen til Williams eget syn. Det er vel kanskje derfor han bruker såpass mye plass til å forsøke å ufarliggjøre deres dypeste kritikker. 


Boken vil være interessant for de som er interessert i britiske skribenters strev med industrialiseringen, og hvordan denne formet deres utvikling og tanker. Om man er interessert i en venstreakademikers syn på dette, og særlig fremveksten av begrepet «kultur», er boken interessant, men den inneholder ikke i seg selv noe veldig viktig eller nyskapende, hvertfall ikke sett fra et konservativt perspektiv. 


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Würmstuggu avslører: Vi trollet nyhetsbildet

  Den observante Würmstuggu -leser har nok fått med seg at vi ved enkelte anledninger har prøvd oss på den humoristiske genren «satire» i det siste. Vi innrømmer gjerne at vi har har latt oss inspirere av komikeren Andrew Doyles hyperwoke figur «Titania McGrath» . «Titania» var i utgangspunktet en parodikonto på Twitter, men har etterhvert også blitt spaltist i diverse publikasjoner, særlig Spike , og har dessuten gitt ut et par bøker.  Vi hadde også lyst til å lage figurer som kunne oppfattes som virkelige personer som lever et eget liv utenfor Würmstuggus spalter. Den siste tiden tiden har det pågått en debatt om fenomenet kanselleringskultur, altså forsøk på å frata folk jobben basert på meninger de gir uttrykk for. Dette er noe vi i redaksjonen har opplevd selv. Vi har lagt merke til at folk som støtter slike kanselleringsforsøk, vanligvis ut fra et «woke» venstreradikalt ståsted, som regel benekter at slikt finner sted, i hvert fall her i Norge. Derfor tenkte vi at dette kunne da