Gå til hovedinnhold

Betraktninger rundt en nå avdød brites betraktninger rundt kulturen

 


BOKOMTALE AV HÅKON D. MYHRE


Culture and Society

Raymond Williams

Chatto and Windus, 1958


Dette verket fra 1958 er en tekst jeg ikke er helt sikker på hva jeg skal tenke om. Forfatteren, Raymond Williams (1921-1988), var en progressiv brite med marxistiske sympatier, og formålet med verket var å studere framveksten av begrepet «kultur» slik vi bruker det i dag. Williams følger hvordan begrepet blir brukt av forskjellige viktige essayister og tenkere fra England de siste 200 årene og argumenterer for at «kultur» i sin moderne forstand ble utviklet som en respons til forandringene som kom i kjølvannet av den industrielle revolusjonen. 


Boken er delt inn i to hoveddeler, med en overgangsseksjon, og en lang avslutningskapittel. Delene om de forskjellige tenkerne er ofte interessante, og forfatteren jobber for å skape et bilde av disse skikkelsene i relasjon til deres egen tid, og hvordan de alle forsøker å møte den moderne verdens utfordringer på forskjellige, men overlappende, måter. Williams beskriver dette som en «tradisjon», men det er litt uklart hva presist han sikter til. Selv om alle disse tenkerne var klar over de som kom før dem, har de forskjellige forståelser og tanker om disse problemene, og veldig forskjellige løsninger. De ser også ut til ofte å ha grunnleggende uenigheter hva gjelder formål og verdier. 


Jeg kan ikke la være å tenke over hvordan mange på høyresiden har påpekt at sosialisme og kommunisme er intelligensiaens ideologi som kler seg som arbeiderklassens ideologi. Dette er en overklassemann med overklassesensibiliteter, som er bundet til en sterk likhets-ideologi. Hans avvisning av særlig Thomas Carlyles perspektiver på mennesket er i så måte instruktivt. Williams tenderer også mot å være «presentistisk» i sine perspektiver, da han vil henvende seg til senere kulturelle utviklinger med den litt typiske «det var kanskje rimelig da, men vi vet bedre nå»-holdningen til mange i dag, særlig på venstresiden. Ironisk nok er Williams’ egen arroganse kanskje størst om George Orwell, den siste og yngste tenkeren han tar opp, men kritikken dreier seg mer om Orwells manglende vilje til å gå inn i et politisk fellesskap.


I konklusjonen snakker han en del om de konservatives perspektiver på «massen», og hevder at mye (skjønt ikke alt) av kritikken er motivert av at disse ikke liker massenes «positive programmer», der han særlig sikter til sosialistiske og mer «demokratiske» eiendoms- og maktfordelinger. Om en legger til side spørsmålet om hvorvidt dette egentlig kom autentisk fra arbeiderklassen, og ikke snarere fra intellektuelle som «snakket for» arbeiderklassen, er det interessant hva Williams ville ment om «Høyre-populisme» i dag. Om man er kjent med de italienske eliteteoretikerne som Pareto og Mosca, som jeg har blitt mer og mer interessert i den siste tiden, vil disse perspektivene falle litt flatt. 


Denne boken er mest interessant som en oversikt over de forskjellige tenkerne Williams tar frem. Forfatterens egne betraktninger føles daterte, særlig om man tilhører den politiske høyresiden. Jeg hadde nok kanskje håpet på noe mer, siden jeg har lest nok av tenkere på venstresiden med interessante perspektiver. Tenkerne han snakker om streve alle med det samme problemet, nemlig spørsmålet om mennesket og samfunnet etter den industrielle revolusjonen. De var, som nevnt tidligere, ofte fullstendig uenige om løsninger, noen var også veldig optimistiske (som jeg vil hevde Williams selv er), mens andre er pessimistiske. De største pessimistene er Carlyle og Orwell, og Williams bruker en del tid på dem. Selv om disse to skribentene var uenige om problem og løsning, og hadde dypt forskjellige moralske holdninger, kan en få inntrykk av at disse representerer den største utfordringen til Williams eget syn. Det er vel kanskje derfor han bruker såpass mye plass til å forsøke å ufarliggjøre deres dypeste kritikker. 


Boken vil være interessant for de som er interessert i britiske skribenters strev med industrialiseringen, og hvordan denne formet deres utvikling og tanker. Om man er interessert i en venstreakademikers syn på dette, og særlig fremveksten av begrepet «kultur», er boken interessant, men den inneholder ikke i seg selv noe veldig viktig eller nyskapende, hvertfall ikke sett fra et konservativt perspektiv. 


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og...

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å...

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge...