Gå til hovedinnhold

Betraktninger rundt en gammel kamel og en våpenfør mann ved navn Rio

 


Tex Willer nr. 705

«Vancouver»

av Pasquale Ruju og Corrado Mastantuono

Egmont, 2023


Rio

av Doug Wildey

Comico, 1987


Det er på tide med western i Würmstuggu igjen, nærmere bestemt narrativer fra den vestlige halvdel av det nordamerikanske kontinent i annen halvdel av det 19. århundret, fortalt med en kombinasjon av statiske, todimensjonale bilder og tekst. Herunder vil to slike utgivelser, en fra spaghettiens hjemland og en fra den vestlige halvkule rikeste, frieste og mektigste land, omtales. Det følgende skal ikke forstås som en underrettelse om personlige preferanser, men som et forsøk på å anskueliggjøre verkenes objektive kvaliteter.


Med «Vancouver» ruller Pasquale Ruju og Corrado Mastantuono ut første episode av en ny tredeler med handling fra den kanadiske vestkysten. Kit Carsons gamle flamme Angela (som forresten er aldeles for ung for vår «gamle kamel») tilkaller våre helter etter at hun og ektemannen har blitt angrepet på gaten. Situasjonen eskalerer ytterligere før våre venner når frem til Vancouver. Historien er ikke spesielt original, men et interessant mysterium med godt driv begynner å ta form. Det er flust med gode actionscener, og vi introduseres for et interessant persongalleri. Dessuten er det mye lun humor i samspillet mellom rangerne. Joda, Ruju leverer solid håndverk. 


Men det jeg virkelig fester meg ved her, er de utsøkte tegningene til Mastantuono, som vi ikke har sett noe til siden nr. 671-672 (som også utspilte seg i Canada). Han har en en imponerende kontroll over streken sin og overlater absolutt ingenting til tilfeldighetene. De detaljerte bakgrunnene er overbevisende, enten det er snakk om villmarksscener eller gater og innendørsscener. Komposisjonene er preget av dramatiske vinkler og en finfin utnyttelse av sort-hvitt-formatet. Mastantuono sparer ikke på blekket. Figurene er varierte og lette å skille fra hverandre med hensyn til kroppsbygning og bekledning, og ansiktene er utrolig levende og uttrykksfulle. Det virker som han bruker mye fotoreferanse, for tusjstrekene hans maner frem karakterer som ser ut til å ha et virkelig sjelsliv. Legg for eksempel merke til den subtile melankolien i Carsons ansikt i den andre flashback-sekvensen. Gamlefar er visst ikke bare en bekymringsløs og litt lattervekkende skjørtejeger. For en gangs skyld kjøper jeg at hans kvinnekjærhet faktisk har substans. Det blir interessant å se hvor denne historien går videre.


Mens vi er inne på sublimt tegnede westerntegneserier, synes jeg nesten jeg må nevne en annen tegneserie jeg lot meg underholde av forleden dag, nemlig Rio av veteranen Doug Wildey. Dette albumet fra 1987 består av tre episoder som gikk som føljetong i Epic Monthly i 1983-84. 


Historien handler om en forhenværende revolvermann som har begynt å jobbe for regjeringen for å få slutt på nedslaktningen av bison fra jernbanen på prærien. Men Rio vikler seg inn i vanskeligheter. Han blir beskyldt for mord og blir nødt til å komme seg vekk for redde sitt eget skinn og for å fnne morderen. Plottet er enkelt, men det er mest et rammeverk for tre intense historier som egentlig kan leses på egenhånd. Den første foregår i Wyoming, den andre i apache-land i sørvest, og det avsluttende historien utspiller seg i Mexico. 


Men også her er det det tegningene som imponerer meg mest. Wildey har en mye «skitnere» stil enn Mastantuono, det gjelder for så vidt også historien så vel som tegningene, og selv om begge legger vekt på kontrast mellom lys og skygge, er det en mer impresjonistisk tilnærming hos Wildey. Han bruker i mye større grad skraveringer og raster for å representere de varierende lysforholdene figurene. Tegningene kunne godt fungert i sort-hvitt, men Wildey har valgt å bruke farver i tillegg. Resultatet er slående. En nydelig serie ev en av de gamle mesterne innen amerikanske tegneserier. Check it out!


Det finnes også et par andre Rio-album (hvorav jeg har lest i hvert fall ett) samt en komplett samling som kom ut for ca ti år siden.



Kommentarer

  1. Fine anmeldelser. Vancouver er starten på noe veldig bra, og Corrado er en enestående illustratør. Rene kunstneren! Hilsen Arild.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og...

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å...

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge...