Gå til hovedinnhold

Betraktninger rundt en gammel kamel og en våpenfør mann ved navn Rio

 


Tex Willer nr. 705

«Vancouver»

av Pasquale Ruju og Corrado Mastantuono

Egmont, 2023


Rio

av Doug Wildey

Comico, 1987


Det er på tide med western i Würmstuggu igjen, nærmere bestemt narrativer fra den vestlige halvdel av det nordamerikanske kontinent i annen halvdel av det 19. århundret, fortalt med en kombinasjon av statiske, todimensjonale bilder og tekst. Herunder vil to slike utgivelser, en fra spaghettiens hjemland og en fra den vestlige halvkule rikeste, frieste og mektigste land, omtales. Det følgende skal ikke forstås som en underrettelse om personlige preferanser, men som et forsøk på å anskueliggjøre verkenes objektive kvaliteter.


Med «Vancouver» ruller Pasquale Ruju og Corrado Mastantuono ut første episode av en ny tredeler med handling fra den kanadiske vestkysten. Kit Carsons gamle flamme Angela (som forresten er aldeles for ung for vår «gamle kamel») tilkaller våre helter etter at hun og ektemannen har blitt angrepet på gaten. Situasjonen eskalerer ytterligere før våre venner når frem til Vancouver. Historien er ikke spesielt original, men et interessant mysterium med godt driv begynner å ta form. Det er flust med gode actionscener, og vi introduseres for et interessant persongalleri. Dessuten er det mye lun humor i samspillet mellom rangerne. Joda, Ruju leverer solid håndverk. 


Men det jeg virkelig fester meg ved her, er de utsøkte tegningene til Mastantuono, som vi ikke har sett noe til siden nr. 671-672 (som også utspilte seg i Canada). Han har en en imponerende kontroll over streken sin og overlater absolutt ingenting til tilfeldighetene. De detaljerte bakgrunnene er overbevisende, enten det er snakk om villmarksscener eller gater og innendørsscener. Komposisjonene er preget av dramatiske vinkler og en finfin utnyttelse av sort-hvitt-formatet. Mastantuono sparer ikke på blekket. Figurene er varierte og lette å skille fra hverandre med hensyn til kroppsbygning og bekledning, og ansiktene er utrolig levende og uttrykksfulle. Det virker som han bruker mye fotoreferanse, for tusjstrekene hans maner frem karakterer som ser ut til å ha et virkelig sjelsliv. Legg for eksempel merke til den subtile melankolien i Carsons ansikt i den andre flashback-sekvensen. Gamlefar er visst ikke bare en bekymringsløs og litt lattervekkende skjørtejeger. For en gangs skyld kjøper jeg at hans kvinnekjærhet faktisk har substans. Det blir interessant å se hvor denne historien går videre.


Mens vi er inne på sublimt tegnede westerntegneserier, synes jeg nesten jeg må nevne en annen tegneserie jeg lot meg underholde av forleden dag, nemlig Rio av veteranen Doug Wildey. Dette albumet fra 1987 består av tre episoder som gikk som føljetong i Epic Monthly i 1983-84. 


Historien handler om en forhenværende revolvermann som har begynt å jobbe for regjeringen for å få slutt på nedslaktningen av bison fra jernbanen på prærien. Men Rio vikler seg inn i vanskeligheter. Han blir beskyldt for mord og blir nødt til å komme seg vekk for redde sitt eget skinn og for å fnne morderen. Plottet er enkelt, men det er mest et rammeverk for tre intense historier som egentlig kan leses på egenhånd. Den første foregår i Wyoming, den andre i apache-land i sørvest, og det avsluttende historien utspiller seg i Mexico. 


Men også her er det det tegningene som imponerer meg mest. Wildey har en mye «skitnere» stil enn Mastantuono, det gjelder for så vidt også historien så vel som tegningene, og selv om begge legger vekt på kontrast mellom lys og skygge, er det en mer impresjonistisk tilnærming hos Wildey. Han bruker i mye større grad skraveringer og raster for å representere de varierende lysforholdene figurene. Tegningene kunne godt fungert i sort-hvitt, men Wildey har valgt å bruke farver i tillegg. Resultatet er slående. En nydelig serie ev en av de gamle mesterne innen amerikanske tegneserier. Check it out!


Det finnes også et par andre Rio-album (hvorav jeg har lest i hvert fall ett) samt en komplett samling som kom ut for ca ti år siden.



Kommentarer

  1. Fine anmeldelser. Vancouver er starten på noe veldig bra, og Corrado er en enestående illustratør. Rene kunstneren! Hilsen Arild.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Würmstuggu avslører: Vi trollet nyhetsbildet

  Den observante Würmstuggu -leser har nok fått med seg at vi ved enkelte anledninger har prøvd oss på den humoristiske genren «satire» i det siste. Vi innrømmer gjerne at vi har har latt oss inspirere av komikeren Andrew Doyles hyperwoke figur «Titania McGrath» . «Titania» var i utgangspunktet en parodikonto på Twitter, men har etterhvert også blitt spaltist i diverse publikasjoner, særlig Spike , og har dessuten gitt ut et par bøker.  Vi hadde også lyst til å lage figurer som kunne oppfattes som virkelige personer som lever et eget liv utenfor Würmstuggus spalter. Den siste tiden tiden har det pågått en debatt om fenomenet kanselleringskultur, altså forsøk på å frata folk jobben basert på meninger de gir uttrykk for. Dette er noe vi i redaksjonen har opplevd selv. Vi har lagt merke til at folk som støtter slike kanselleringsforsøk, vanligvis ut fra et «woke» venstreradikalt ståsted, som regel benekter at slikt finner sted, i hvert fall her i Norge. Derfor tenkte vi at dette kunne da