Gå til hovedinnhold

Bokomtale: Slik var det

 


Jon Fosse

Slik var det

Samlaget, 2020 


Slik var det er ein teatermonolog skrive av Jon Fosse og utgjeven av Samlaget i 2020. Faste Würmstuggu-lesarar bør no veta at eg nesten aldri går i teateret, og at eg, så vidt eg hugsar (og det er mogleg eg hugsar feil (for sjølv om eg sjeldan ser scenekunst no, har det ikkje alltid vore slik)), aldri har sett eit stykke av Jon Fosse på scena. Dette er altså ein monolog eg berre kjenner som tekst, og det er teksten, eller boka om du vil, som dannar grunnlaget for denne omtalen.


Forteljaren i Slik var det er ein gamal mann (eller «eldre mann» som Fosse skriv med ein eufemisme i den innleiande scenetilvisinga) som er dårleg til beins og lever åleine utan kontakt med andre enn ei kvinne, truleg ein hjelpepleiar, som stundom kjem innom. Dette synest å vere eit høgdepunkt i kvardagen til manen, men han likar ikke at ho stadig vekk spør han om familien. Samstundes har ho store bryst, og det er jo noko menn i alle aldrar set pris på. 


I byrjinga av stykket freistar mannen å be Fadervår, men bønen vert aldri fullført, og glid over i gravleggingsformularet «Av jord er du komen, til jord skal du bli» i staden. Eit frampeik mot slutten? Det skal eg ikkje skal avsløre her. Døden og det som ifylgje kristendomen hender med mennsket etter at livet er forbi, oppstoda av lekamen og slikt, opptek vår mann. Han anar nok at han ikkje har lenge igjen. 


Som ein skjønar av tittelen, handlar stykket om det som er forbi, det som berre finst att i minnet, og ganske riktig, mykje av stykket handlar om fortida. Me får veta litt av kvart om livet til den gamle mannen. Han har ein lang karriere som kunstmålar bak seg. Og då snakkar me om ein karriere med betydeleg suksess, for bileta hans har gått for store summar på kunstmarknaden, og fleire av dei finst i gjeve museumsssamlingar. Joda, i kunstnargjerninga har han drive det til noko stort. Men familielivet har vore fiaskoprega. Han har vore gift tre gongar og har ingen kontakt med borna sine. Barneborn veit han ikkje ein gong om han har, i alle fall om me skal tru han, og det er det ikkje sikkert me skal. Ein skal alltid vere skeptisk til det oppdikta personar fortel om livet sitt. Og teksten handlar om meir enn retrospeksjon, han har også eit framtidsperpektiv. Eller snarare, ho handlar om æva.


Eg skal ikkje røpe meir av handlinga, eller snarare monologen, no, for eg vil heller rette merksemda mot tangeringspunkta mellom den gamle mannen og Jon Fosses eige liv, eller i alle fall det biletet av eige liv han har presentert for ålmenta. Båe er kunstnarar med stor suksess, og båe har funne kristendomen i det ein gjerne kallar «godt voksen alder», ja det verkar til og med som det er den same formen for kristendom dei held seg til, den katolske, for når Fadervår endeleg kjem, er det på latin. Om Fosses privatliv veit eg så godt som ingenting, og for alt eg veit, har han heile livet vore ein kjærleg ektemann og familiefar som aldri har hatt problem med å balansera familielivet med karrieren som internasjonal teaterstjerne. Men eg reknar med at mange av dei tankane den gamle (eller «eldre») mannen gjer seg om døden, meininga med tilværet og vonbrota i livet, og forsoninga og vona som kristendomen tilbyr, reflekterer Fosses eige spekulasjonar og erfaringar. Og han veit heilt sikkert kva han snakkar om når han skildrar korleis kunsten kan ta overhand i livet.


Slik var det handlar om livet slik det var, og det som kjem etterpå. Monologen handlar om korleis livet kan fara forbi, og korleis all mogleg status og frægd ikkje er verdt mykje når det ein sit att med til slutt, er eit liv i einsemd, ein kropp som ikkje lenger lystrar og minna om alle dei gale vala ein tok. Framfor døden er me alle like. Og i det ligg det von.



PS. Eg ser no at Jon Fosse er gift for tredje gong. Enda ein parallell som neppe er tilfeldig.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og...

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å...

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge...