Gå til hovedinnhold

Poesi, porno og markedstenkning i Aftenlandet

 


Michel Houellebecq

Holde seg i live

Cappelen Damm, 2023


Michel Houellebecq er en forfatter jeg leser med stor interesse, og som sjelden skuffer med sine romaner om Frankrike og Europas dekadanse i den postindustrielle tidsalder. Nå har jeg lest Holde seg i live, en samling tekster skrevet på 1990-tallet. Det følgende skal ikke forstås som en underrettelse om personlige preferanser, men som et forsøk på å anskueliggjøre verkets objektive kvaliteter. 


Tekstene i samlingen handler om ymse temaer, blant annet lidelsens og foruttettelsens betydning for poesien, pornofilm (en genre Houellebecq selv har erfaring fra) og erotiske chatkanaler, samtidsarkitektur, markedsliberalismens gjennomgripende makt over samfunn og mellommenneskelige forhold i Vesten, om pensjonister i Syden, feminisme og kloningsteknologi, om livsvilkår i kosmos, romandebutanter, Honoré de Balzac og Jacques Prevert (som «er en dust»). Det er lett å gjenkjenne gjennomgangstemaer i Houellebecqs forfatterskap, hans karakteristiske humor likeså, men tekstene er ofte så knappe at de ikke etterlater noe varig inntrykk. Han går litt mer i dybden i den Schopenhauer-inspirerte poetikken som har gitt navn til samlingen, og teksten «Tilnærminger til forvirringen» inneholder noen innsikter vedrørende strømlinjeformingen av materielle, sosiale og seksuelle transaksjoner i det moderne samfunnet, som i alle fall jeg fant interressante. Men ingen av disse tekstene gjør denne samlingen til noe mer enn en parentes i Houellebecqs ellers formidable forfatterskap. 


Asle Toje har skrevet forordet, der han plasserer Houellebecq i en samfunnskritisk litterær tradisjon som vi i Norden gjerne forbinder med Georg Brandes og «det moderne gjennombruddet», mens etterordet er skrevet av Jonas Bals, som synes å ha som som hovedmål å fremheve sin egen moral vis a vis Houellebecq og alskens farer som truer Vestens moral og, i forlengelse av dette, demokratiske tradisjoner. (I denne sammenheng namedroppes bl.a. Jordan Peterson, Donald Trump, Aleksandr Dugin og Vladimir Putin. Gjesp.) Dette er en fin oppvisning i dydsposering, der Bals kaster om seg med begreper som «fascisme» og «høyreekstremisme» i øst og vest, men teksten vitner ikke om noen dypere innsikt i Houellebecqs litterære prosjekt, og Bals viser heller ikke noen særlig forståelse for utfordringene det postindustrielle Vesten står overfor.


Har du ikke lest Houellebecq før, anbefaler jeg heller romanene hans, og om du har lyst til å prøve deg på hans essayistikk, og samtidig har interesse for skrekklitteratur, vil jeg foreslå at du gir H.P. Lovecraft: Against the World, Against Life et forsøk. (Den er anmeldt ikke bare en, men to ganger her på Würmstuggu.)

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og...

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å...

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge...