Gå til hovedinnhold

Mussolini som ideologisk teoretiker

 


Benito Mussolini

The Doctrine of Fascism

Howard Fertig, 2006


Da Benito Mussolini dannet regjering i 1922, begynte en prosess der det liberale demokratiet i Italia gradvis ble nedbygget og erstattet med et diktatur. Fascistpartiet hadde ikke en klart definert ideologi fra regimets begynnelse, men hentet impulser fra en rekke ideologiske kilder, som nasjonalisme, syndikalisme og selvfølgelig den mer tradisjonelle sosialistiske tradisjonen Mussolini selv kom fra. I artikkelen «La dottrina del fascismo» fra 1932, på norsk «Fascismens lære», eller «The Doctrine of Fascism», som er denne bokens engelske tittel, forsøker Benito Mussolini å konkretisere den ideologiske kjernen i den fascistiske bevegelsen, slik denne hadde utviklet seg siden bevegelsens begynnelse i 1919. Utgaven jeg har her, ble utgitt i 2006 av New York-forlaget Howard Fertig og ser ut til å være oversatt til engelsk av en som ikke har engelsk som morsmål. (Kan det være Mussolini selv?) Språket i boken er imidlertid ikke dårligere enn at det går fint an å lese den for oss som ikke mestrer det italienske språk. 


Første del av artikkelen er ført i pennen av filosofen Giovanni Gentile, som var en viktig premissleverandør for det fascistiske tankegodset, og handler om fascismens «grunnleggende ideer». Gentile er imidlertid ikke kreditert. Den som ser etter spinnville ideer om det italienske folks naturgitte overlegenhet må lete lenge her, for det er en ganske moderne forståelse av nasjonen som historisk produkt og subjekt, og en klar avvisning av raseteorier som kommer til uttrykk i denne artikkelen. Gentile vektlegger også fascismens tids- og stedbundne karakter og dens politiske pragmatisme. Fascismen handler minst like mye om handling som teori, noe som Mussolinis politiske improvisasjon gjennom særlig de første årene av regimet vitner om. Og selvfølgelig trumfer kollektivet individet i spørsmålet om hvem staten og de politiske institusjonene er til for. 


I andre halvdel av artikkelen er det Il Duce selv som kommer til orde. Han fyrer løs mot marxismen med dens historiske materialisme og klassekamptenkning, og liberalismen, både i dens politiske og økonomiske form. Han avviser universalisme og demokrati, han angriper pasifisme og internasjonale organer som Folkeforbundet og leverer et varmt forsvar for krig og imperialisme som uttrykk for et folks sunne selvoppholdelsesdrift. Videre legger han vekt på fascsismens respekt for Gud og Kirke. Den «totalitære» stat er sitt ansvar bevisst som redskap for folkets åndelige og etiske behov. Den fascistiske staten har en egen vilje, som igjen er et uttrykk for folkets vilje, og dens makt trenger ikke begrenses for å tilpasses individers og gruppers frihet. Den er et åndelig og etisk subjekt som ivaretar kollektivet og gjerne ofrer individets frihet så lenge det er til nasjonens beste. Den nye tid vil ifølge Mussolini preges av disiplin, plikt, orden, retning og autoritet. 


Etter et noteapparat knyttet til den første delen av artikkelen, kommer to taler fra henholdsvis 1933 og 1934 der Mussolini tar opp økonomiske spørsmål. I talene kritiserer han kapitalismens utvikling gjennom de siste 60 år og tar til orde for en sterkere statlig rolle i nasjonens økonomiske liv. I 1930-årene ble det innført en rekke økonomiske og institusjonelle reformer i korporatistisk retning i Italia samt en ytterligere svekkelse av de parlamentariske organene. 


Noen tiår i første halvdel av det 20. århundre var facsismen marxismens viktigste rival i den revolusjonære, antiliberale, antidemokratiske og kapitalismekritiske leir. Det gjør den til et studium verdt, for liberalismen nådde ikke sin tilsynelatende hegemoniske posisjon i vår del av verden idag uten motstand, og om noen tiår kan den godt vise seg å være et tilbakelagt stadium også her i Vesten. Dersom du interesserer deg for italiensk fascisme, må du gjerne lese denne boken. Men om dette slett ikke interesserer deg, må du gjerne la være. Kanskje skriftene til Stalin, Lenin og Hitler interesserer deg mer? Eller kanskje du rett og slett foretrekker bøker om havearbeid, kritisk raseteori eller arkitektur? Du bestemmer uansett selv hva du vil lese. I alle fall i et liberalt samfunn. 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Würmstuggu avslører: Vi trollet nyhetsbildet

  Den observante Würmstuggu -leser har nok fått med seg at vi ved enkelte anledninger har prøvd oss på den humoristiske genren «satire» i det siste. Vi innrømmer gjerne at vi har har latt oss inspirere av komikeren Andrew Doyles hyperwoke figur «Titania McGrath» . «Titania» var i utgangspunktet en parodikonto på Twitter, men har etterhvert også blitt spaltist i diverse publikasjoner, særlig Spike , og har dessuten gitt ut et par bøker.  Vi hadde også lyst til å lage figurer som kunne oppfattes som virkelige personer som lever et eget liv utenfor Würmstuggus spalter. Den siste tiden tiden har det pågått en debatt om fenomenet kanselleringskultur, altså forsøk på å frata folk jobben basert på meninger de gir uttrykk for. Dette er noe vi i redaksjonen har opplevd selv. Vi har lagt merke til at folk som støtter slike kanselleringsforsøk, vanligvis ut fra et «woke» venstreradikalt ståsted, som regel benekter at slikt finner sted, i hvert fall her i Norge. Derfor tenkte vi at dette kunne da