Gå til hovedinnhold

Augustins bekjennelser

 

AV HÅKON D. MYHRE


De siste ukene har jeg lest det historiske verket Bekjennelser av kirkefaderen St. Augustin. Dette er et veldig sentralt verk i kristendommens historie og i historien til vesten generelt. Augustin var biskop i Hippo i Afrika fra 396 til sin død i 430. Han regnes som en av den katolske kristenhetens aller viktigste teologer. Den utgaven jeg har lest, er en engelsk oversettelse fra 2008 av Henry Chadwick, som også har skrevet en biografi om kirkefaderen.


Bekjennelser er en slags selvbiografi. Den er adressert til Gud, som en serie med tilståelser om forfatterens eget syndige liv før han konverterte til kristendommen. Mesteparten av verket går gjennom livet hans, men de siste kapitlene går han inn i en eksplisitt teologisk diskusjon, særlig knyttet til tolkninger av Første Mosebok, kapittel 1. 


I diskusjonen om livet snakker han om vennskap, sitt forhold til moren, karrieren i den romerske utdannelsessektoren, og sin intellektuelle reise. Augustin ble tidlig involvert med manikeerne, som var en kvasi-gnostisk sekt som hadde en del innflytelse på den tiden. Hans mor, som var personlig kristen, var ikke glad for dette, men fortsatte å støtte ham og håpet at han skulle finne Gud. Hans interesse for de greske filosofene og naturviterne var det som trakk han vekk fra manikismen i utgangspunktet, men det dro ham ikke til kristendommen. Det var biskopen av Milano, Ambrosius, som bidro sterkest til det, skjønt Augustin er veldig klar på at det alltid var Gud. Det som holdt igjen var hans egen stolthet samt hans «kjærlighet til synden». 


Etter en beskrivelse av morens død i Italia og Augustins egen tilbakevending til Nord-Afrika som kristen, slutter boken å være en selvbiografi og går over til mer klare filosofiske og teologiske tematikker. Denne siste delen er nok den vanskeligste i teksten, og den refererer mye til kontroverser som var ekstremt relevante da Augustin skrev, hvor jeg hvertfall ikke kjenner den fulle sammenhengen. Notene i denne utgaven er selvsagt hjelpsomme. 


Noe jeg alltid finner veldig interessant, er innblikket i verdenen Augustin levde i, særlig den intellektuelle verdenen. Referansene Augustin kommer med, og det han ser ut til å ta for gitt, gir små blikk inn i en svunnen tid og et Romerrike der de gamle tradisjonene stort sett var tomme, og det nye fortsatt ikke helt hadde tatt over. Det gir meg assosiasjoner til vår egen tid. 


Bekjennelser er en flott tekst som bør appellere til de som er interessert i tidlig kristendom og senromersk tid. Dette var en toneangivende tid for mye kristen, særlig katolsk, teologi, og beslektede felt. Boken er ikke lett tilgjengelig, og den krever litt av leseren. Det kan være en fordel å vite litt om kristendom og det romerske keiserriket, samt Augustin selv, om man skal få noe ut av denne boken. Dessverre er dette kunnskaper stadig flere mangler i vår tid. 


En norsk oversettelse signert Oddmund Hjelde finnes fritt tilgengelig på Nasjonalbibliotekets hjemmesider



Illustrasjon: Antonio Rodríguez


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å bli publ

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og forlag. Boken

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H