Gå til hovedinnhold

Augustins bekjennelser

 

AV HÅKON D. MYHRE


De siste ukene har jeg lest det historiske verket Bekjennelser av kirkefaderen St. Augustin. Dette er et veldig sentralt verk i kristendommens historie og i historien til vesten generelt. Augustin var biskop i Hippo i Afrika fra 396 til sin død i 430. Han regnes som en av den katolske kristenhetens aller viktigste teologer. Den utgaven jeg har lest, er en engelsk oversettelse fra 2008 av Henry Chadwick, som også har skrevet en biografi om kirkefaderen.


Bekjennelser er en slags selvbiografi. Den er adressert til Gud, som en serie med tilståelser om forfatterens eget syndige liv før han konverterte til kristendommen. Mesteparten av verket går gjennom livet hans, men de siste kapitlene går han inn i en eksplisitt teologisk diskusjon, særlig knyttet til tolkninger av Første Mosebok, kapittel 1. 


I diskusjonen om livet snakker han om vennskap, sitt forhold til moren, karrieren i den romerske utdannelsessektoren, og sin intellektuelle reise. Augustin ble tidlig involvert med manikeerne, som var en kvasi-gnostisk sekt som hadde en del innflytelse på den tiden. Hans mor, som var personlig kristen, var ikke glad for dette, men fortsatte å støtte ham og håpet at han skulle finne Gud. Hans interesse for de greske filosofene og naturviterne var det som trakk han vekk fra manikismen i utgangspunktet, men det dro ham ikke til kristendommen. Det var biskopen av Milano, Ambrosius, som bidro sterkest til det, skjønt Augustin er veldig klar på at det alltid var Gud. Det som holdt igjen var hans egen stolthet samt hans «kjærlighet til synden». 


Etter en beskrivelse av morens død i Italia og Augustins egen tilbakevending til Nord-Afrika som kristen, slutter boken å være en selvbiografi og går over til mer klare filosofiske og teologiske tematikker. Denne siste delen er nok den vanskeligste i teksten, og den refererer mye til kontroverser som var ekstremt relevante da Augustin skrev, hvor jeg hvertfall ikke kjenner den fulle sammenhengen. Notene i denne utgaven er selvsagt hjelpsomme. 


Noe jeg alltid finner veldig interessant, er innblikket i verdenen Augustin levde i, særlig den intellektuelle verdenen. Referansene Augustin kommer med, og det han ser ut til å ta for gitt, gir små blikk inn i en svunnen tid og et Romerrike der de gamle tradisjonene stort sett var tomme, og det nye fortsatt ikke helt hadde tatt over. Det gir meg assosiasjoner til vår egen tid. 


Bekjennelser er en flott tekst som bør appellere til de som er interessert i tidlig kristendom og senromersk tid. Dette var en toneangivende tid for mye kristen, særlig katolsk, teologi, og beslektede felt. Boken er ikke lett tilgjengelig, og den krever litt av leseren. Det kan være en fordel å vite litt om kristendom og det romerske keiserriket, samt Augustin selv, om man skal få noe ut av denne boken. Dessverre er dette kunnskaper stadig flere mangler i vår tid. 


En norsk oversettelse signert Oddmund Hjelde finnes fritt tilgengelig på Nasjonalbibliotekets hjemmesider



Illustrasjon: Antonio Rodríguez


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Würmstuggu avslører: Vi trollet nyhetsbildet

  Den observante Würmstuggu -leser har nok fått med seg at vi ved enkelte anledninger har prøvd oss på den humoristiske genren «satire» i det siste. Vi innrømmer gjerne at vi har har latt oss inspirere av komikeren Andrew Doyles hyperwoke figur «Titania McGrath» . «Titania» var i utgangspunktet en parodikonto på Twitter, men har etterhvert også blitt spaltist i diverse publikasjoner, særlig Spike , og har dessuten gitt ut et par bøker.  Vi hadde også lyst til å lage figurer som kunne oppfattes som virkelige personer som lever et eget liv utenfor Würmstuggus spalter. Den siste tiden tiden har det pågått en debatt om fenomenet kanselleringskultur, altså forsøk på å frata folk jobben basert på meninger de gir uttrykk for. Dette er noe vi i redaksjonen har opplevd selv. Vi har lagt merke til at folk som støtter slike kanselleringsforsøk, vanligvis ut fra et «woke» venstreradikalt ståsted, som regel benekter at slikt finner sted, i hvert fall her i Norge. Derfor tenkte vi at dette kunne da