Gå til hovedinnhold

Kirkestuggu

 


Würmstuggu har gjennom årenes løp viet en god del plass til den kristne kirke, Jesu Kristi mystiske legeme, og dens ledere og lærere, særlig i forgangen tid. Formålet med denne teksten er å gi leserne en oversikt over artiklene vi har publisert om kirkehistorie. Og ikke nok med det - teksten inneholder en rekke hypertekstuelle snarveier, såkalte «lenker». Klikk på ordene i oransje, og De vil, nærmest på magisk vis, få opp de aktuelle tekstene på skjermen. 


Vi har skrevet om Åge Haukens bok om de apostoliske fedrene Ignatius av Antiokia og Polykarp av Smyrna, som led martyrdøden i det annet århundre. Vi har også skrevet om en påskepreken av den lilleasiatiske biskopen Meliton av Sardes  (eller snarere en bok av Oskar Skarsaune om nevnte preken) og om apologeten Justin Martyr, også de fra det annet århundre. Videre har vi skrevet om to av tekstene til kartageren Tertulian, den første teologen som skrev på latin.


Skal vi bevege oss litt frem i tid, kommer vi ikke utenom biskop Nikolas av Myra, den antiarianske fighteren fra Nikea. Vi vil også anbefale Dem å lese vår tekst om «Om mysteriene», biskop Ambrosius’ bok om dåpspraksisen i Milano i det tredje århundret, og vår omtale av Bekjennelser, det selvbiografiske verket til Augustin, Ambrosius’ berømte elev og kanskje vestkirkens viktigste teolog. Den kirkeinteresserte leser vil formodentlig også fatte interesse for vår omtale av Bjarne Skards bok om utviklingen av inkarnasjonsdognet i løpet av de første århundrene av Kirkens historie.


Paver er et yndet tema her i Würmstuggu. Vi har skrevet om både  Gregor II, Gregor XI (men eiendommelig nok ikke om Gregor den store) og Paul II. Så langt kun middelalder- og renessansepaver, men vi har også skrevet om Ross Douthats bok om pave Frans. Remigius av Reims var kanskje ingen pave, men som biskop spilte han en viktig rolle i verdenshistorien da han døpte frankernes konge Klodvig I. Vi tar også med den polske jesuitten Andrzej Bobola, martyr og helgen.


Vi har også skrevet om mer generelle temaer fra kirkehistorien. I denne artikkelen omtaler vi noen tilårskomne bøker om kirken i folkevandringstiden, klostervesenets utvikling og inkvisisjonen. Vi minner også om vår heller kjølige anmeldelse av Hans Küngs bok om Den katolske kirkes historie.


Det finnes også annet kirkestoff på Würmstuggu, men det som vedrører disse nymotens protestantiske kirkesamfunnene, har vi med vilje utelatt her. Det er gode utsikter for at det kommer mer kirkestoff i tiden fremover, men hvem eller hva det kommer til å handle om, vet foreløbig bare Gud. Har De en kirkefader eller pave De gjerne vil lese om på denne «bloggen», er det bare å sende oss et postkort med ditt ønske. Adressen finner De i telefonkatalogen.


Foto: Wikimedia Commons


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Würmstuggu avslører: Vi trollet nyhetsbildet

  Den observante Würmstuggu -leser har nok fått med seg at vi ved enkelte anledninger har prøvd oss på den humoristiske genren «satire» i det siste. Vi innrømmer gjerne at vi har har latt oss inspirere av komikeren Andrew Doyles hyperwoke figur «Titania McGrath» . «Titania» var i utgangspunktet en parodikonto på Twitter, men har etterhvert også blitt spaltist i diverse publikasjoner, særlig Spike , og har dessuten gitt ut et par bøker.  Vi hadde også lyst til å lage figurer som kunne oppfattes som virkelige personer som lever et eget liv utenfor Würmstuggus spalter. Den siste tiden tiden har det pågått en debatt om fenomenet kanselleringskultur, altså forsøk på å frata folk jobben basert på meninger de gir uttrykk for. Dette er noe vi i redaksjonen har opplevd selv. Vi har lagt merke til at folk som støtter slike kanselleringsforsøk, vanligvis ut fra et «woke» venstreradikalt ståsted, som regel benekter at slikt finner sted, i hvert fall her i Norge. Derfor tenkte vi at dette kunne da