Gå til hovedinnhold

Idus martiae!

 


Hvis vi hadde hatt tilgang til en innretning som kunne forflytte oss både i tid og i rom, og med denne forflyttet oss nøyaktig 2065 år tilbake i tid og til Roma, den evige stad, ville vi kanskje kunnet bevitne drapet på Julius Cæsar, som jo fant sted nettopp på denne datoen, av romerne kalt idus martiae, i år 44 før Kristi fødsel. Sannsynligvis ville vi ikke sett selve udåden, men det er godt mulig at vi ville fått med oss reaksjonene på den romerske diktatorens bortgang, i alle fall om vi hadde oppholdt oss i nærheten av folk som hadde tilgang til informasjon om hva som foregikk i maktens korridorer. Men det er det jo slett ikke sikkert vi hadde gjort, dessuten kunne vi ha bommet på årstallet og stedet, slik at vi endte opp på samme dato, men 313 år for sent og i motsatt ende av Romerriket, nemlig i Patara i det greske Lilleasia. Da ville ville den romerske republikkens siste krampetrekninger vært fjern historie. Nå var nemlig makten i Romerriket konsentrert i keiserens person, og nettopp dette året, 270 etter Kristi fødsel, var det hele tre keisere - Claudius II, Quintillus og Aurelianus som besatt det øverste politiske embedet i imperiet. Sistnevnte keiser er kjent for å ha iverksatt kristenforfølgelser, og dette er ikke uten betydning for vår hypotetiske feilprogrammering av vår hypotetiske romlig-temporale innretning. Hadde vi vært i Patara den 15. mars 270, er det nemlig en ørliten mulighet for at vi hadde fått med oss at en gutt som senere skulle bli kjent som biskop Nikolas av Myra (og atter senere Sankt Nikolas av Myra) ble født. Det er nemlig denne datoen som tradisjonelt regnes som fødselsdagen til denne berømte biskopen. Nikolas skal ha blitt utsatt for tortur under kristenforfølgelsene under keiser Maximus, videre er det knyttet flere mirakler til hans virke som biskop. I det fjerde århundrets kirkestrid mellom trinitarister og arianere stod Nikolas på trinitaristenes side. Han deltok også i det skjellsettende kirkemøtet i Nikea der den trinitariske trosbekjennelsen ble vedtatt til arianernes store ergrelse. Nikolas skal til og med ha fiket til en arianer under dette kirkemøtet. Etter sin død ble Nikolas skytshelgen for en lang rekke grupper: sjømenn, bueskyttere, barn, angrende tyver, handelsmenn, bryggere, pantelånere, ugifte og studenter. De siste par hundre år har denne greske biskopen mutert til den sjenerøse eventyrskikkelsen som på norsk bærer navnet Julenissen. Men uansett om vi hadde endt opp i Roma i 44 f. ÅKr. eller 270 e.Kr. er det lite sannsynlig at vi hadde fått med oss så mye av betydning. Språket ville vært en åpenbar barriere, og kulturen ville vært så fremmedartet at det trolig ville vært vanskelig å orientere seg i løpet av en dag.






Illustrasjoner: Victor Honoré Janssens, Ilja Rapin


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Hatpropaganda i skolebibliotekene

  Vi har mottatt et foruroligende brev fra en av våre lesere. Vi publiserer det i uavkortet form.  Kjære Würmstuggu Jeg er en kjærlig forelder til en 15-åring som går på ungdomsskolen. Her om dagen kom hen hjem og fortalte noe som rystet vår lille familie langt inn i ryggmargen. Dette hendte mens klassen var på biblioteket for å finne en bok å lese. Mens vår unge skoleelev gikk der mellom bokhyllene på jakt etter lesestoff, fikk hen øye på noen bøker hen har hørt meget om, men aldri lest. (Vi er påpasselige med å gi hen egnet litteratur med gode verdier.) Der stod nemlig «Harry Potter»-bøkene av J.K. Rowling i all sin fargerike, forlokkende prakt. Her må noen ha sovet i timen, tenkte vi, for ingen som følger med i nyhetsbildet kan vel ha unngått å få med seg at Rowling er en moderne hatprofet som sprer sin giftige transfobiske propaganda ikke bare på «sosiale medier», men også gjennom disse tilsynelatende harmløse barnebøkene og de filmene de er basert på. Da vårt barn konfronterte bib