Gå til hovedinnhold

Idus martiae!

 


Hvis vi hadde hatt tilgang til en innretning som kunne forflytte oss både i tid og i rom, og med denne forflyttet oss nøyaktig 2065 år tilbake i tid og til Roma, den evige stad, ville vi kanskje kunnet bevitne drapet på Julius Cæsar, som jo fant sted nettopp på denne datoen, av romerne kalt idus martiae, i år 44 før Kristi fødsel. Sannsynligvis ville vi ikke sett selve udåden, men det er godt mulig at vi ville fått med oss reaksjonene på den romerske diktatorens bortgang, i alle fall om vi hadde oppholdt oss i nærheten av folk som hadde tilgang til informasjon om hva som foregikk i maktens korridorer. Men det er det jo slett ikke sikkert vi hadde gjort, dessuten kunne vi ha bommet på årstallet og stedet, slik at vi endte opp på samme dato, men 313 år for sent og i motsatt ende av Romerriket, nemlig i Patara i det greske Lilleasia. Da ville ville den romerske republikkens siste krampetrekninger vært fjern historie. Nå var nemlig makten i Romerriket konsentrert i keiserens person, og nettopp dette året, 270 etter Kristi fødsel, var det hele tre keisere - Claudius II, Quintillus og Aurelianus som besatt det øverste politiske embedet i imperiet. Sistnevnte keiser er kjent for å ha iverksatt kristenforfølgelser, og dette er ikke uten betydning for vår hypotetiske feilprogrammering av vår hypotetiske romlig-temporale innretning. Hadde vi vært i Patara den 15. mars 270, er det nemlig en ørliten mulighet for at vi hadde fått med oss at en gutt som senere skulle bli kjent som biskop Nikolas av Myra (og atter senere Sankt Nikolas av Myra) ble født. Det er nemlig denne datoen som tradisjonelt regnes som fødselsdagen til denne berømte biskopen. Nikolas skal ha blitt utsatt for tortur under kristenforfølgelsene under keiser Maximus, videre er det knyttet flere mirakler til hans virke som biskop. I det fjerde århundrets kirkestrid mellom trinitarister og arianere stod Nikolas på trinitaristenes side. Han deltok også i det skjellsettende kirkemøtet i Nikea der den trinitariske trosbekjennelsen ble vedtatt til arianernes store ergrelse. Nikolas skal til og med ha fiket til en arianer under dette kirkemøtet. Etter sin død ble Nikolas skytshelgen for en lang rekke grupper: sjømenn, bueskyttere, barn, angrende tyver, handelsmenn, bryggere, pantelånere, ugifte og studenter. De siste par hundre år har denne greske biskopen mutert til den sjenerøse eventyrskikkelsen som på norsk bærer navnet Julenissen. Men uansett om vi hadde endt opp i Roma i 44 f. ÅKr. eller 270 e.Kr. er det lite sannsynlig at vi hadde fått med oss så mye av betydning. Språket ville vært en åpenbar barriere, og kulturen ville vært så fremmedartet at det trolig ville vært vanskelig å orientere seg i løpet av en dag.






Illustrasjoner: Victor Honoré Janssens, Ilja Rapin


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å bli publ

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og forlag. Boken

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H