Gå til hovedinnhold

Dobbel dose Fosse

 


Jon Fosse

Svevn/Varmt

Samlaget, 2006


Ingen skal beskylde Jon Fosse for å finne opp kruttet hver gang han setter seg ned for å skrive et nytt skuespill. Han er blitt en dramamaskin som produserer likelydende stykker på samlebånd. Ingrediensene er de samme hver gang: navn- og karakterløse rollefigurer, korte replikker med innskutte «ja» og dandert med «bryt seg av» og «ganske kort pause», ofte gjentatt igjen og igjen, enten ordrett eller med noe variasjon, og minimalistiske handlingsforløp som blir hengende i luften inntil de brått slutter på siste side. Denne teksten vil ta for seg en bokutgivelse fra 2006 som inneholder to av Jon Fosses skuespill «Svevn» og «Varmt». Det følgende skal ikke forstås som en underrettelse om personlige preferanser, men som et forsøk på å anskueliggjøre verkets objektive kvaliteter.


Kanskje fordi jeg liker å være litt negativ, eller kanskje bare fordi jeg liker å spare det beste til slutt, begynner jeg med bokens andre stykke. «Varmt» er Jon Fosse på sitt mest generiske. To menn står på en kai og prater med hverandre som i søvne. Så kommer en kvinne som de begge kjenner fra før. Hun innleder samtaler med dem, en om gangen, aldri begge to samtidig. Igjen og igjen begynner samtalene, og hele tiden gjentas de samme samme tingene. Som konverserende gullfisker i en evig loop. Jaja, det er i det minste litt libido i luften, men den er av den tafatte sorten. Dette er jo ikke mennesker, men minimalt programmerte roboter, som jo ofte er tilfelle i Fosses stykker. 


Det første stykket i boken, «Svevn» er mye mer interessant, både innholdsmessig og dramaturgisk. Her møter vi to ektepar på ulike stadier i livet. Det ene paret har et vellykket samliv som når endepunktet på slutten, mens det andre paret har et mer problematisk kjærlighetsliv. Alle oppholder seg i samme rom, selv om de stort sett ikke er klar over hverandre (med et gåtefullt unntak, som jeg ikke helt ser poenget med). Dette verfremdungs-grepet fungerer godt som narrativ teknikk, i alle fall når man forholder seg til stykket som tekst, men jeg kan ikke si at karakterene og situasjonene treffer meg som menneske. Stykket fortoner seg først og fremst som en intellektuell øvelse, en lek med virkemidler innenfor de svært snevre språklige rammene Fosse har satt for seg selv. «Svevn» er ikke det beste Jon Fosse har skrevet, men det er mye bedre enn «Varmt». Derom hersker det ingen tvil.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å bli publ

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og forlag. Boken

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H