Gå til hovedinnhold

Dobbel dose Fosse

 


Jon Fosse

Svevn/Varmt

Samlaget, 2006


Ingen skal beskylde Jon Fosse for å finne opp kruttet hver gang han setter seg ned for å skrive et nytt skuespill. Han er blitt en dramamaskin som produserer likelydende stykker på samlebånd. Ingrediensene er de samme hver gang: navn- og karakterløse rollefigurer, korte replikker med innskutte «ja» og dandert med «bryt seg av» og «ganske kort pause», ofte gjentatt igjen og igjen, enten ordrett eller med noe variasjon, og minimalistiske handlingsforløp som blir hengende i luften inntil de brått slutter på siste side. Denne teksten vil ta for seg en bokutgivelse fra 2006 som inneholder to av Jon Fosses skuespill «Svevn» og «Varmt». Det følgende skal ikke forstås som en underrettelse om personlige preferanser, men som et forsøk på å anskueliggjøre verkets objektive kvaliteter.


Kanskje fordi jeg liker å være litt negativ, eller kanskje bare fordi jeg liker å spare det beste til slutt, begynner jeg med bokens andre stykke. «Varmt» er Jon Fosse på sitt mest generiske. To menn står på en kai og prater med hverandre som i søvne. Så kommer en kvinne som de begge kjenner fra før. Hun innleder samtaler med dem, en om gangen, aldri begge to samtidig. Igjen og igjen begynner samtalene, og hele tiden gjentas de samme samme tingene. Som konverserende gullfisker i en evig loop. Jaja, det er i det minste litt libido i luften, men den er av den tafatte sorten. Dette er jo ikke mennesker, men minimalt programmerte roboter, som jo ofte er tilfelle i Fosses stykker. 


Det første stykket i boken, «Svevn» er mye mer interessant, både innholdsmessig og dramaturgisk. Her møter vi to ektepar på ulike stadier i livet. Det ene paret har et vellykket samliv som når endepunktet på slutten, mens det andre paret har et mer problematisk kjærlighetsliv. Alle oppholder seg i samme rom, selv om de stort sett ikke er klar over hverandre (med et gåtefullt unntak, som jeg ikke helt ser poenget med). Dette verfremdungs-grepet fungerer godt som narrativ teknikk, i alle fall når man forholder seg til stykket som tekst, men jeg kan ikke si at karakterene og situasjonene treffer meg som menneske. Stykket fortoner seg først og fremst som en intellektuell øvelse, en lek med virkemidler innenfor de svært snevre språklige rammene Fosse har satt for seg selv. «Svevn» er ikke det beste Jon Fosse har skrevet, men det er mye bedre enn «Varmt». Derom hersker det ingen tvil.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Hatpropaganda i skolebibliotekene

  Vi har mottatt et foruroligende brev fra en av våre lesere. Vi publiserer det i uavkortet form.  Kjære Würmstuggu Jeg er en kjærlig forelder til en 15-åring som går på ungdomsskolen. Her om dagen kom hen hjem og fortalte noe som rystet vår lille familie langt inn i ryggmargen. Dette hendte mens klassen var på biblioteket for å finne en bok å lese. Mens vår unge skoleelev gikk der mellom bokhyllene på jakt etter lesestoff, fikk hen øye på noen bøker hen har hørt meget om, men aldri lest. (Vi er påpasselige med å gi hen egnet litteratur med gode verdier.) Der stod nemlig «Harry Potter»-bøkene av J.K. Rowling i all sin fargerike, forlokkende prakt. Her må noen ha sovet i timen, tenkte vi, for ingen som følger med i nyhetsbildet kan vel ha unngått å få med seg at Rowling er en moderne hatprofet som sprer sin giftige transfobiske propaganda ikke bare på «sosiale medier», men også gjennom disse tilsynelatende harmløse barnebøkene og de filmene de er basert på. Da vårt barn konfronterte bib