Gå til hovedinnhold

Vestens kriger

 


Krig fyller atter avisenes forsider. Og denne gangen er krigen nærmere enn på lenge. Mange er forståelig nok bekymret, for aldri før har våpenteknologien vært så dødelig som nå. Men alle kriger tar slutt, og også krigen i Ukraina vil omsider bli et minne som kun opptar spesielt interesserte. Indianerkrigene i Amerika på 1800-tallet var en langvarig konflikt som fikk store konsekvenser for ettertiden, og som det er lett å gripe fatt i når man skal finne historiske eksempler på de moderne begrepene folkemord og etnisk rensning. Det er ikke for ingenting denne konflikten danner bakteppet for mye av den fiksjonen som går under betegnelsen western.

Sist sommer leste jeg Der ørnene dør, den storslåtte Morgan Kane-romanen fra 1974 om slaget ved Little Bighorn, allment anerkjent som den beste boken i serien. Jeg hadde egentlig tenkt å skrive en anmeldelse, men der og da syntes jeg det ble vanskelig å skrive noe intelligent om en så imponerende og kompleks roman, så jeg lot det ligge. Men de som lurer på om den er verdt å lese, kan se på dette som en sterk anbefaling til å plukke den opp. Den er virkelig noe helt for seg selv. 


I 1978 utkom to nummer av den italienske tegneserien Storia del West som behandler det samme historiske materialet. I denne serien, som på norsk har fått tittelen Pionér, lar forfatter Gino D’Antonio medlemmer av den oppdiktede MacDonald-familien være tidsvitner til virkelige hendelser som har preget den amerikanske vestens historie, og i nr. 30 av det siste komplette norske opptrykket av denne serien handler det om gullrushet i Black Mountains, den amerikanske statsmaktens svik mot indianerne og det påfølgende slaget der en koalisjon av Sioux, Cheyenne og Arapaho slo den amerikanske hæren ved Little Bighorn-elven sommeren 1876. 


I den første av disse historiene, «Gullgraverhøyden» møter vi den tyske læreren Rudy som blir viklet inn i konflikten mellom hvite gullgravere og indianere i det for indianerne hellige Black Mountains-området. Etterhvert kommer kvegeier Pat MacDonald inn på scenen, og i denne historien er det han som har rollen som helt. Tegner er Sergio Tarquinio. Han har en ganske spesiell, tegnestil som særlig utmerker seg med lett overdimensjonerte hoder og virkelig forseggjorte ansikter som har et anstrøk av karikatur i seg. I fortellingen blir vi presentert for noe av bakgrunnen for konflikten mellom indianerne og den amerikanske statsmakten og det påfølgende slaget. Historien speiler på mange måter første del av Der ørnene  dør, der Morgan Kane kommer i kontakt med lovløse gullgravere (og nesten blir offer for homoseksuell voldtekt) i det samme området. Historien er godt fortalt og inneholder nok av spenningselementer og vill vest-action. Vi blir introdusert for sioux-høvdingen Crazy Horse, som kom til å spille en viktig rolle i slaget, og opptakten til konfrontasjonen danner en utgjør en viktig del av handlingen, om enn noe i bakgrunnen. 


Den andre historien, «Ærens dag», er tegnet av D’Antonio selv. Han har en realistisk, men noe røffere tegnestil enn Tarquinio. Personlig synes jeg begge tegner godt, og den visuelle variasjonen er et pluss i en bok som tross alt er på 200 sider. I denne historien har vi kommet til selve slaget, og det ser ut til å være rimelig historisk korrekt skildret.  Her er det Pat MacDonalds stesønn Bill Adams som spiller hovedrollen, eller i alle fall en observatørrolle, for selv om han arbeider for hæren - om enn motvillig, for hans sympatier ligger på indinernes side - er det ikke hans handlinger som bærer denne historien. Det er nemlig den politisk/militære konflikten som står i sentrum her. Dette er selvfølgelig ikke dokumentar, men drama, og den egentlige hovedrollen spilles av en Cheyenne-kriger som ender opp som general Custers banemann i historiens klimaks. Selv om vi vet utmerket godt at indinernes seier kun var et blaff i en krig de var dømt til å tape, er det godt å se den undertrykte få fullbyrdet sin hevn, slik det ofte er i slike populærkulturelle beretninger om heroisme, ære og strid i «det ville vesten». Det hele er glimrende utført.


Av de to historiene i denne boken er det nok «Ærens dag» som gjorde sterkest inntrykk på meg. Karakterene fremstår i stor grad som mennesker av kjøtt og blod som forholder seg til en vanskelig konflikt uten å reduseres til helgener og demoner, slik tilfellet ofte er i krigsfortellinger der et i utgangspunktet er lett å plassere aktørene i kategoriene offer og overgriper. Forsåvidt ikke så ulikt Kjell Hallbings magnum opus.


Indianerkrigene danner selvfølgelig også bakteppet i mange Tex Willer-historier. Her om dagen leste jeg Maxi Tex nr. 34 fra 2014. I historien «Langs vestens stier» av det spanske radarparet Antonio Segura og José Ortiz (kjent fra bl.a. «Hombre»), som merkelig nok ikke er kreditert i denne norske utgaven, møter vi Tex på en episk reise gjennom Arizona, Utah og Colorado der han jakter på noen bestialske forbrytere. Kit Carson kaste inn håndkleet på et tidlig tidspunkt, så Tex er for det meste på egenhånd i denne lange fortellingen på over 300 sider. Historien er bygget opp som et epos med en rød tråd, men med mange sidespor der vår helt møter en rekke minneverdige figurer og avverger farer i øst og vest på sin jakt på rettferdighet gjennom vekslende landskap i den amerikanske sivilisasjonens yttergrense. Noen vil kanskje si at intrigen er litt lite stringent, men jeg synes at den episke strukturen fungerer godt. Noen ganger er det veien, eller stiene, som er målet.


Visuelt sett er dette en fremragende tegneserie, særlig med tanke på at tegneren var 77 år da han tegnet denne historien. Ortiz gjør ikke så mye ut av Tex selv, men de mange farverike bifigurene gjør han seg stor flid med. Han gir dem egenartede ansikter og pøser på med detaljer utført med rutinerte tusjstreker. Og alle som kjenner Ortiz, vet at han er uovertruffen som visuell forteller. Tex Willer er vanligvis vag når det gjelder tidsangivelse. Denne historien omhandler ikke historiske hendelser og personer, slik som Pionér, men indianerkrigene er alltid tilstedeværende, noen ganger som konkret litterært motiv, og andre ganger mer som bakgrunn. I denne historien eksisterer krigstilstanden seg mer som et gjentagende motiv, mer enn som intrigens kjerne. 


Krigen i Ukraina er fortsatt en realitet. Det er mye vi ikke vet, og det er lenge til vi har en kanonisert fremstilling vi kan forholde oss til. Inntil videre må vi ta til takke med det begrensede bildet reportere, propagandamakere og diverse eksperter kan gi oss. Men før eller siden vil også denne konflikten bli en obskur krig som hovedsakelig vil interessere historikere og kanskje vil inspirere forfattere om 100 år til å skrive underholdningslitteratur for et publikum ser på Putins Russland med fascinasjon og Ukrainas motstand med medynk.


Pionér nr. 30

av Gino D’Antonio og Sergio Tarquinio

Egmont, 2016


Morgan Kane: Der ørnene dør

av Louis Masterson (Kjell Hallbing)

Bladkompaniet, 1974


Maxi Tex nr. 34

«Langs vestens stier»

av Antonio Segura og José Ortiz

Egmont, 2014




Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og...

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å...

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge...