Gå til hovedinnhold

For en neve pesos

 


For en neve pesos

Louis Masterson (Kjell Hallbing)

Bladkompaniet, 1970


Jeg var innom en bruktsjappe her om dagen og plukket med meg en mer eller mindre tilfeldig Morgan Kane-bok. Litt kjedelig omslag, kanskje, en stiv og ikke spesielt vellykket illustrasjon med lite nerve, men all erfaring tilsier at omslaget ikke sier noe som helst om kvaliteten på boken, og når det gjelder Morgan Kane, pleier jo kvaliteten å være god. 


Tittelen, For en neve pesos henspiller selvfølgelig på Sergio Leones filmklassiker fra 1964, og ja, Morgan Kane er en mystisk, navnløs mann ikledd poncho de første 50 sidene i boken. Handlingen er lagt til Mexico i Kanes «El Gringo»-periode, og etter å ha kommet i klammeri med en ondskapsfull og ergjerrig offiser, blir vår mann tvunget til å ta et oppdrag som går ut på å føre en gruppe overlevende etter et apache-angrep hjem til til landsbyen sin etter at de har har trasket i ukevis for å skaffe hjelp fra militæret, noe de blir nektet. Turen Kane skal geleide dem gjennom, går gjennom apacheland, så det er ikke all verdens mulighet for at de overlever. Federales, den meksikanske hæren, er - som vanlig i Morgan Kane-universet - inkompetente og/eller ondskapsfulle, selv om Hallbing i noen grad kontekstualiserer dette med hensyn til ressurser og organisasjon.


Opptakten til historien fungerer fint, og karakterene vi møter i første halvdel, er alle med på å gjøre dette til en roman man gjerne leser videre i. Den kloke kommandanten, den hjertegode cantinaverten og den promiskuøse landsbypiken som Kane redder fra den diabolske løytnanten. Og Kane selv er en heltemodige pistoleroen med en plaget sjel og et hjerte av gull, akkurat som vi kjenner ham fra før. De angivelige «psykopatiske trekkene» er som vanlig vanskelige å få øye på.


Når de etterhvert legger ut på sin farefulle ferd, først med følge av en militæravdeling, og siden alene, trer misjonærdatteren Pauline Trenton frem som en sentral figur. Hun er viljesterk og ikke spesielt sympatisk og dessuten ganske lettlurt. Kane liker henne ikke i starten, men etterhvert oppdager han at hun er vakker og har flotte bryster. Kan det bli noe erotisk spenning her da? Det får leseren selv finne ut av. 


Selv synes jeg boken på mange måter var en skuffelse. Det første skuddet blir avfyrt på side 28, og først på side 83 blir de neste to skuddene, det ene dødelig, avfyrt. Deretter blir det en del action, men actionsekvensene i siste tredjedel av boken henger dårlig sammen. Plottet føles improvisert og uten indre sammenheng. Men det mest skuffende er at boken ikke har noen ordentlig avslutning. Etter hva jeg forstår, fortsetter historien i El Gringo vender tilbake. Kanskje det er denne oppdelingen som gjør at boken føles så fragmentarisk, og at denne og oppfølgeren til sammen utgjør én glimrende, lang roman, hva vet jeg? Jeg skal ikke dømme den nord og ned etter å ha lest første del, men jeg må jo si jeg foretrekker å vite på forhånd at det ikke er en hel historie jeg har med å gjøre. For jeg vil jo se Kane få hevn over løytnant Miranda, kaptein Aquila og sersjant José. Kanskje han vil klare å komme ned i buksene på frøken Trenton også? Morgan Kane er jo en luring som vet å tilfredsstille damer. 


Jeg får vel bare ta en tur innom bruktsjappa og se om jeg finner et eksemplar av El Gringos vender tilbake etterhvert.


(Helt avslutningsvis vil jeg bare gjenta noe jeg har sagt tidligere. Det er et veldig klart skille mellom meksikanere og «hvite» i Morgan Kane. Selv med perfekt spansk, solbrun hud og mørkt hår blir Kane avslørt som «hvit» med en gang han tar av hatten, og selv den mest høytstående landeier, trolig uten en dråpe jndiansk blod, regnes som ikke-hvit. Dette virker veldig lite overbevisende.)


Kommentarer

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  2. Jeg anbefaler STERKT, å lese M.K. i rekkefølgen de ble utgitt originalt i fra Bladkompaniet. Flere av bøkene har en gjennomgående "rød tråd", og "El-Gringo" (38), "El Gringos Hevn" (39),
    "For En Neve Pesos" (42) , og "El Gringo Vender Tilbake" (43), har denne. Imellom (39) og (42); kommer "Hardere Enn Stål" (40) og "Killer Kane" (41.)
    Hvorfor disse er utgitt mellom (42) & (43), vites ikke.

    Tilsvarende "røde tråder" finner en i "The Wild Bunch"- bøkene, og de påfølgende "Alaska"- Romanene (M.K. Nr. 60 - M.K. Nr. 68), samt Ungdomsår- Samme, da. Disse, har blitt plassert som de første bøkene i Serien i den nåværende, pågående Nyutgivelsen. Til tross for at "Blodsporet Til Santa Fè", er M.K.- Bok nr 70!
    Men Kronologisk, blir det forsåvidt riktig.
    Selv om det blr litt "feil" allikevel, for oss som var 1ste generasjons M. K. - Lesere på 70- Tallet.
    Og den "Rødeste tråden" i Serien: Morgan Kane selv, og hans utvikling og forfall til en plaget, alkoholisert gammel mann et sted i Mexico (Noe til "Psykopat"); går fra M.K. nr 1 - til M.K. nr.82!
    (M.K. Nr.83 "Kane's Stjerne", er tidligere utgitte Noveller fra ukebladet "Western". )
    Yup! :-D

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Hatpropaganda i skolebibliotekene

  Vi har mottatt et foruroligende brev fra en av våre lesere. Vi publiserer det i uavkortet form.  Kjære Würmstuggu Jeg er en kjærlig forelder til en 15-åring som går på ungdomsskolen. Her om dagen kom hen hjem og fortalte noe som rystet vår lille familie langt inn i ryggmargen. Dette hendte mens klassen var på biblioteket for å finne en bok å lese. Mens vår unge skoleelev gikk der mellom bokhyllene på jakt etter lesestoff, fikk hen øye på noen bøker hen har hørt meget om, men aldri lest. (Vi er påpasselige med å gi hen egnet litteratur med gode verdier.) Der stod nemlig «Harry Potter»-bøkene av J.K. Rowling i all sin fargerike, forlokkende prakt. Her må noen ha sovet i timen, tenkte vi, for ingen som følger med i nyhetsbildet kan vel ha unngått å få med seg at Rowling er en moderne hatprofet som sprer sin giftige transfobiske propaganda ikke bare på «sosiale medier», men også gjennom disse tilsynelatende harmløse barnebøkene og de filmene de er basert på. Da vårt barn konfronterte bib