Gå til hovedinnhold

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

 


Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen? 


Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å bli publisert. Bare følg med!


Det må også nevnes at noen av de ovennevnte innsenderne er kritiske. Vi gjentar oss selv, sier de. Er ikke dette litt lettvint? Trenger vi mer humorstoff om woke nymoralisme? Hva med å finne noe nytt å gjøre narr av? Vi tar dette til etterretning og lover å prøve å utvide vårt repertoar. Men til vårt forsvar må vi få understreke at i dette tilfellet var det VG som ønsket stoff om Pride, ettersom vi er inne i Pride-måneden juni.


Andre lurer på om vi har tenkt gjennom konsekvensene av å lure leserne. (Eller «lure», får vi vel si, for vi antar jo at de fleste gjennomskuer spøken.) Bidrar vi ikke til ytterligere svekkelse av nyhetsmedienes troverdighet når vi får dem til å publisere tøv? Også dette er et godt poeng, og vi har derfor tenkt å slutte å lure avisene til å publisere parodistoff som utgir seg for å være genuint, og heller konsentrere oss om «Selma»-stoff, som altså er bestilt av VG-redaksjonen. 


Det kan kanskje innvendes at VG burde vært tydeligere på at det er satirestoff, for det kan virke forvirrende med slike artikler når de ikke er merket «satire». Det kan være lett å overvurdere leserne. Men det får være VGs sak. Her på Würmstuggus egne sider vil det selvfølgelig fortsatt komme humorstoff fra tid til annen. Våre lesere er jo intelligente og har ingen problemer med å gjenkjenne en spøk.


Noen spør også om hvem jenta på bildet av «Selma» er. Til dette kan vi si at vi er kjent med jentas identitet, men vi har lovt VGs satireredaksjon ikke å avsløre det. 


Vi ser frem til å skrive mer stoff signert «Selma Moren» og håper tekstene vil vekke både latter og ettertanke. Selv om tekstene publiseres anonymt, kan det kanskje være morsomt for Würmstuggu-leserne å gjette hvilke som er skrevet av oss. Send oss gjerne et postkort om du du kommer over en «Selma»-kommentar du mener kommer fra Würmstuggu-redaksjonen. Adressen finner du i telefonkatalogen.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Hatpropaganda i skolebibliotekene

  Vi har mottatt et foruroligende brev fra en av våre lesere. Vi publiserer det i uavkortet form.  Kjære Würmstuggu Jeg er en kjærlig forelder til en 15-åring som går på ungdomsskolen. Her om dagen kom hen hjem og fortalte noe som rystet vår lille familie langt inn i ryggmargen. Dette hendte mens klassen var på biblioteket for å finne en bok å lese. Mens vår unge skoleelev gikk der mellom bokhyllene på jakt etter lesestoff, fikk hen øye på noen bøker hen har hørt meget om, men aldri lest. (Vi er påpasselige med å gi hen egnet litteratur med gode verdier.) Der stod nemlig «Harry Potter»-bøkene av J.K. Rowling i all sin fargerike, forlokkende prakt. Her må noen ha sovet i timen, tenkte vi, for ingen som følger med i nyhetsbildet kan vel ha unngått å få med seg at Rowling er en moderne hatprofet som sprer sin giftige transfobiske propaganda ikke bare på «sosiale medier», men også gjennom disse tilsynelatende harmløse barnebøkene og de filmene de er basert på. Da vårt barn konfronterte bib