Gå til hovedinnhold

Würmstuggu avslører: Vi trollet nyhetsbildet

 

Den observante Würmstuggu-leser har nok fått med seg at vi ved enkelte anledninger har prøvd oss på den humoristiske genren «satire» i det siste. Vi innrømmer gjerne at vi har har latt oss inspirere av komikeren Andrew Doyles hyperwoke figur «Titania McGrath». «Titania» var i utgangspunktet en parodikonto på Twitter, men har etterhvert også blitt spaltist i diverse publikasjoner, særlig Spike, og har dessuten gitt ut et par bøker. 


Vi hadde også lyst til å lage figurer som kunne oppfattes som virkelige personer og levde et eget liv utenfor Würmstuggus spalter. Den siste tiden tiden har det pågått en debatt om fenomenet kanselleringskultur, altså forsøk på å frata folk jobben basert på meninger de gir uttrykk for. Dette er noe vi i redaksjonen har opplevd selv. Vi har lagt merke til at folk som støtter slike kanselleringsforsøk, vanligvis ut fra et «woke» venstreradikalt ståsted, som regel benekter at slikt finner sted, i hvert fall her i Norge. Derfor tenkte vi at dette kunne danne et fint utgangspunkt for noen mediestunt. I mai sendte vi et innlegg til universitetsavisen Khrono under psevdonymet «Embla Imset, biologistudent». I innlegget, som hadde overskriften «Skadelige holdninger i norsk akademia», tar «Imset» til orde for avskjedigelse av biologiprofessor Kristian Gundersen for hans fordelaktige omtale av enkelte av Jordan Petersons uttalelser. For å gjøre det ekstra troverdig la vi ved et bilde av en venninne av Würmstuggu-redaksjonen som vi av åpenbare grunner ikke skal røpe navnet til. Vel, «Embla Imsets» innlegg fikk mye oppmerksomhet, og vi skjønte at dette var noe vi må fortsette med. 


Khrono er en avis med beskjeden leserskare, men den er en seriøs medieaktør som gjør sitt beste for å fremstå som troverdig. Derfor våget vi ikke å ha noe mer enn skriftlig kontakt med redaksjonen. Vi har imidlertid kontakter i en annen avis som ikke bare favner bredere, men som også har oppgitt alt håp om å fremstå som seriøs og troverdig. Derfor valgte vi Dagbladet som åsted for vårt andre store mediestunt utenfor Würmstuggus spalter. En bekjent av oss i redaksjonen sa seg villig til å formidle vårt anliggende for redaksjonen, slik at de kunne lage en «reportasje» med vår figur «Aleksander Engevik, leder i Bjerke Venstre»


Denne figuren har riktignok eksistert som Twitter-konto en stund, der vi har prøvd å utstyre ham med holdninger og egenskaper som en norsk «Titania McGrath» må ha. Som «Titania» og «Embla Imset» er han en parodi på den autoritære wokeismen som opptar mer og mer av det offentlige ordskiftet idag, og på Twitter har vår «AleksEngevik» gjort seg bemerket med stadig mer outrerte og absurde tweets som ofte handler om transseksualitet og nødvendigheten av å begrense meningsmangfoldet og ytringsfriheten. (Vi tenkte at det ville ha en komisk effekt å plassere den sterkt illiberale «Engevik» i liberale Venstre.) Vi har også gjort det til en greie at han blokkerer alle som sier ham imot. Vel, kort sagt har vår Twitter-strategi vært vellykket, og pr. idag har vår «Aleksander» oppunder 2000 følgere. 


Men tilbake til saken. Vi fikk nevøen til en bekjent av oss til å stille til intervju med Dagbladet. (Han hadde tidligere lånt sitt ansikt til Twitter-kontoens profilbilde. Vi hadde forberedt ham nøye med hva han skulle si til journalisten. Blant annet gjorde vi ham grundig kjent med Twitter-feeden til «AleksEngevik». Og intervjuet gikk utmerket. Journalisten ante ingen ugler i mosen, selv ikke da vår lokallagsleder i Venstre krever at Oslo kommune avskjediger lærer Anders Noreng for å si noe så tilforlatelig som at barn bør skjermes for seksualiserte arrangementer, og at den offentlige skolen bør holde avstand til ytterliggående ideologiske bevegelser som ønsker å endre norsk lov radikalt.


Artikkelen har blitt mye delt og diskutert på sosiale medier, og etter hva vi kan se har de fleste reagert negativt på «Engesets» uttalelser. Det var også meningen. Men en ting har skuffet oss. Så langt vi kan se, har ingen fattet mistanke om at vår «leder i Bjerke Venstre» ikke er en virkelig person. Vel, nå er katta ute av sekken, og vi må finne på en ny figur. Eller kanskje vi har gjort det allerede? Hvem vet, kanskje en av de Twitter-kontoene du følger, egentlig er driftet av oss i Würmstuggu-redaksjonen?




(Prøver du å dele innlegget på Facebook? Det går nok ikke, for Würmstuggu er bannlyst av Zuckerberg-imperiet. Om det skyldes masserapportering eller AI er uklart, Facebook svarer som kjent aldri på henvendelser, men alt tyder på at det er dette innlegget som er årsaken til blokkeringen. Innlegget kan inidlertid deles om du bruker denne Tumblr-lenken.)






Kommentarer

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Hatpropaganda i skolebibliotekene

  Vi har mottatt et foruroligende brev fra en av våre lesere. Vi publiserer det i uavkortet form.  Kjære Würmstuggu Jeg er en kjærlig forelder til en 15-åring som går på ungdomsskolen. Her om dagen kom hen hjem og fortalte noe som rystet vår lille familie langt inn i ryggmargen. Dette hendte mens klassen var på biblioteket for å finne en bok å lese. Mens vår unge skoleelev gikk der mellom bokhyllene på jakt etter lesestoff, fikk hen øye på noen bøker hen har hørt meget om, men aldri lest. (Vi er påpasselige med å gi hen egnet litteratur med gode verdier.) Der stod nemlig «Harry Potter»-bøkene av J.K. Rowling i all sin fargerike, forlokkende prakt. Her må noen ha sovet i timen, tenkte vi, for ingen som følger med i nyhetsbildet kan vel ha unngått å få med seg at Rowling er en moderne hatprofet som sprer sin giftige transfobiske propaganda ikke bare på «sosiale medier», men også gjennom disse tilsynelatende harmløse barnebøkene og de filmene de er basert på. Da vårt barn konfronterte bib

Rasehets i NRK

  En ting mange ikke er klar over, er at japanske gameshow av den særegne typen som nylig ble parodiert på NRK, har dype røtter i japansk tradisjon. De eldste variantene av denne underholdningsformen kan dateres helt tilbake til 700-tallet, og mye tyder på at de er enda eldre enn det.  Disse gameshowene utgjør en inngrodd del av den japanske kulturen og spiller en grunnleggende rolle for enhver japaners identitet og selvforståelse. Og dette gjelder ikke bare japanere. Japans enorme påvirkning på andre østasiatiske kulturer gjennom århundrene har ført til at det japanske gameshowet også med tiden har blitt en del av folkesjelen i land som Korea, Kina, Vietnam, Laos, Kambodsja, Thailand og Mongolia, medregnet disse nasjonenes diasporaer på andre kontinenter og ellers alle som har en eller annen genetisk forbindelse til disse folkene. Derfor er det beklagelig at NRK har tillatt seg å angripe denne essensielle delen av den østasiatiske raseånd på denne måten.  Würmstuggu berømmer derfor at