Gå til hovedinnhold

Under Mexicos himmel

 


Ken Parker nr. 7: Under Mexicos himmel

av Giancarlo Berardi og Ivo Milazzo

Shadow Zone, 2023


Her i Norge tok vi farvel med Ken Parker med bind 4, «Mord i Washington. Da var det ikke lenger noe marked for den noe utypiske westernhelten her i Tex Willer-landet. Men danskene er mer utholdende, og i slutten av mai ga forlaget Shadow Zone ut bind 7 av denne klassiske westernserien etter noe forsinkelse grunnet papirmangel. 


Würmstuggus lesere har formodentlig fått med seg at jeg satte stor pris på de norske utgavene som kom i løpet av 2021, og etter å ha lest fjerde nummer, som endte med en skikkelig cliffhanger, skrev jeg at det skulle bli spennende å se hva som skjer videre. Det fikk jeg dessverre ikke vite, men da den danske utgaven av Ken Parker nr. 7, med tittelen «Under Mexicos himmel», dukket opp i min postkasse her om dagen, kunne jeg i alle fall konstantere at han fortsatt er i live. Det er imidlertid antagonisten fra nr. 4, Donald Welsh, også. Og det er jakten på ham som danner rammen for denne historien, som utspiller seg i grensetraktene mellom Mexico og USA. 



Etter et dramatisk opptrinn i en mexikansk grenseby får Parker trøbbel med myndighetene og ender opp med å slå seg sammen med et par gjøglere som ikke har nevneverdig respekt for rurales. Det er duket for et drama som ikke bare byr på eksplosiv action, men også eksplosive følelser. Alt sammen i et miljø som virker autentisk, i alle fall for denne leseren. Som i «Mord i Washington», leker Berardi og Milazzo seg også her med historiske hendelser uten å henge seg altfor mye opp i historisitet og kronologi. For det er neppe tilfeldig at skurken i denne historien har påfallende likhetstrekk med en sentral skikkelse fra revolusjonstiden 40 år senere. Dette er jo genrefiksjon, ikke dokudrama, så genretypiske troper har uansett forrang foran historiske fakta.


Noe av det mest interessante med denne serien så langt har vært å følge Ivo Milazzos utvikling. For han har virkelig modnet som tegner, og tegningene i nr. 7 er av et helt annet kaliber enn de i de første bindene. Milazzo har nå en mye løsere, organisk og mer selvsikker strek og har nå utviklet et visuelt formspråk som har mye til felles med tegnere som Hugo Pratt, Jose Muñoz og Alex Toth. Figurene har mer liv i seg, mer ekspressive ansikter, mer tyngdekraft, mer karakter, og miljøene er mer komplekst skildret, selv om Milazzo aldri nøler med å forenkle og abstrahere der det er nødvendig. Han skaper fine kontraster og pøser på med blekk i de scenene som foregår i mørket. 


Ken Parker er som sagt en noe utypisk westernhelt. Han er tilbakeholden med å bruke vold og virker mer som et virkelig menneske enn helter det er naturlig å sammenligne ham med. Serien styrer også unna en del machoklisjeer som er typiske for westerngenren. Men premisset for historien, heltens behov for hevn, er selvfølgelig urtypisk for genren. Man kan vel kalle Ken Parker tradisjonell western med en liten vri, og det er den lille vrien, selvfølgelig i kombinasjon med ypperlig håndverk, som gjør denne serien så fascinerende.



(Jeg leser mye digitalt og pleier vanligvis ikke henge meg opp i tegneserieutgivelsers fysiske fremtoning, men jeg tillater meg å påpeke at denne danske utgaven ser mye bedre ut enn de norske. Formatet er noe mindre, og papiret er mye bedre. Dessuten får vi hele wraparound-omslaget, ikke bare forsiden, som i den norske utgaven.)


Kommentarer

  1. Også de norske Ken Parker utgavene fra Egmont har wrap-around omslag.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å bli publ

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og forlag. Boken

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H