Gå til hovedinnhold

Spørsmål fra leserne!

 


Vi har mottatt en stor mengde post med spørsmål om dette og hint. Derfor har vi nå funnet tiden moden for nok en spørsmålsrunde. Ettersom redaksjonssekretær Myhre er vanskelig å oppdrive for tiden - gudene vet hva han driver med - tilfaller ansvaret for å besvare spørsmålene redaktør Dalberg. 


Det ryktes at det er Würmstuggu-redaksjonen som står bak figuren «Selma Moren», som forrige uke hadde denne artikkelen i VG. Medfører dette riktighet? Dere har jo drevet med slikt tidligere.


Nei, det ryktet kan vi avkrefte. Etter hva vi erfarer, er denne figuren skapt av en av Akersgatas spaltister, men av yrkesetiske grunner kan vi ikke avsløre hvem.


Når fikk De sist nakensjokk? 


Da jeg stod i dusjen i dag morges. Jeg var aldeles uten klær!


Vi leser rett som det er at «nettet koker» i Dagbladets redaksjonslokaler. Er dette noe Würmstuggu-redaksjonen også opplever?


Nei, det har vi heldigvis vært forskånet for.


Benytter De dem av rusmidler?


Enkelte kvelder drikker jeg en kornbasert rusdrikk som kalles «øl».


Kommer Würmstuggu til å fortsette å anmelde nyere norsk lyrikk?


Ja. Jeg har faktisk en ny bokutgivelse med lyrisk innhold her nå. Jeg har dog ingen høye forventninger til dens innhold. Den vil trolig omtales her ganske snart.


Hva tror De om fremtiden?


Også den vil ta slutt.


Om De må velge, går De en mil i en annens sko, eller stirrer De inn i avgrunnen?


Jeg vet sannelig ikke.


Hva er Deres foretrukne pronomen?


«Jeg», men også «meg».


Vi er kjent med at denne «bloggen» er bannlyst av selskapet Metas plattformer Facebook og Instagram samt Mastodon-instansen «Snabelen». Hva kan gjøres for at også mikrobloggtjenesten Twitter bannlyser Würmstuggu? 


Det enkleste er å sende en forespørsel til Twitter. Adressen er 1355 Market Street Suite 900 San Francisco, CA 94103 United States.


Hva spiser De helst til frokost?


Brød med pålegg.


Er det noe Würmstuggu-redaksjonen tar avstand fra? 


Ja, en hel, del. For tiden tar vi særlig avstand fra bruken av ordet «woke» i den offentlige debatten. Ordet har intet reelt meningsinnhold og betyr samtidig erkjennelse av at det finnes rasisme og diskriminering. Derfor vil bruk av dette ordet i praksis innebære en implisitt støtte til høyreradikale miljøer og dermed også stokastisk terrorisme.


Leser De noe av interesse for tiden?


Jada. Både jeg og redaksjonssekretær Myhre leser en hel del. Og en god del av det vil selvfølgelig bli omtalt på denne nettsiden. Den interesserte leser vil kanskje være interessert i vårt pågående Ibsen-prosjekt eller våre jevnlige Tex Willer-omtaler.


Hender det at De lager Deres egen mat?


Ja, det gjør jeg. La meg i samme slengen anbefale vår spalte Spisestuggu, der jeg deler oppskrifter fra mitt kjøkken.


Vi takker for innsendte spørsmål fra SexyBabe,  E_trædalxxx, didrik_soderlind, MohamedAbdi86, ConMyrland, dagbladRed, D. Herbjornsrud «Pensjonert skolemand» og Badass_Bro. Er det noe De lurer på? Send inn dine spørsmål pr. brev, postkort eller sms. De kan også henvende Dem til vårt lokale brevduemottak. Adressen finner De i telefonkatalogen.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Hatpropaganda i skolebibliotekene

  Vi har mottatt et foruroligende brev fra en av våre lesere. Vi publiserer det i uavkortet form.  Kjære Würmstuggu Jeg er en kjærlig forelder til en 15-åring som går på ungdomsskolen. Her om dagen kom hen hjem og fortalte noe som rystet vår lille familie langt inn i ryggmargen. Dette hendte mens klassen var på biblioteket for å finne en bok å lese. Mens vår unge skoleelev gikk der mellom bokhyllene på jakt etter lesestoff, fikk hen øye på noen bøker hen har hørt meget om, men aldri lest. (Vi er påpasselige med å gi hen egnet litteratur med gode verdier.) Der stod nemlig «Harry Potter»-bøkene av J.K. Rowling i all sin fargerike, forlokkende prakt. Her må noen ha sovet i timen, tenkte vi, for ingen som følger med i nyhetsbildet kan vel ha unngått å få med seg at Rowling er en moderne hatprofet som sprer sin giftige transfobiske propaganda ikke bare på «sosiale medier», men også gjennom disse tilsynelatende harmløse barnebøkene og de filmene de er basert på. Da vårt barn konfronterte bib