Gå til hovedinnhold

Bokomtale: Dobbel natur

 


Janne-Camilla Lyster

Dobbel natur

Tiden, 2022


Omslaget er hvitt, med forfatterens navn til høyre, litt under midten, i sorte bokstaver. Tittelen, «Dobbel natur», i røde bokstaver rett under. Nederst til høyre, i mindre bokstaver, opplyses det om genre (dikt) og forlag (Tiden). En svært enkel tegning, nærmest en krusedull, tilsynelatende utført med blå kulepenn, pryder venstre halvdel av omslaget. Tegningen ser ut til å ha noe med tittelen å gjøre, for den kan minne vagt om to figurer, kanskje to mennesker? Om man bretter omslaget ut, slik at man kan se både forsiden, ryggen om baksiden, ser man at kulepenntegningen strekker seg over hele omslaget. Den delen av tegningen som vises på baksiden er enda mer krusedullpreget. På ryggen står også forfatterens navn samt bokens tittel, i henholdsvis sort og rødt også der. Boken inneholder 64 korte, tildels svært korte, tekster, ofte bare på en til to linjer, som mest av alt ligner skisser til dikt. Løsrevne bilder, situasjoner, idéer som tidvis er slående nok til å ha potensialet til å kunne utvikles til interessante tekster, men som i all sin fragmentariske uferdighet dessverre aldri blir mer enn uferdige fragmenter. I en av tekstene, der forfatteren formodentlig avslører noe om sitt litterære prosjekt, står det: «Problemet med dikt er antagelsen om at de skal si noe. Diktene snakker ikke, de løper gjennom deg og hakker ut øynene dine». Dessverre hakker ingen av tekstene her ut leserens øyne. Forøvrig ligner denne diktsamlingen meget på forfatterens forrige utgivelse, «Figurer». Bokens veiledende pris er 349 kroner. Det er den ikke verdt.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Hatpropaganda i skolebibliotekene

  Vi har mottatt et foruroligende brev fra en av våre lesere. Vi publiserer det i uavkortet form.  Kjære Würmstuggu Jeg er en kjærlig forelder til en 15-åring som går på ungdomsskolen. Her om dagen kom hen hjem og fortalte noe som rystet vår lille familie langt inn i ryggmargen. Dette hendte mens klassen var på biblioteket for å finne en bok å lese. Mens vår unge skoleelev gikk der mellom bokhyllene på jakt etter lesestoff, fikk hen øye på noen bøker hen har hørt meget om, men aldri lest. (Vi er påpasselige med å gi hen egnet litteratur med gode verdier.) Der stod nemlig «Harry Potter»-bøkene av J.K. Rowling i all sin fargerike, forlokkende prakt. Her må noen ha sovet i timen, tenkte vi, for ingen som følger med i nyhetsbildet kan vel ha unngått å få med seg at Rowling er en moderne hatprofet som sprer sin giftige transfobiske propaganda ikke bare på «sosiale medier», men også gjennom disse tilsynelatende harmløse barnebøkene og de filmene de er basert på. Da vårt barn konfronterte bib