Gå til hovedinnhold

Fremtiden sett fra fremtidens perspektiv

 


Enki Bilal

Udødelighetens pris

Semic, 1986


Vi skriver mars 2023. I den fascistisk styrte bystaten Paris snakker alle om et pyramideformet romfartøy hvis gåtefulle mannskap er i forhandlinger med diktator Jean-Ferdinand Choublanc om levering av en astronomisk mengde drivstoff. Samtidig faller en gammel romkapsel ned over byen som mer enn noen annen vesteuropeisk by forbindes med revolusjonære omveltninger. I romkapselen befinner den nedfryste militærnekteren Alcide Nikopol seg. Snart innleder han et ufrivillig samarbeid med den egyptiske guden Horus, som er kommet på kant med sine guddommelige frender og har sine egne lumske planer.


Enki Bilals tegneserie «Udødelighetens pris» (fr. La Foire aux immortels) er første del av den såkalte Nikopol-trilogien. Serien ble utgitt på fransk i 1980 - da var 2023 fortsatt fjern fremtid - men det var ikke før mot slutten av 80-tallet jeg fikk fatt på albumet i norsk oversettelse. For meg ble Bilal en av favorittene gjennom tenårene, særlig albumene han laget sammen med Jean-Pierre Christin. Etter fullføringen av Nikopol-trilogien, som forøvrig består av «Lokkeduen» og «Frost ved ekvator», har jeg bare fulgt Bilal med et halvt øye. De nyere seriene hans har dessverre ikke den samme appellen. Men de gamle seriene leser jeg gjerne om igjen, og det har jeg gjort med «Udødelighetens pris» denne kalde marskvelden i 2023, samme år og samme måned som handlingen utspiller seg i.


Så hvordan ser denne fremtidsserien ut her fra fremtidens perspektiv? Slett ikke dårlig! Personlig synes jeg Bilal når sitt høydepunkt som tegner på denne tiden, altså tidlig på 1980-tallet. Her når han det jeg oppfatter som en perfekt balanse mellom strek og farver, en balanse som forrykkes til fordel for farvene i hans nyere arbeider. Uansett er dette erketypisk Bilal: skitt, forfall, blod, de karakteristiske stenansiktene, de dystre farvene, og fremfor alt en visuell oppfinnsomhet det er vanskelig å finne maken til, i alle fall på denne siden av Jean «Moebius» Giraud. Bilals figurer har et utpreget begrenset følelsesregister. De er alle alvorlige, selv om omstendighetene som skildres er aldri så absurde. Ja, for det er mye subtil humor og satire i Bilals dystopiske univers.


Umiddelbart etter «Udødelighetens pris» laget Bilal den sublime politiske thrilleren «Jakten» etter manus av Christin, et kunstnerisk høydepunkt for både tegner og forfatter, og kanskje den beste tegneserien om den østeuropeiske sosialismen noensinne laget. I «Udødelighetens pris» er det Bilal selv som står for manuset, for første gang på en lengre historie. Det har en fastere struktur og mer tradisjonell tilnærming til historiefortelligen enn senere album fra hans hånd. Historien er en dystopisk science fiction-fortelling med en allegorisk klangbunn som omfatter både politisk og metafysisk fabulering. Albumet kan med fordel leses flere ganger og med flere innfallsvinkler. 


Tematisk handler det om sivilisasjonssammenbrudd, fascisme, sport som propaganda, revolusjon, udødelighet - og Baudelaires lyrikk. Nikopol er en passiv helt som manipuleres av den luciferiske Horus i et spill om makt som utspiller seg både i det stedlige og det hinsidige. Man kan kanskje innvende at intrigen blir litt brått avsluttet, og at verdensbyggingen kunne vært utposjonert litt jevnere, men her kommer jo plasshensyn inn, og jeg, som har lest denne en god del ganger og kanskje derfor er blind for mangler, synes dette ikke gjør noe. Uansett er dette en utmerket tegneserie som fortsatt føles fräsch selv fra vårt fremtidige perspektiv. Bilals 2023 minner lite om det virkelige 2023, men science fiction-genrens fremtidsvisjoner handler jo som kjent alltid dypest sett om sin samtid og det som førte frem til den. Jeg kan ikke annet enn anbefale denne tegneserien.


Handlingen i oppfølgeren «Lokkeduen» utspiller seg i 2025. Også den har jeg nylig lest om igjen, men mine tanker om den har jeg ingen planer om å avsløre før om et par år.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å bli publ

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og forlag. Boken

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H