Gå til hovedinnhold

Lille Eyolf

 


Du har kanskje hørt om Ville Eyolf som valgte rockens viltre vei? Da vet du sikkert at han kjøpte seg gitar og begynte å runke soli på gutterommet, for deretter å bli forført av Rockejomfruen som tok ham med ut på galleien og dermed forårsaket at han druknet i sitt eget spy.


Her skal vi imidlertid konsentrere oss om Henrik Ibsens originalversjon av denne historien, som forelå som skuespill i 1894, to år etter mesterverket «Byggmester Solness», og to år før «John Gabriel Borkman». «Lille Eyolf» i urocket utgave er etter undertegnedes oppfatning noe av en parentes i Ibsens forfatterskap, men selvfølgelig ikke dårligere enn at stykket fortjener å leses i vår samtid, uansett hvor støtende det måtte oppleves med vår moralsk overlegne, postkoloniale samtids årvåkne øyne. 


Dramaet handler om Alfred Allmers og hans hustru Rita, som opplever å få sin sønn revet bort fra seg, og dermed må revurdere sitt samliv og sin plass som moralske subjekter i et menneskelig samfunn der moralske absolutter og metafysiske sannheter er i ferd med å svinne hen. 


Stykket består av tre akter, hvorav de to første avsluttes med ganske kule cliffhangere som bærer bud om en eksplosiv avslutning, men som ikke leder til annet enn alvorsprat der hovedpersonene gransker sine sjeler og kontemplerer over ansvar, valg og livets og ekteskapets forgjengelighet. I tillegg til Rita og Alfred Allmers møter vi Alfreds halvsøster Asta, en nøkkelfigur i dramaets oppbygning og tematiske struktur, Ingeniør Borghejm, hennes beiler, den forkrøplede guttungen som bærer stykkets navn samt den mystiske Rottejomfruen, som tillegges ansvaret for Eyolfs død. Mens de to sistnevnte rollefigurenes funksjon er å etablere situasjonen dramaet bygger på, og Borghejm ikke gjør så mye mer ut av seg enn å drive handlingen fremover, fremstår ekteparet Allmers samt Asta som helstøpte karakterer med dybde og eksistens utover det drøye døgnet handlingen finner sted. 


Tematisk sett handler det mye om ideer som ble behandlet av tenkere som siden skulle bli forbundet med eksistensialismen. På Ibsens tid er det vel først og fremst Kierkegaard, Nietzsche og Dostojevskij som representerer denne strømningen. I tillegg danner moderniteten med dens tiltagende sekularisering, atomisering av samfunnnet og oppløsning av tradisjonelle verdier en ramme rundt rollefigurenes handlinger og valg. 


Personlig skulle jeg gjerne sett litt mer handling, både på nåtids- og fortidsplanet, og hadde Ibsen spurt meg om råd, ville jeg anbefalt ham utdype plottråden som omhandler forholdet mellom Alfred og Asta, særlig i lys av de nye opplysningene som fremkommer i andre akt. En moderne leser med andre interesser enn mine, vil kanskje også beklage at Ibsen lot muligheten til å behandle problematikk knyttet til transseksualitet og incest, gå fra seg i dette stykket. Ja, for det er elementer med anknytning til denne tematikken her som en moderne, progressiv instruktør kunne blåst opp og gjort et stort nummer av. Og for alt jeg vet, er dette allerde gjort flerfoldige ganger. Selv vil jeg heller anmode Würmstuggus lesere om å lese stykket. Det kan gjøres her.



Foto: Nicolai Halvorsen i rollen som Alfred Allmers, 1895.

August Haraldsson/Digitalt museum


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Hatpropaganda i skolebibliotekene

  Vi har mottatt et foruroligende brev fra en av våre lesere. Vi publiserer det i uavkortet form.  Kjære Würmstuggu Jeg er en kjærlig forelder til en 15-åring som går på ungdomsskolen. Her om dagen kom hen hjem og fortalte noe som rystet vår lille familie langt inn i ryggmargen. Dette hendte mens klassen var på biblioteket for å finne en bok å lese. Mens vår unge skoleelev gikk der mellom bokhyllene på jakt etter lesestoff, fikk hen øye på noen bøker hen har hørt meget om, men aldri lest. (Vi er påpasselige med å gi hen egnet litteratur med gode verdier.) Der stod nemlig «Harry Potter»-bøkene av J.K. Rowling i all sin fargerike, forlokkende prakt. Her må noen ha sovet i timen, tenkte vi, for ingen som følger med i nyhetsbildet kan vel ha unngått å få med seg at Rowling er en moderne hatprofet som sprer sin giftige transfobiske propaganda ikke bare på «sosiale medier», men også gjennom disse tilsynelatende harmløse barnebøkene og de filmene de er basert på. Da vårt barn konfronterte bib