Gå til hovedinnhold

Ved veis ende

 


Tex Willer nr. 703

«Mefistos triumf»

av Mauro Boselli og Fabio Civitelli

Egmont, 2023


Denne omtalen i er ikke helt spoilerfri, men sant å si inneholder den ingen informasjon som bør overraske erfarne Tex Willer-lesere. Det følgende skal ikke forstås som en underrettelse om personlige preferanser, men som et forsøk på å anskueliggjøre verkets objektive kvaliteter.


«Mefistos triumf!» Endelig klarer Tex Willers erkenemesis å nedkjempe sine fiender og sende dem til dødsriket. Verden ligger nå åpen for Steve Dickart og hans demoniske horder. En æra er over. Tex Willer er død.


Neida. Tittelen på denne historien sier selvfølgelig like lite om innholdet som en gjennomsnittlig Dagbladet-overskrift. Tex og gjengen ordner selvfølgelig opp, men ikke grundigere enn at Mefisto lett kan dukke opp igjen når Bonelli-redaksjonen finner det for godt. Personlig håper jeg det blir en stund til, for jeg synes ikke denne overdrevent lange historien var mye å skryte av. Jeg synes Tex Willer-serien fungerer best som semi-realistisk western. Når serien tas over av trollmenn som med letthet bryter naturlovene, manipulerer sanseinntrykk, maner frem demoner, reiser frem og tilbake mellom dødsriket og de levendes verden, tar over hverandres kropper og alltid har et nytt triks leserne aldri har sett før, i skjorteermet, blir det vanskelig å holde på interessen. 


Men jeg klarte å komme meg gjennom alle de syv episodene. De tre første episodene likte jeg riktig så godt, men da historien beveget seg bort fra mentalsykehuset, og rivaliserende trollmenn fra orienten begynte å dukke opp, syntes jeg det begynte å bli vanskelig å henge med. Evigvarende handlingsforløp som ikke går noen vei og der reglene endres hele tiden, er noe jeg forbinder med amerikanske superheltserier, ikke Tex Willer


Men selv om historien ikke akkurat har vært engasjerende, har tegningene vært top notch hele veien, både de tre første episodene, som ble tegnet av Cestaro-brødrene, og de siste fire, som ble tegnet av veteranen Fabio Civitelli. Civitellis stilfulle og velkomponerte seriesider er meget behagelige å se på. Hvem sier at kjedelige og langtrukne tegneserier trenger å se dårlige ut?


Neste nummer består av to historier fra Tex Magazine 2019. Der får vi blant annet et gjensyn med Tex’ kanadiske venn Gros-Jean og ikke minst Alfonso Font, den beste av dagens Tex Willer-tegnere. Vel verdt å se frem til!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Hatpropaganda i skolebibliotekene

  Vi har mottatt et foruroligende brev fra en av våre lesere. Vi publiserer det i uavkortet form.  Kjære Würmstuggu Jeg er en kjærlig forelder til en 15-åring som går på ungdomsskolen. Her om dagen kom hen hjem og fortalte noe som rystet vår lille familie langt inn i ryggmargen. Dette hendte mens klassen var på biblioteket for å finne en bok å lese. Mens vår unge skoleelev gikk der mellom bokhyllene på jakt etter lesestoff, fikk hen øye på noen bøker hen har hørt meget om, men aldri lest. (Vi er påpasselige med å gi hen egnet litteratur med gode verdier.) Der stod nemlig «Harry Potter»-bøkene av J.K. Rowling i all sin fargerike, forlokkende prakt. Her må noen ha sovet i timen, tenkte vi, for ingen som følger med i nyhetsbildet kan vel ha unngått å få med seg at Rowling er en moderne hatprofet som sprer sin giftige transfobiske propaganda ikke bare på «sosiale medier», men også gjennom disse tilsynelatende harmløse barnebøkene og de filmene de er basert på. Da vårt barn konfronterte bib