Gå til hovedinnhold

Kuler, krutt og kvinner med behov

 

Tex Willer nr. 708

«Redselsberget» av Moreno Burattini og Michele Rubini

Egmont, 2023


Clay Allison nr. 12

«Showdown i Cheyenne» av Louis Masterson

Kjell Hallbings Forlag, 1976


De fleste Würmstuggu-lesere som er opptatt av slikt, har vel fått med seg at det er et nytt Tex Willer ute nå. Det aner meg at jeg ikke er den eneste som ble litt skaptisk av å se Morisco på omslaget, for den forrige historien han var med i, var ikke mye å skryte av og dessuten fryktelig lang. Når «El Brujo», dukker opp, kan vi jo forvente at det overnaturlige spiller en viss rolle. Og selv om jeg kan leve med litt overnaturlige elementer fra tid til annen, foretrekker jeg Tex Willer så realistisk som mulig. 


I historien «Redselsberget» har manusforfatter Moreno Burattini  og tegner Michele Rubini hentet frem en velkjent figur fra moderne latinamerikansk folketro, den blodsugende chupacabraen. Nå kom riktignok de første rapportene om chupacabraen over 100 år etter Tex Willers tid, men det kan leve godt med om historien er god. Dette er ikke første gang Burattini skriver manus for Tex, men det er hans debut på den månedlige serien. Så hvordan lykkes han? Sånn passelig.  


Historien begynner i Pilares, der Morisco får besøk av noen bønder som har med seg noen merkelige knokler som de tror kan tilhøre en chupacabra. Morisco er enig, og dermed arrangerer han en ekspedisjon for å undersøke nærmere. Så forflyttes handlingen til New Mexico, der Tex og gjengen som vanlig er på sporet av en røverbande, som i sin tur er på jakt etter en ekspedisjon i den meksikanske ørkenen ledet av et søskenpar på leting etter faren sin. Og i bakgrunnen lurer en lumsk apachebande. Vi får både skuddvekslinger og grøss, og Tex og hans rangere bryr seg som vanlig lite om statsgrenser og meksikansk suverenitet når de utøver sin voldsmakt. Burde ikke deres stadige operasjoner på meksikansk territorium forårsake flere diplomatiske kriser? Historien fungerer greit nok, men den mangler originalitet. Klisjeene blir for mange og for lite oppfinnsomt utnyttet.  


Tegningene, derimot er det ingenting å si på. Som forventet, får man vel si, for det er sjelden Tex er dårlig tegnet. Rubini forteller godt og har en tegnestil med særpreg. Han bruker tykke konturer og bruker nesten bare rette streker, noe som gir tegningene et «hardt» preg.  Ansiktene og figurene er individualiserte og bakgrunnene er overbevisende. Etter hva jeg forståe er også Rubini en nykommer på den vanlige Tex Willer-serien, men han har tegnet Unge Tex Willer og dessuten en kort historie vi fikk på norsk for et par år siden.


Alt i alt er dette en historie som er helt på det jevne, men som ikke begeistrer akkurat. Men det det er jo en episode til, så det er jo alltids håp. Jeg kommer uansett til å lese neste nummer. 


Men jeg har ikke bare lest italiensk western, jeg har også lest en Clay Allison-roman av vår egen Louis Masterson, eller Kjell Hallbing som han kalte seg i det sivile liv. Eller Leo Manning, som var psevdonymet han brukte da han utgav «Showdown i Cheyenne» i 1969. 


Den utgaven jeg har lest er imidlertid fra 1976, utgitt på Hallbings eget forlag. Som figur er ikke Allison veldig ulik Kane, men mer ekstrem, mer hedonistisk og mindre helteaktig. Og selvfølgelig med sterkere kjønnsdrift. Dette er jo «sexy western». Vi snakker altså om en ganske annerledes westernhelt enn speidergutten Tex Willer. Men selv om Allison er både kynisk, egoistisk, forfyllet og misogynisk, har han «hjartet på rette staden» og er opptatt av fair play i sitt virke som revolvermann. 


Hallbing har her tatt utgangspunkt i en virkelig konflikt mellom kvegbaroner og nybyggere i Wyoming i årene 1889-1893. Spilleren og revolvermannen Allison vikles inn i en konflikt i Cheyenne der onde kvegeiere, banditter fra «Hole in the Wall-gjengen», representanter for byens etablissement og intet mindre enn tre kvinner er involvert. Hvor mange av kvinnene klarer vår mann å nedlegge? Se, det vil jeg ikke avsløre her. Veldig mye av boken handler om Allisons psyke, og den beskrives i intense, poetiske ordelag av den typen vi er vant med fra Hallbings øvrige bøker. Noen vil kanskje si det blir litt overkill, men jeg liker det. Han er på mange måter en romantisk antihelt, men selvfølgelig ikke av den typen man påtreffer i dameromanene.


Ellers er boken mer økonomisk skrevet enn den jevne Morgan Kane-bok. Det er færre skildringer av natur og miljø, og handlingen er enklere, men voldsscenene er til gjengjeld drøyere. Og vold er det nok av her. Både skyting, såssing og blod og gørr. En runde russisk rulett blir det også plass til. Slutten blir kanskje litt overlesset, som om Hallbing oppdager at han har litt for få sider igjen når han skal avslutte historien, men akkurat det er vi jo ikke ukjent med fra før.


Ble jeg tilfredsstilt? Joda. Dette er ingen dårlig westernroman.

Kommentarer

  1. Hva hadde en Clay Allison vært uten en runde med Russisk Rulett?! :-D

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og...

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å...

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge...