Gå til hovedinnhold

Against the Word the unstilled world still whirled

The Catholic Church: A Short History 
av Hans Küng (2001)
Oversatt fra tysk av John Bowden

Til tross for tittelen er ikke dette kirkehistorie i alminnelig forstand, men snarere en polemikk mot Den katolske kirkes institusjoner, organisasjonsform, og i forlengelse av dette, det meste av dens lære og teologiske fundament. Med utgangspunkt i en mer eller mindre Sola Scriptora-posisjon (merkelig nok i og med at Hans Küng er katolsk prest), avfeier Küng de fleste av Den Katolske kirkes dogmer og sakramenter som menneskeskapte og ubibelske. Det pavelige primat, den apostoliske suksesjon og det meste av Kirkens lære forkastes til fordel for et ullent økumenisk minste felles multiplum. Kloster- og ordensvesen, den skolastiske tradisjonen og mystikerne nevnes bare i forbifarten, og de fleste pavene og kirkefedrene fremstilles som skurker og vranglærere, med unntak av Frans av Assissi, Martin Luther(!) og pave Johannes XXIII. Til å være skrevet av en teolog som ønsker en mer demokratisk og konsiliær kirke, er boken i påfallende grad preget av en "historie ovenfra"-tilnærming, der det er Kirkens øverste ledelse som vies mesteparten av oppmerksomheten. Det finnes mye kirkehistorie, både fra katolsk og protestantisk hold, som er langt mer interessant enn dette.

American Fascists: the Christian Right And the War On America 
av Chris Hedges (2008)

Enda en bok der tittelen er misvisende. Den amerikanske journalisten Chris Hedges tar utgangspunkt i Umberto Ecos definisjon av "ur-fascisme" og hevder at det religiopolitiske tankesettet som i De forente stater kalles "dominionism" eller "christian reconstructionism" i virkeligheten er en ny form for fascisme. Den politiske analogien halter, men boken har likevel udiskutable kvaliteter. Hedges både beskriver og advarer mot en bevegelse som forkaster fornuft, universalisme og liberalitet - de amerikanske grunnverdiene - og som heller vil ha et teokratisk politisk system der Bibelen, lest med fundamentalistiske øyne, skal være utgangspunktet for all politikk og rettspraksis. I en utopi der et desentralisert USA skal forberede grunnen for Tusenårsriket. Denne ideologien, som kort fortalt er et skummelt heksebrygg av mildt sagt hårreisende politisk idioti, autoritært svermeri og religiøst vanvidd, har nådd en viss utbredelse på den kristne høyresiden i USA, og har i perioder også hatt representanter i den føderale administrasjonen. I Norge har disse ideene så langt spilt en marginal rolle, og det er særlig i miljøer som er dominert av kristenfundamentalister med høyreekstreme sympatier, som avisen Norge idag og Med Israel For Fred, de kommer til overflaten. Hedges har rett i at det er enkelte sider ved denne bevegelsen som kan minne om fascisme, men dens statsfiendtlighet og omfavnelse av lassez faire-økonomi er nok til å plassere denne gjengen utenfor den fascistiske tradisjonen. Greit nok, det er tradisjon for å bruke "fascisme" som et generelt skjellsord mot ethvert politisk tankesett man misliker. Undertegnede mener dog at det er bedre å bruke begreper med presisjon enn å tømme dem for innhold, særlig når det er snakk om en såpass uspiselig ideologi som fascisme.

Grendel: Devil's Legacy
av Matt Wagner, Arnold Pander og Jacob Pander (1986-87)

Matt Wagner er en gammel favoritt her i gården. Dette er oppfølgeren til den på alle måter utmerkede Devil By the Deed. Wagner er fortsatt manusansvarlig, men her har han overlatt tegnearbeidet til Pander-brødrene, som benytter seg av en herlig 80-tallsestetikk, der stiliserte mennesker kledd i haute couture beveger seg rundt i et urbant landskap fremstilt gjennom geometriske figurer og klare farver. Wagner videreutvikler det originale premisset og introduserer en rekke nye karakterer og konsepter som etterhvert kommer til å ha stor betydning for det i økende grad komplekse og barokke Grendel-universet. Historien flyter godt, med en god blanding av action og introspeksjon, og personene er troverdige og flerdimensjonale. Det største problemet er det visuelle. De første kapitlene er noe amatørmessig tegnet, og særlig tekstingen og plasseringen av snakkebobler er tidvis kaotisk. Men alt i alt blir man jo imponert over både ambisjonsnivået, den tematiske dybden og den håndverksmessige elegansen Wagner fremviser i denne kontemplasjonen over aggresjonens natur. Selv om Devils Legacy er langt fra feilfri, er den en av 1980-tallets tegneserieperler.



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og...

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å...

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge...