Gå til hovedinnhold

Against the Word the unstilled world still whirled

The Catholic Church: A Short History 
av Hans Küng (2001)
Oversatt fra tysk av John Bowden

Til tross for tittelen er ikke dette kirkehistorie i alminnelig forstand, men snarere en polemikk mot Den katolske kirkes institusjoner, organisasjonsform, og i forlengelse av dette, det meste av dens lære og teologiske fundament. Med utgangspunkt i en mer eller mindre Sola Scriptora-posisjon (merkelig nok i og med at Hans Küng er katolsk prest), avfeier Küng de fleste av Den Katolske kirkes dogmer og sakramenter som menneskeskapte og ubibelske. Det pavelige primat, den apostoliske suksesjon og det meste av Kirkens lære forkastes til fordel for et ullent økumenisk minste felles multiplum. Kloster- og ordensvesen, den skolastiske tradisjonen og mystikerne nevnes bare i forbifarten, og de fleste pavene og kirkefedrene fremstilles som skurker og vranglærere, med unntak av Frans av Assissi, Martin Luther(!) og pave Johannes XXIII. Til å være skrevet av en teolog som ønsker en mer demokratisk og konsiliær kirke, er boken i påfallende grad preget av en "historie ovenfra"-tilnærming, der det er Kirkens øverste ledelse som vies mesteparten av oppmerksomheten. Det finnes mye kirkehistorie, både fra katolsk og protestantisk hold, som er langt mer interessant enn dette.

American Fascists: the Christian Right And the War On America 
av Chris Hedges (2008)

Enda en bok der tittelen er misvisende. Den amerikanske journalisten Chris Hedges tar utgangspunkt i Umberto Ecos definisjon av "ur-fascisme" og hevder at det religiopolitiske tankesettet som i De forente stater kalles "dominionism" eller "christian reconstructionism" i virkeligheten er en ny form for fascisme. Den politiske analogien halter, men boken har likevel udiskutable kvaliteter. Hedges både beskriver og advarer mot en bevegelse som forkaster fornuft, universalisme og liberalitet - de amerikanske grunnverdiene - og som heller vil ha et teokratisk politisk system der Bibelen, lest med fundamentalistiske øyne, skal være utgangspunktet for all politikk og rettspraksis. I en utopi der et desentralisert USA skal forberede grunnen for Tusenårsriket. Denne ideologien, som kort fortalt er et skummelt heksebrygg av mildt sagt hårreisende politisk idioti, autoritært svermeri og religiøst vanvidd, har nådd en viss utbredelse på den kristne høyresiden i USA, og har i perioder også hatt representanter i den føderale administrasjonen. I Norge har disse ideene så langt spilt en marginal rolle, og det er særlig i miljøer som er dominert av kristenfundamentalister med høyreekstreme sympatier, som avisen Norge idag og Med Israel For Fred, de kommer til overflaten. Hedges har rett i at det er enkelte sider ved denne bevegelsen som kan minne om fascisme, men dens statsfiendtlighet og omfavnelse av lassez faire-økonomi er nok til å plassere denne gjengen utenfor den fascistiske tradisjonen. Greit nok, det er tradisjon for å bruke "fascisme" som et generelt skjellsord mot ethvert politisk tankesett man misliker. Undertegnede mener dog at det er bedre å bruke begreper med presisjon enn å tømme dem for innhold, særlig når det er snakk om en såpass uspiselig ideologi som fascisme.

Grendel: Devil's Legacy
av Matt Wagner, Arnold Pander og Jacob Pander (1986-87)

Matt Wagner er en gammel favoritt her i gården. Dette er oppfølgeren til den på alle måter utmerkede Devil By the Deed. Wagner er fortsatt manusansvarlig, men her har han overlatt tegnearbeidet til Pander-brødrene, som benytter seg av en herlig 80-tallsestetikk, der stiliserte mennesker kledd i haute couture beveger seg rundt i et urbant landskap fremstilt gjennom geometriske figurer og klare farver. Wagner videreutvikler det originale premisset og introduserer en rekke nye karakterer og konsepter som etterhvert kommer til å ha stor betydning for det i økende grad komplekse og barokke Grendel-universet. Historien flyter godt, med en god blanding av action og introspeksjon, og personene er troverdige og flerdimensjonale. Det største problemet er det visuelle. De første kapitlene er noe amatørmessig tegnet, og særlig tekstingen og plasseringen av snakkebobler er tidvis kaotisk. Men alt i alt blir man jo imponert over både ambisjonsnivået, den tematiske dybden og den håndverksmessige elegansen Wagner fremviser i denne kontemplasjonen over aggresjonens natur. Selv om Devils Legacy er langt fra feilfri, er den en av 1980-tallets tegneserieperler.



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Hatpropaganda i skolebibliotekene

  Vi har mottatt et foruroligende brev fra en av våre lesere. Vi publiserer det i uavkortet form.  Kjære Würmstuggu Jeg er en kjærlig forelder til en 15-åring som går på ungdomsskolen. Her om dagen kom hen hjem og fortalte noe som rystet vår lille familie langt inn i ryggmargen. Dette hendte mens klassen var på biblioteket for å finne en bok å lese. Mens vår unge skoleelev gikk der mellom bokhyllene på jakt etter lesestoff, fikk hen øye på noen bøker hen har hørt meget om, men aldri lest. (Vi er påpasselige med å gi hen egnet litteratur med gode verdier.) Der stod nemlig «Harry Potter»-bøkene av J.K. Rowling i all sin fargerike, forlokkende prakt. Her må noen ha sovet i timen, tenkte vi, for ingen som følger med i nyhetsbildet kan vel ha unngått å få med seg at Rowling er en moderne hatprofet som sprer sin giftige transfobiske propaganda ikke bare på «sosiale medier», men også gjennom disse tilsynelatende harmløse barnebøkene og de filmene de er basert på. Da vårt barn konfronterte bib