Lyrikkstuggu: En oversikt over Würmstuggus anmeldelser av nyere norsk lyrikk sommeren og høsten 2023
Året nærmer seg slutten, og nok en gang er det på tide med en oppsummering av lyrikkanmelderiet vi har utsatt våre lesere for de siste månedene. Dette er ikke det mest populære stoffet vi publiserer, og det er ofte en utakknemlig jobb å lese disse bøkene, men i og med at det er så få digitalt publiserte lyrikkanmeldelser som ikke er bak betalingsmur, anser vi dette som et samfunnsansvar. It’s a dirty job, but someone has do it. Her er en oversikt over Würmstuggus anmeldelser av norske lyrikkutgivelser sommeren og høsten 2023:
Vi begynner i juli. Da publiserte vi en omtale av Nils Chr. Moe-Repstads siste diktsamling Devon (Flamme Forlag 2022). I august anmeldte vi Ole Petter Vaatens bok Jeg håper det går bra med meg (Cappelen Damm 2023). Neste lyriker ut var Bendik Vada. Hans bok Vak (Oktober 2017) skrev vi om i august. Ingen av disse bøkene imponerte oss nevneverdig.
I september omtalte vi intet mindre enn to diktsamlinger av den unge forfatteren M. Seppola Simonsen. Hverken debuten hennes Hjerteskog/Syđanmettä (Flamme 2022) eller oppfølgeren Den tredje (Flamme 2023) gjorde særlig inntrykk på vår anmelder. Morten Claussen har vi anmeldt flere ganger her på Würmstuggu. I september publiserte vi en omtale av hans nye bok Bortkommen (Solum Bokvennen 2023). Der slo vi fast at han slett ikke er blant de verste norske samtidslyrikerne. I oktober omtale vi Jørn Sværens merkelige utgivelse Tolv bøker (Kolon 2023). Vi vet fortsatt ikke om dette er en diktsamling eller bare et typografisk eksperiment. Vi skrev også om Gunstein Bakkes Overgang til menneske (Oktober 2023) og debutsamlingen til Simon Shabalala. Hans forsøksvis skandaløse Slutt (Ær Forlag 2023) gjorde vår anmelder mer pinlig berørt enn begeistret.
I desember publiserte vi det som etter alt å dømme blir vår siste lyrikkanmeldelse i 2023. Unnveig Aas’ nye bok Sommeren, 2000 (Flamme 2023) må nok sies å være et kvalitativt høydepunkt i denne omgangen av Lyrikkstuggu.
Det er slett ikke umulig at vi kommer til å fortsette å anmelde ny, norsk lyrikk i 2024, men vi lover intet. Livet kan jo by på adskillig mer stimulerende opplevelser enn å lese moderne norsk lyrikk.
Foto: Pixabay
Kommentarer
Legg inn en kommentar