Gå til hovedinnhold

Årsrapport fra Würmstuggus Ibsen-redaksjon 2023

 


For mange av Würmstuggus lesere står nok fortsatt Ibsenåret 2006 friskt i minnet. Da var Ibsen i alle kanaler. Det var teateroppsetninger, festforestilllinger, bokutgivelser, radioprogrammer, prisutdelinger, tidsskriftartikler og mere til. I årene som har gått siden, har det stilnet noe rundt dikteren, men vi aner at interessen er i ferd med å stige igjen, for om drøye fire år er det 200 år siden Ibsens fødsel, og det må jo være noe Norges kulturbyråkrater bør ha interesse av å markere. 


Vi i Würmstuggu-redaksjonen har begynt å varme opp til det kommende Ibsenåret 2028 med vårt eget Ibsen-prosjekt. Det siste året har vi nemlig publisert en rekke omtaler av Ibsens skuespill. Ti i alt. Herunder følger en oversikt over Würmstuggus Ibsen-stoff i 2023:


Vi begynte i februar med en artikkel der vi tok for oss sammtidsdramaet En folkefiende fra 1882. Senere samme måned fulgte vi opp med Ibsens siste drama, Når vi døde vågner. Her benyttet vi vårt velkjente livebloggingsformat, så denne omtalen gikk over tre artikler, én for hver akt.


Neste stykke ut var Lille Eyolf fra 1894. Deretter tok vi for oss det mørke samlivsdramaet fra 1886 om den frafalne presten Rosmer og den nordnorske fristerinnen Rebekka West. Rosmersholm ble, i likhet med Lille Eyolf, avspist med én artikkel. Begge disse ble publisert i mars.


I april publiserte vi en omtale av det mange mener er Ibsens beste drama, John Gabriel Borkman, bestående av fire artikler, alle sammen illustrert med Edvard Munch-skisser. Så tok vi en pause på et par måneder før vi vendte blikket mot Ibsens tidlige, nasjonalromantiske periode. 


I juli tok vi for oss det ofte glemte skuespillet Kæmpehøjen og det like ukjente Olaf Liljekrans. Dette er de to første stykkene vi ikke hadde lest fra før. Likte vi dem? Les omtalene og finn ut selv! I august fortsatte vi i det nasjonalromantiske sporet med vikingdramaet Hærmændene paa Helgeland. Også dette var et stykke vi ikke hadde lest fra før. Her benyttet vi igjen multiartikkelformatet. Fire artikker ble det til slutt.


I september vendte vi tilbake til den sene Ibsen. Da publiserte vi en lengre omtale av samtidsdramaet Bygmester Solness. Her ble det en artikkel for hver av de fire aktene samt et appendiks med kritikk fra Ibsens samtid. Samtidssporet fortsatte med Fruen fra havet, som ble omtalt nå i desember. Dette stykket er det eneste vi har lest i modernisert språkdrakt. Vi mener det er en uting å oversette norsk dramatikk skrevet på 1800-tallet til moderne norsk. Heldigvis er det ikke vanskelig å finne utgaver i Ibsens egen versjon på Nasjonalbibliotekets hjemmesider.


Dessverre er den angivelig «evig aktuelle» Ibsen i ferd med å miste sin plass i vår kollektive bevissthet. I skolens norskfag synes det idag å være mer interesse for «kebabnorsk», rap og sosiale medier enn for døde, hvite forfattere, og vi kan ikke forvente at kommende generasjoner vil forbinde Ibsen med noe mer enn i høyden hans karakteristiske utseende.


Vil Würmstuggus Ibsen-redaksjon fortsette inn i 2024? Det er det ingen som vet ennå. Dagbladet kvittet seg med sin kulturredaktør tidligere i år, og flere andre avisredaktører nedprioriterer kultur. Det er ikke umulig at Würmstuggu gjør noe lignende og i stedet for skrive om bøker slikt, går over til å skrive om Tiktok-trender, pornostjernenytt, underholdningsprogrammer på TV og sjokkreaksjoner på nakenhet og reproduksjon. Eller kanskje vi bare fortsetter med Ibsen.



Foto: Daniel Georg Nyblin 1863-64.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Hatpropaganda i skolebibliotekene

  Vi har mottatt et foruroligende brev fra en av våre lesere. Vi publiserer det i uavkortet form.  Kjære Würmstuggu Jeg er en kjærlig forelder til en 15-åring som går på ungdomsskolen. Her om dagen kom hen hjem og fortalte noe som rystet vår lille familie langt inn i ryggmargen. Dette hendte mens klassen var på biblioteket for å finne en bok å lese. Mens vår unge skoleelev gikk der mellom bokhyllene på jakt etter lesestoff, fikk hen øye på noen bøker hen har hørt meget om, men aldri lest. (Vi er påpasselige med å gi hen egnet litteratur med gode verdier.) Der stod nemlig «Harry Potter»-bøkene av J.K. Rowling i all sin fargerike, forlokkende prakt. Her må noen ha sovet i timen, tenkte vi, for ingen som følger med i nyhetsbildet kan vel ha unngått å få med seg at Rowling er en moderne hatprofet som sprer sin giftige transfobiske propaganda ikke bare på «sosiale medier», men også gjennom disse tilsynelatende harmløse barnebøkene og de filmene de er basert på. Da vårt barn konfronterte bib