Gå til hovedinnhold

Bokomtale: Sommeren, 2000

 


Sommeren, 2000

Unnveig Aas

Flamme Forlag, 2023


Sommeren, 2000 er Unnveig Aas’ tredje diktsamling, og den er mer interessant enn det meste jeg har lest innen genren det siste året. Da tenker jeg ikke på det formale aspektet, for Aas står med begge bena solid plantet i den prosanære lyrikken uten versaler (annet enn ved egennavn) og skilletegn (bortsett fra et og annet komma (gjerne malplassert, som i tittelen)) som utgjør hovedstrømmen i norsk lyrikk i dag. Boken består av 69 dikt fordelt over seks avdelinger. Tematisk handler det om barndom, oppvekst og familie. 


Det lyriske jeget er en pike som i bokens to første deler er rundt ti år og bor et sted ved Oslofjorden sammen med mor, far og storesøster. Det meste er trygt og  ufarlig. Ja, nostalgisk er vel ordet. Vi blir kjent med det som betyr noe for jenta (som i likhet med forfatterinnen heter Unnlaug): familielivets rutiner, foreldrenes vaner, drømmer om fremtiden, huset, sommeraktiviteter, klær, leketøy og andre gjenstander som andre av denne generasjonen helt sikkert kjenner seg igjen i. 


Men så, i del 3 trer et mørke inn i barndomsskildringen. Moren forlater familien. Det blir ikke forklart hvorfor, og egentlig ikke hvordan heller, men i den siste halvdelen av boken skildres livet med far, uten mor. Nå er ikke alt så rosenrødt lenger. Mors uttreden av familien legger et melankolsk slør over familieskildringene. Dette er ikke en fortelling der ting foregår kronologisk. Det meste foregår rundt år 2000, men det hoppes noe frem og tilbake tid. I bokens siste del er Unnveig flyttet hjemmefra, og livet som ung voksen i storbyen trer i forgrunnen. 


Unnveig Aas har skrevet en liten bok som innehar kvaliteter som gjør at den ikke føles som bortkastet lesning. I motsetning til litt for mange andre norske lyrikere i dag har hun noe hun vil formidle, og hun makter å sette ord på dette på en om ikke språklig imponerende, så i hvert fall effektiv måte. I begynnelsen syntes jeg tekstene virket i overkant private, men etterhvert trer tematikken klarere frem slik at tekstene også treffer meg, som slett ikke har erfaring som ungpike rundt årtusenskiftet. 


Boken har et litt mindre dølt omslag enn det Flamme Forlags bøker pleier å ha, og papiret er noe tynnere. Boken kan kjøpes for kr. 379. Det vil si ca. 5 kroner og 50 øre pr. dikt. Er det verdt det? Nja. På biblioteket får du lånt den aldeles gratis.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og...

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å...

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge...