Gå til hovedinnhold

Ut mot havet (1)

 


Henrik Ibsen

Fruen fra Havet

Gyldendal, 1993

Opprinnelig utgitt 1888


Det begynner å bli en stund siden vi presenterte et Ibsen-stykke her på Würmstuggu. Men det er jo fortsatt mye å ta av, så da jeg i går kveld tok meg i å fortape meg i Fruen fra havet, forstod jeg at en ny bloggpost om enda et stykke av vår mest berømte dramatiker var nært forestående. Og her er den. Eller for å være pinlig nøyaktig er dette del én av to. Her vil jeg skrive om mine inntrykk etter de tre første aktene, så tenker jeg det blir et avsluttende innlegg der jeg tar for meg stykkets to siste akter. Jeg har lest stykket en gang før, men det er mellom 15 og 20 år siden, så det er ikke så mye av selve handlingen jeg husker.


Fruen fra havet er et av de mest kjente stykkene til Ibsen, og stykket hører til i dramatikerens sene, symbolistiske fase. Handlingen utspiller seg en het sommerdag ved en kystby formodentlig vest eller et stykke nord i landet. Landskapet er preget av fjell av viss størrelse, og vannet er varmt nok til å bade i, noe som trekker til seg turister fra både inn- og utland. Stedet ser ut til å ligge innerst i en fjord, og dette har betydning for symbolikken i stykket. 


La oss begynne med rollefigurene. Hovedpersonen er Ellida Wangel. Hun er i trettiårene og gift med den noen år eldre doktor Wangel, som hittil i stykket ikke har fått noe fornavn. Han er en solid, omsorgsfull fyr som verdsetter familieliv og hygge. Doktor Wangel har vært gift tidligere, men ble enkemann for noen år siden. Med sin avdøde hustru har Wangel to døtre, Bolette og Hilde. Bolette er den eldste og fremstår som ansvarsfull, men med en lengsel utover, bort fra hjemstedet og husets fire vegger, mens den yngre Hilde er mer lettsindig, med et anstrøk av sadisme, eller i det minste skadefryd. Vi møter også familiens, eller nærmere bestemt Bollettes, gamle huslærer Arnholm, som kjenner Ellida fra langt tilbake og sågar har næret følelser for henne en gang i tiden (noe han kanskje gjør ennå), og kunstnerspiren Lyngstrand, en svakelig og lettere patetisk figur med pretensjoner om å bli billedhugger. 


Men det er altså Ellida Wangel dette handler om. Hun elsker å bade  og føler en dragning mot havet, vokst opp som hun har ved et fyrtårn ute i havgapet, der hennes far var fyrvokter. Men som vi alle vet, utspiller ikke Ibsens skuespill seg kun i nåtiden. Hendelser fra fortiden dukker opp og kaster et mørke over rollefigurenes liv. Gjennom replikkvekslinger  manes et fortidig hendelsesforløp gradvis frem, først som dunkle hint, og siden som et klart narrativ som gradvis vinner makt over Elida og hennes nærmeste. Ja, ved tredje akts avslutning ser de ut til å utgjøre en betydelig trussel mot hennes ekteskap. Ja, for jeg har liten tro på at Ellida og doktor Wangel vil holde sammen når teppet faller. Mer om det senere. Det handler om en sjømann fra hennes fortid som en gang vant hennes hjerte, og som nå er på vei tilbake for å kreve henne tilbake. Dragningen hun føler mot havet henger ikke bare sammen med hennes oppvekst, men også med livsførselen til den mystiske sjømannen, som har seilt på alle verdenshav med vekslende identiteter. Han representerer en motsetning til den stedbundne og konvensjonelle doktor Wangel. Ja, jeg vil si at den omskiftelige og uforutsigbare sjømannen, som synes å være likegyldig til sosiale konvensjoner, representerer det primitive, det nomadiske, det usiviliserte i menneskesinnet. Han representerer Kaos, mot doktor Wangels Orden. Men kaos er også frihet, og orden er fangenskap. Ellidas sinn har internalisert denne dobbeltheten, noe som har har gått utover hennes psykiske helbred, for kaos og orden kan ikke leve side om side. I en replikk avslører Bolette at doktor Wangel lar sin hustru «få medisin hun slett ikke har godt av i lengden». Wangel foreslår også at familien flytter lenger ut i fjorden, slik at Ellida kan få ro i sinnet og tilfredsstilt sin lengsel mot havet.


Akt tre avsluttes med at den mystiske sjømannen dukker opp ved Wangels hus og krever å få fru Wangel med seg. Men det skal skje frivillig. Wangel puster lettet ut, for dette jo en mann Ellida har sagt at hun frykter og ikke vil ha noe med å gjøre. Jeg er imidlertid ganske sikker på at hun ender opp med å gå frivillig.


Jeg synes dette skuespillet er ganske fabelaktig så langt. Rollefigurene er godt urformet og bidrar alle til å drive handlingen frem, plottet er spennende og velkonstruert, og symbolikken er både potent og interessant uten å komme i veien for narrativets indre logikk, selv om Ibsen i et par tilfeller tillater seg å ta i bruk litt «magisk realisme» for å aksentuere tematikken. Men det må jo værra lov. Jeg ser frem til å lese resten. 


Denne omtalen baserer seg på en modernisert utgave fra 1993. Eller, selve boken er fra 1993, en av disse grønne pocketbøkene med gullskrift; for alt jeg vet, kan revideringen godt ha blitt utført mange år tidligere. Jeg er ingen ekspert på norske Ibsen-utgaver. Spør De meg, vitner det om en altfor progressiv og reformvillig språkpolitikk når man ser seg nødt til å oversette tekster som ble skrevet for et århundre siden til moderne norsk. Kultiverte mennesker klarer fint å lese tekster som ikke inneholder den siste slang. De som ikke klarer det, får heller lære seg å lese skikkelig eller holde seg til bøker fra siste tiår. 


Følg med videre! Del to kommer sikkert en av de nærmeste dagene. Eller kanskje aldri. Jeg lover intet.



Illustrasjon: Edvard Munch, 1896

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Varg Vikernes har ordet

  BOKOMTALE AV ESPEN D To Hell And Back Again Varg Vikernes 2025 I dag forbinder de fleste hardrock med koselige skallede bamser med skjegg og tatoveringer. Men hvis vi går tilbake til det tidlige 90-tallet, var det annerledes. Da var hardrockerne farlige, og den farligste av dem alle var Varg Vikernes aka Greven.  I 1994 ble han dømt for overlagt drap og flere kirkebranner. 31 år senere har Vikernes satt seg ned og skrevet sine memoarer. Akkurat slik musikeren Vikernes gjorde alt selv med enmannsbandet sitt Burzum, har han også gjort alt selv med denne boken. Skrevet selv, lest korrektur selv, ikke alltid med like stort hell, og gitt ut boken selv. Det har blitt en koloss av en bok med sine nesten 700 sider. Opprinnelig er boken skrevet som fem forskjellige bøker, men i år er altså alle bøkene samlet og gitt ut til den hyggelige prisen av 300 kroner. De fem delene er 1: «My Black Metal Story» der Vikernes skriver om hvordan han begynte med metall-musikk og hvordan kretse...

20 spådommer for 2025

  Akkurat som i fjor har vi tatt i bruk våre klarsynte evner og skuet inn i krystallkulen for å se hva den kan fortelle oss om det kommende året. Her er våre spådommer for 2025: 1. Sykefraværet i Norge går ned. 2. Donald Trump forbyr all politisk opposisjon og oppløser kongressen på ubestemt tid. 3. Ukraina vinner en overbevisende seier over Russland og gjenoppretter sine gamle grenser. (Med forbehold om at det kan skje allerede før nyttår.) 4. Arbeiderpartiet blir landets største parti i stortingsvalget i september, og den populære partilederen Jonas Gahr Støre fortsetter som statsminister.  5. Det norske langrennslandslaget møter uventet sterk konkurranse i verdenscup og VM. 6. Dagbladet publiserer ikke en eneste nakenspa-reportasje. 7. Offentlig pengebruk går ned i Norge. 8. En rekke øygrupper i Asia og Oseania blir ubeboelige etter at isen på Nordpolen smelter. 9. Det blir fred i Midtøsten.  10. Etter valget i oktober får Elfenbenskysten sin førs...

Bokomtale: Nettforgiftning

  Nettforgiftning Siw Aduvill og Didrik Søderlind Humanist Forlag, 2025 De siste årene har Würmstuggu skrevet en god del om fenomenet woke. Denne våren har vi publisert anmeldelser av to ferske bøker som tar opp temaet med en dybde vi sjelden ser i det offentlige ordskiftet, Wokeisme av Lars Erik Gjerde og Kateterprofetenes opprør av Andreas Hardhaug Olsen. Og i fjor sommer skrev vi om Frank Rossaviks De korrekte fra 2022. Nå er tiden kommet for å ta opp en bok som ser saken fra motsatt synsvinkel. I våres kom boken Nettforgiftning av Siw Aduvill og Didrik Søderlind. Boken, som har undertittelen Å miste noen til radikalisering og konspirasjonsteorier, har en helt annen tilnærming til stoffet og handler for så vidt ikke bare om woke i streng forstand, men også tilstøtende saksområder som klimapolitikk og håndtering av covid-pandemien. Didrik Søderlind er trolig en kjent skikkelse for de fleste av Würmstuggus lesere. Han arbeider som rådgiver for den statsfinansierte ateis...