Gå til hovedinnhold

Mennesket og moralen

 


 


BOKOMTALE AV HÅKON D. MYHRE

Den amerikanske samfunnspsykologen Jonathan Haidt ga ut boken The Righteous Mind i 2012. Dette er en populærvitenskapelig introduksjon og gjennomgang av Haidts arbeid innenfor feltet moralpsykologi. Jeg leste denne boken for første gang i 2014, like etter at jeg fullførte min masteroppgave, og jeg har lest den flere ganger siden. Jeg har tidligere skrvet om Haidts idéer i min artikkelserie «Det politiske landskapet, korrekt forklart». (Se her, her og her.)


Den første tredjedelen av boken handler om hvordan kognisjon, og særlig moralsk kognisjon, faktisk fungerer. Her beskriver han moral som grunnleggende drevet av intuisjon og følelser, der den mer systematiske tenkningen ser ut til å eksistere for å rettferdiggjøre intuisjonen. Han illustrerer dette med en metafor om en rytter på en elefant. Rytterens oppgave er å hjelpe elefanten i å finne den beste veien dit elefanten ønsker å gå, ikke å bestemme hvor elefanten skal. Han går også gjennom noe av historien til moralforskning, særlig utviklingspsykologi, som hevder moral læres av barn gjennom interaksjoner med andre barn. I motsetning til dette mener Haidt at moral er medfødt, ikke determinert, men «organisert forut for erfaring». Han viser både til moderne forskning, og gamle filosofer, og er generelt veldig god til å knytte argumentet sitt sammen. Noe av det mer interessante empiriske materialet han viser til, er at mennesker som har, som regel ved ulykker, fått den følelsesmessige delen av hjernen alvorlig skadet, ser ut til å miste grunnleggende motivasjon. De kunne resonnere, de hadde bare liten eller ingen driv til å faktisk gjøre noe. Videre er det også en rekke datapunkter som viser at folk som er eksperter på etiske og moralske resonnementer, som professorer i etikk, filosofi eller teologi, sjelden viser noen høyere moralsk atferd enn andre, etter deres egne prinsipper. Så å resonnere om moral er tydeligvis ikke tilstrekkelig for å være moralsk, og snarere kan resonnering ofte lede til rettferdiggjøring av unntakene man tillater seg selv. 


Bokens andre del handler om Haidts eget deskriptive moralsystem, såkalt «moralsk fundament-teori» («moral foundations theory»). Dette kan sies å være bokens hoveddel, der han legger ut et system med et sett med evolverte adaptasjoner i psyken som definerer hvordan man tenker på moral. Disse er omsorg/skade, rettferd/juksing, lojalitet/forræderi, autoritet/undergravning, og hellighet/tilskitning. Det er også en sjette, frihet/undertrykking, utviklet etterhvert. Alle disse kommer med klare eksempler, teoretiske modeller for hvordan de ble utviklet hentet fra evolusjonspsykologien, og en beskrivelse av hvordan de ble testet og utforsket. I tillegg forklarer han at konservative har en fordel på dette området, da de bruker flere av disse moralske søylene eksplisitt. Haidt hevder at venstresiden drives av det som ofte blir kalt W.E.I.R.D.-moral (Western Educated Industrialized Rich Democratic, konsept utviklet av Henrich, Curtin, Bell og Muthukrishna)  og at denne måten å tenke på benytter seg nesten utelukkende av de to første moralske fundamentene, kanskje litt det sjette. 


Den tredje delen av boken handler om hva moral faktisk eksisterer for å gjøre, og hvordan denne innsikten kan brukes til å skape mer konstruktive samtaler i våre samfunns stadig mer polariserte samtid. Det er merkbart at denne boken kom ut for elleve år siden i år, ideene hans om å «være litt mer konstruktivt uenige» virker ikke noe mindre naive enn «kan vi ikke bare komme overens», som han refererer til. Mer interessant er moralens formål, som ifølge Haidt er å hjelpe mennesker leve sammen i grupper, og bygge byer og sivilisasjoner. Dette kan bare gjøres ved å benytte seg av alle de moralske fundamentene. 


En av de mer fascinerende observajonene i denne delen av teksten er analysen av autonome samfunn i USA på 1800-tallet. I denne perioden var USA et laboratorium for samfunnseksperimenter. De aller fleste av disse samfunnene kollapset før én generasjon var fullendt, men noen få overlevde. Alle som overlevde lengre enn dette, var dypt religiøse, men blant disse var det en direkte korrelasjon mellom hvor strenge regler som hvilte på deltakerne, og hvor lenge de overlevde. (Denne sammenhengen eksisterte ikke for sekulære eller ateistiske kommuner.) Dette peker sterkt mot hva funksjonen til moral er, og at moral antakelig ikke kan skilles fra religion. 


Alt i alt er dette en fin og veldig viktig bok. Om den gjør noe for høyresiden, er det å spenne bein på et narrativ som delvis er akseptert av høyresiden selv, nemlig at at venstresiden er de moralske, de gode, mens høyresiden bare vil «passe pengesekken», på sitt beste er de kanskje mindre naive enn venstresiden. Nei, høyresiden har moralske hensyn som er dypere og mer sentrale enn venstresiden. Med unntak av libertarianere, kan det sies at høyresiden vokter samfunnets «sentripetale verdier», altså prinsippene som gjør det til et samfunn, organisert nedenfra og opp. Boken er spennende og godt skrevet, og gir en god innsikt ikke bare i feltet og dets historie, men også om akademiske studier av moral gjort tidligere.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Hatpropaganda i skolebibliotekene

  Vi har mottatt et foruroligende brev fra en av våre lesere. Vi publiserer det i uavkortet form.  Kjære Würmstuggu Jeg er en kjærlig forelder til en 15-åring som går på ungdomsskolen. Her om dagen kom hen hjem og fortalte noe som rystet vår lille familie langt inn i ryggmargen. Dette hendte mens klassen var på biblioteket for å finne en bok å lese. Mens vår unge skoleelev gikk der mellom bokhyllene på jakt etter lesestoff, fikk hen øye på noen bøker hen har hørt meget om, men aldri lest. (Vi er påpasselige med å gi hen egnet litteratur med gode verdier.) Der stod nemlig «Harry Potter»-bøkene av J.K. Rowling i all sin fargerike, forlokkende prakt. Her må noen ha sovet i timen, tenkte vi, for ingen som følger med i nyhetsbildet kan vel ha unngått å få med seg at Rowling er en moderne hatprofet som sprer sin giftige transfobiske propaganda ikke bare på «sosiale medier», men også gjennom disse tilsynelatende harmløse barnebøkene og de filmene de er basert på. Da vårt barn konfronterte bib