Gå til hovedinnhold

Lyrikkstuggu: En oversikt over Würmstuggus lyrikkanmeldelser i 2024

 


Med anmeldelsen av De andres jeg av Arne Hugo Stølan velger Würmstuggu-redaksjonen å erklære lyrikksesongen over for i år. Det skyldes at vi ikke gidder lese mer ny, norsk lyrikk på en stund. Til det er genren for dominert av utøvere som mangler de ferdighetene og den innsikten som kreves for å skrive god poesi. Når de i tillegg mangler både tradisjonsbevissthet og oppfinnsomhet, og dessuten går i flokk når det gjelder det formale, blir det vanskelig finne ork til å lese disse greiene. Her finner De også fotklaringen på at det ble relativt få lyrikkanmeldelser i år. Dette er en oversikt over årets lyrikkanmeldelser i Würmstuggu: 


Vi hadde en rolig start og begynte ikke før i mars, da med Øst for verdens ende av Jon Ståle Ritland. Dernest tok vi for oss Per Olav Kaldestads Sonettar (2023). Dette er vel sesongens sterkeste bok. 


Deretter så vi på Kristian Bergquists diktsamling Varmere, nærere, breiere, åpnere, en utgivelse vår anmelder kalte «selvmedlidende, monoman instagram-poesi». Vår neste anmeldelse ble årets mest leste innlegg. Vi mistenker at det er flere som har lest vår omtale av Michael Konupeks Ugress & omstendigheter enn som har kjøpt boken. Neste bok ut var Thor Magnus Tangerås’ ekstremt ensporede diktsamling Landskap ned vindturbinar


Vi fant også tid til å anmelde Skare av Erlend Skjetne, med begrenset entusiasme, får vi vel legge til. Nesten som ingenting har hendt av Ole-Petter Vaaten måtte vi selfølgelig også se på. Dette er den tredje boken av Waaten vi har anmeldt. Den siste vi skal nevne her, er Hva ville Freud sagt av Hege Woxen. 


Mer kritikk av ny lyrikk fra Norge blir det ikke i 2024, men det er slett ikke umulig at det kommer noen drypp fra lyrikkens verden til neste år. Inntil da får De nøye Dem med Julestuggu og alt det andre varierte stoffet vi produserer for vårt aktede publikum - det oplyste Borgerskab.



Foto: Ivan Mlinaric

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og...

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å...

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge...