Gå til hovedinnhold

Er det hull, er det håp

 


Her om dagen leste jeg to norskspråklige skjønnlitterære bøker som ble utgitt med fem års mellomrom, og som til tross for store forskjeller med hensyn til genre, litterær kvalitet og modenhet, innehar visse likheter som omfatter ikke bare abstrakt omslagsdesign og sjelelig abnormitet, men også jeg-formen og det faktum at begge forfatterne skriver tekster som henter elementer fra både prosa og poesi - på godt og vondt. 


Kristian Bergquists nye diktsamling Varmere, nærere, åpnere, breiere er ikke mye å skryte av. Diktene handler om det tidsriktige temaet psykisk helse, nærmere bestemt depresjon. Det er synd å si det, men med tanke på at Bergquist klarte å lire av seg en diktdamling om unge AUFeres opplevelser på Utøya 22. juli 2011 uten å ha vært i nærheten av Tyrifjorden den dagen, er jeg usikker på om følelsene han beskriver i denne boken, er hans egne, eller om det er noe han har lest seg til. Ikke det at Bergquists beskrivelser av det deprimerte sinn med all dets håpløshet, ensomhet, søvntrang, søvnløshet og selvmordstanker, ikke virker troverdige, men dette er selvmedlidende, monoman instagram-poesi uten nevneverdige litterære kvaliteter. Kanskje terapeutisk å skrive, men banalt og lite interessant å lese, i hvert fall for lesere som setter pris på god poesi. (Men nå er det jo heller ikke for dem vår tids lyrikere skriver.)


Vidar Sundstøls kortroman Hullet han krøp ut av er noe ganske annet, både i form og innhold. Boken ble utgitt i 2019 og markerer starten på den litterære raptusen som har resultert i fem gode bøker fra Sundstøls penn over de siste fem årene. Disse fem romanene har tildels overlappende tematikk og aldeles glitrende språk, men viser også en forfatter med et bredt interessefelt og et ønske for å formidle spennende ideer på originale måter. Ja, for bøkene krever litt av leseren, men ikke mer enn at de bør være overkommelige for en normal leser som i alle fall ikke bare leser krim. Også i Hullet han krøp ut av handler det om tiden, eller snarere oppfatningen av den. Her benytter Sundstøl en ikke-lineær fortellerform der de kapitlene hele tiden hopper frem og tilbake i tid. Den fragmentariske oppstillingen av fortellingens elementer er forvirrende i starten, men etter hvert oppfatter man mønstre og får i alle fall en anelse om historiens retning. Ja, for det er mye gåtefullt i disse korte kaptitlene om mannen på balkongen i Aleksandria, ekteparet hos terapeuten, gutten i svømmebassenget, eksforfatteren på legekontoret og den snikende fornemmelsen av å overtas en annen. For å sammenligne litt mer med ovennevnte diktsamling benytter Sundstøl et konsentrert, billedrikt språk som i sin mangetydighet tidvis kan minne om prosadikt, mens Bergquist basker rundt i den prosanære samtidspoesien (uten skilletegn og versaler, Gud forby!) som har dominert det norske lyrikkfeltet de siste tiårene. Både Sundstøls hovedperson og Bergquists dikter-jeg har sjelelige utfordringer, men det er et hav av forskjell på utførelsen. Kun Sundstøl leverer litteratur i egentlig forstand. Likevel synes jeg ikke Hullet han krøp ut av når opp til Jeg sank, En hellig lund og Dag fra natt. Til det blir handlingen litt for vag og strukturen litt for fragmentert. Men for all del, hvis du liker velskreven, oppfinnsom prosa som har noe på hjertet, anbefaler jeg gjerne boken. Historien er ganske spesiell, men den virker autentisk innenfor sine rammer. Som jo er litteratur. Og litteraturen er åpen for det meste. Som det heter: «Er det hull, er det håp», og det er ingen grunn til å miste håpet av Hullet han krøp ut av. Den leverer varene. Kanskje jeg bør prøve meg på kriminalromanene til Sundstøl neste gang?


Varmere, nærere, åpnere, breiere

Kristian Bergquist

Oktober, 2024


Hullet han krøp ut av

Vidar Sundstøl

Tiden, 2019



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å bli publ

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Würmstuggu avslører: Vi trollet nyhetsbildet

  Den observante Würmstuggu -leser har nok fått med seg at vi ved enkelte anledninger har prøvd oss på den humoristiske genren «satire» i det siste. Vi innrømmer gjerne at vi har har latt oss inspirere av komikeren Andrew Doyles hyperwoke figur «Titania McGrath» . «Titania» var i utgangspunktet en parodikonto på Twitter, men har etterhvert også blitt spaltist i diverse publikasjoner, særlig Spike , og har dessuten gitt ut et par bøker.  Vi hadde også lyst til å lage figurer som kunne oppfattes som virkelige personer som lever et eget liv utenfor Würmstuggus spalter. Den siste tiden tiden har det pågått en debatt om fenomenet kanselleringskultur, altså forsøk på å frata folk jobben basert på meninger de gir uttrykk for. Dette er noe vi i redaksjonen har opplevd selv. Vi har lagt merke til at folk som støtter slike kanselleringsforsøk, vanligvis ut fra et «woke» venstreradikalt ståsted, som regel benekter at slikt finner sted, i hvert fall her i Norge. Derfor tenkte vi at dette kunne da