Dette en introduksjon til en ny artikkelserie av foreløbig uviss lengde og publiseringsfrekvens. Her vil Håkon D. Myhre skrive om hvordan woke-ideologien påvirker populærkulturen.
Nylig leste jeg gjennom regelboken til det nye rollespillet basert på Frank Herberts klassiske science fiction-roman Dune. I denne boken, som ble utgitt i 2020, gjøres det klart at alle roller i denne settingen kan være begge (alle?) kjønn, og at dette er bare helt normalt. For å forsikre seg om at leserne får det med seg, gis det mange eksempler på kvinnelige og mannlige karakterer i alle mulige valg av yrker og posisjoner, unntatt, selvfølgelig, Bene Gesserit.
For de som ikke er kjent med Dune, foregår den i en fremtid hvor de sosiale strukturene er føydalistiske. Bene Gesseritene er en kvinnelig kvasi-religiøs orden, innvevd i politikken ved å spille roller i adelshusholdninger, ofte som konkubiner, eller i noen tilfeller ektefeller. Deres makt ligger i manipulasjon og andre indirekte metoder, og kontroll over reproduksjon. De er nær et platonsk ideal for kvinne-makt. Dette fungerer veldig bra i Dunes opprinnelige setting, som er patriarkalsk. Men om alle kan ha alle roller, blir Bene Gesseritenes posisjon, teknikker og roller annerledes. Dette er det selvsagt ikke tatt høyde for i dette rollespillet, fordi da ville de måttet gjøre noe som var fundamentalt annerledes. Det er kanskje også slik at mange av de som jobber med å lage rollespillet, ikke er smarte eller kunnskapsrike nok til å forstå problemet.
For de av dere som lurer på hva som menes med «woke», er dette et instruktivt eksempel. Å prioritere «grievance»-politikk, i dette tilfellet såkalt «representasjon» over alle andre hensyn. I det siste har dette blitt såpass vanlig i populærkultur at folk ser ut til å ikke egentlig legge merke til det lenger. Vi i Würmstuggu har til tider skrevet om dette tidligere. Vi har bl.a. anmeldt filmen Mary Queen of Scots, og vi har skrevet om den svarte Anne Boleyn på engelsk fjernsyn. Vi har også skrevet om sammenbruddet til Star Wars under Disney, særlig med filmen The Last Jedi.
I denne serien tenker jeg å gå litt mer i dybden på dette generelt, med eksempler og tendenser i denne utviklingen. Hvorfor og hvordan ble dette så vanlig i moderne populærkultur? Populærkulturen er det dypeste mange mennesker går i kultur i det hele tatt, og det er som regel det første de oppvoksende generasjoner møter. Det er et speil vi ser oss selv og verden i, og man bør derfor følge hvordan det utvikler seg.
Håkon D. Myhre
Kommentarer
Legg inn en kommentar