Gå til hovedinnhold

Kjappe tanker: Melanin og historieforfalskning

 

Anne Boleyn og Henrik VIII (Channel 5/Fable Pictures)

Mange av leserne til Würmstuggu har antageligvis lagt merke til en voksende trend i Hollywood. Denne trenden er at ikke-hvite skuespillere blir castet i roller hvor en kunstnerisk og faglig presisjon ville ledet en til å caste hvite skuespillere. Dette er mest åpenbart i historiske filmer og filmatiseringer av diverse vestlige fantasi-eposer. Eksemplene er mange, men mest aktuelt er antageligvis «The Rings of Power» den nye tv-serien veldig løselig basert på noe av «legendariet» til J.R.R. Tolkien. Andre eksempler er den britiske fjernsynssserien om Anne Boleyn, der hovedpersonen fremstilles som svart, BBC-serien «Troy: Fall of a City» der Akilles spilles av en svart skuespiller, og filmen «Mary Queen of Scots». Vi tar også med fantasyserien «The Witcher», basert på et polsk sett med fortellinger, der et land modellert på Polen ca. 1400 har demografien til New York ca 2020. 


En idé jeg har tenkt på en stund, og et inntrykk jeg har fått av å prate med enkelte som er tilhengere av disse trendene, er at ved å drive all casting raseblindt, kan man gradvis redusere den opplevde «viktigheten» av rase i folks virkelighetsbilder. Dette matcher greit viktigheten moderne sosial rettferdighetsteori tillegger symboler og narrativer, så det er troverdig. Men det er noe som skurrer. Det går utelukkende én vei. Europeiske historiske og artistiske uttrykk skal «mangfoldiggjøres», men uteomrutopeiske uttrykk skal bevares så autentisk som mulig. Bare tenk ramaskriket om noen ville fremstilt Wakanda i «Black Panther»-filmene som etnisk blandet? Også filmer som «The Last Samurai» blir retroaktivt angrepet fordi de sees gjennom øynene på vestlige innflyttere. Videre er narrativet om hvit rasisme mot ikke-hvite sterkere enn noensinne i populærkulturen, særlig den amerikanske. 


Siden de fleste menneskers historieforståelse er ganske grunn for å si det mildt, er populærkultur ofte deres eneste innblikk i forhistorien. Om de da sitter med ideen om at Europa før 1500-tallet var preget av mange godt integrerte ikke-hvite, på alle nivåer i samfunnet, mens Europa (og Vesten) på 1800 tallet var preget av rasisme mot ikke-hvite, blir det et spørsmål hvordan dette skjedde. Det har lenge vært en oppfatning på deler av venstresiden, i stor grad importert fra amerikansk afrosentrisme og postkolonialisme, at hvite mennesker (altså etniske europeiske folkeslag) er unikt onde og usympatiske. Dette bildet blir lett å selge om man ved slik historieforfalskning fjerner konteksten til rasisme og den transatlantiske slavehandelen fullstendig. Dette kan igjen brukes til å rettferdiggjøre ganske mye rart av politikk. Som kjent for de av oss som er beleste på historie, er mennesker på sitt verste om de føler de har noe å gjengjelde, og her er det mye å ta i for mange lederskikkelser for minoritetsgrupper. 


HÅKON D. MYHRE


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Hatpropaganda i skolebibliotekene

  Vi har mottatt et foruroligende brev fra en av våre lesere. Vi publiserer det i uavkortet form.  Kjære Würmstuggu Jeg er en kjærlig forelder til en 15-åring som går på ungdomsskolen. Her om dagen kom hen hjem og fortalte noe som rystet vår lille familie langt inn i ryggmargen. Dette hendte mens klassen var på biblioteket for å finne en bok å lese. Mens vår unge skoleelev gikk der mellom bokhyllene på jakt etter lesestoff, fikk hen øye på noen bøker hen har hørt meget om, men aldri lest. (Vi er påpasselige med å gi hen egnet litteratur med gode verdier.) Der stod nemlig «Harry Potter»-bøkene av J.K. Rowling i all sin fargerike, forlokkende prakt. Her må noen ha sovet i timen, tenkte vi, for ingen som følger med i nyhetsbildet kan vel ha unngått å få med seg at Rowling er en moderne hatprofet som sprer sin giftige transfobiske propaganda ikke bare på «sosiale medier», men også gjennom disse tilsynelatende harmløse barnebøkene og de filmene de er basert på. Da vårt barn konfronterte bib