Gå til hovedinnhold

Luke 10: Ante Pavelić

 


Würmstuggus julekalender tar i år for seg fascister, nasjonalsosialister og andre nasjonalistisk orienterte, militante anti-marxister som gjorde seg bemerket for sin kamp mot liberalisme, parlamentarisme og klassekamp mellom 1919 og 1945. Hver dag frem mot jul åpner vi en luke som vi håper vil opplyse, underholde og bidra til den tiltagende julestemningen i de tusen hjem.


Ante Pavelić ble født i 1889 i Bradina i Herzegovina, som den gang var en del av Østerrike-Ungarn, og døde i Spania i 1959. Men mesteparten av sitt voksne liv tilbrakte han i Kongeriket Jugoslavia. Der utdannet han seg til jurist og ble en prominent skikkelse i det kroatiske nasjonalistiske miljøet, som så på det som sin oppgave å motarbeide serbisk nasjonalisme og sikre Kroatia størst mulig autonomi. 


Etterhvert ble han mer radikal, og i 1929 var han med på dannelsen av Ustasja, en ultranasjonalistisk organisasjon som arbeidet for opprettelsen av et Stor-Kroatia som foruten Kroatia skulle omfatte Bosnia Herzegovina og deler av Serbia. Terror og drap var viktige midler for å oppnå dette, og i 1934 lyktes Ustasja i å myrde kong Alexander I i et attentat i Marseille. Ustasja ville avskaffe det parlamentariske demokratiet og opprette en raseren kroatisk stat, som skulle omfatte både de katolske kroatene og de muslimske bosniakene. Til grunn lå en rasebasert nasjonalisme inspirert av de tyske raseteoretikerne. Serbere, som var ortodokse, jøder og sigøynere var ikke velkommen i den kroatiske staten. Dessuten skulle selvfølgelig marxisme og liberalisme elimineres.


Da aksemaktene angrep det sydslaviske kongedømmet våren 1941, tok Ustasja del i kampene mot den jugoslaviske staten. 10. april ble Den uavhengige staten Kroatia proklamert, med Ante Pavelić som leder («poglavnik»). Pavelićs stat var selvfølgelig alt annet enn en uavhengig stat, den var i virkeligheten en vasall under tysk og italiensk herredømme. Ustasja gikk i gang med å iverksette sine planer om et raserent Kroatia. Hundretusenvis av serbere ble myrdet, og flere titalls tusen jøder og sigøynere likeså. Regimet hadde sterke bånd til Den katolske kirken og benyttet sin makt til å brenne ortodokse kirker og jage prestene ut av landet. Islam ble anerkjent som en legitim kroatisk religion.


I 1945 falt Ustasja-staten sammen under militært press fra Titos styrker, med støtte fra Den røde Armé, og territoriet ble innlemmet i det nye, sosialistiske Jugoslavia. Pavelić klarte å flykte, ved hjelp av kirkelige forbindelser, først til Italia, og siden til Argentina der han bodde til midten av 50-tallet, før han endte opp Spania, der han omsider døde. I eksil gjorde han noen ynkelige forsøk på å gjenopprette sin posisjon og holde ved like bevegelsen, men tiden var løpt fra ham. Idag huskes Pavelić først og fremst med gru.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og...

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å...

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge...