Gå til hovedinnhold

Tex på tigerjakt

 


Tex Willer nr. 718

«Over havet» 

av Mauro Boselli og Andrea Venturi

Egmont, 2024


Jakten på den malaysiske fyrsten og antikolonialistiske nasjonalisten Sumankan alias Svarte tiger fortsetter i Tex Willer nr. 718. Mauro Boselli har skrevet manuskriptet, og Andre Venturi står for tegningene. Det følgende skal ikke forstås som en underrettelse om personlige preferanser, men som et forsøk på å anskueliggjøre verkets objektive kvaliteter.


De som leste forrige Tex Willer-anmeldelse, vil trolig erindre at jeg ikke var særlig begeistret for første episode av denne historien. Jeg kunne ikke engang garantere at jeg kom til å plukke opp neste nummer. Men jeg la til at jeg flere ganger har opplevd at historier som begynner dårlig, tar seg opp. Nå har jeg lest andre episode. Har så denne historien tatt seg opp? Før jeg besvarer det spørsmålet, vil jeg imidlertid berømme det flotte omslaget til Claudio Villa. Han tar seg friheter med hensyn til historien (for slagsmålet finner egentlig sted inne i baren «La Perla Negra», ikke utenfor) men den actionfylte omslagsillustrasjonen er smakfullt komponert og har fine farver.


Så til svaret på spørsmålet jeg stilte ovenfor: Ja, denne historien tar seg grundig opp i andre episode. Dette handler først og fremst om at den inneholder mye av den ingrediensen jeg etterlyste i første episode - action. Her er det nemlig action nærmest fra begynnelse til slutt. Det skytes med revolvere, geværer og kanoner i Louisianas sumper, i New Orleans’ gater og på sjøen. Ellers er det både løping, slåssing, knivkasting og bruk av dynamitt. Man kan selvfølgelig innvende at magien voodoprest Omoro bruker mot Tex og gjengen, kan oppleves som et fremmedelement i Tex Willers univers, der uoverenskomster vanligvis løses ved hjelp av skytevåpen og knyttnever, men jeg synes nå likevel Boselli klarer å flette disse elemenetene inn i det ellers temmelig realistiske miljøet på en fin måte. Man må bare ha i mente at Tex Willer først og fremst er en eventyrserie, og at disse esoteriske og okkulte gruppene danner en fin kontrast mot den hyperlogiske og pragmatiske Tex Willer. På et vis kan Tex’ kamp mot skyggekreftene i samfunnet tolkes som en allegori som sier noe om de intellektuelle og ideologiske kampene som utkjempes i vår virkelige verden. 


I den siste tredjedelen av episoden fører jakten på Svarte tiger våre venner gjennom Mexicogolfen og Karibien til Panama, der det venter nye mysterier og nevekamper. Blant annet kommer Tex og Carson i håndgemeng med en bareier som nekter dem servering. Han deler Sumankans hat mot alle hvite. Det er nærliggende å se på dette som en subtil kommentar til den moderne «antirasistiske» rasismen vi kjenner fra dagens venstreradikale retorikk avkolonisering av Vestens institusjoner, der problemer knyttet til ulikhet og undertrykkelse forklares med moderne «kritisk» raseteori. 


Når det gjelder Venturis tegninger, har jeg ikke så mye mer å si enn i forrige anmeldelse. De er helt greie, men uspektakulære. Actioncenene er godt koreografert, og de varierte miljøene er godt skildret, dog uten at man blir direkte imponert over streken. Men for all del, de er gode nok, og vel så det. 


I «Over havet» trykker Boselli og Venturi på alle de rette knappene. Dette er vellaget underholdning med de fleste ingrediensene vi forventer fra Tex Willer. Westernpuristene vil kanskje bli skuffet, men jeg er godt fornøyd. Med tanke på den traurige oppstarten er dette helt klart en solid forbedring. Jeg kommer til å plukke opp neste nummer.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge piker. H

Står Würmstuggu bak Simen Bondevik?

  Det siste døgnet har vi mottatt en rekke henvendelser fra lesere som lurer på om det er vi som har skrevet denne kronikken i Aftenposten, der Simen Bondevik klager sin nød over at han har fått Twitter-kontoen sin sperret og låst, angivelig fordi han har trykket like på en tweet fra mikropartiet Sentrum om det kontroversielle temaet funksjonshemmedes rettigheter. I kronikken skriver Bondevik at han er skuffet over Elon Musks nye, mer ytringsfrihetsvennlige regime på Twitter. De oppsiktsvekkende opplysningene om sensur og politisk styring som har kommet for dagen etter at Musk overtok, men knapt blitt rapportert om i norsk presse, nevner han selvfølgelig ikke. Det gjør man vanligvis ikke i den venstreorienterte skravleklassen. Spørsmålet våre lesere stiller, er altså om Simen Bondevik og hans «organisasjon» Unge Sentrum bare er påfunn fra Würmstuggu-redaksjonen etter samme mønster som de figurene vi har skapt ved hjelp av Twitter-kontoer og fingerte leserbrev til avisene for å gjøre n

Würmstuggu avslører: Vi trollet nyhetsbildet

  Den observante Würmstuggu -leser har nok fått med seg at vi ved enkelte anledninger har prøvd oss på den humoristiske genren «satire» i det siste. Vi innrømmer gjerne at vi har har latt oss inspirere av komikeren Andrew Doyles hyperwoke figur «Titania McGrath» . «Titania» var i utgangspunktet en parodikonto på Twitter, men har etterhvert også blitt spaltist i diverse publikasjoner, særlig Spike , og har dessuten gitt ut et par bøker.  Vi hadde også lyst til å lage figurer som kunne oppfattes som virkelige personer som lever et eget liv utenfor Würmstuggus spalter. Den siste tiden tiden har det pågått en debatt om fenomenet kanselleringskultur, altså forsøk på å frata folk jobben basert på meninger de gir uttrykk for. Dette er noe vi i redaksjonen har opplevd selv. Vi har lagt merke til at folk som støtter slike kanselleringsforsøk, vanligvis ut fra et «woke» venstreradikalt ståsted, som regel benekter at slikt finner sted, i hvert fall her i Norge. Derfor tenkte vi at dette kunne da