Gå til hovedinnhold

Tex på tigerjakt

 


Tex Willer nr. 718

«Over havet» 

av Mauro Boselli og Andrea Venturi

Egmont, 2024


Jakten på den malaysiske fyrsten og antikolonialistiske nasjonalisten Sumankan alias Svarte tiger fortsetter i Tex Willer nr. 718. Mauro Boselli har skrevet manuskriptet, og Andrea Venturi står for tegningene. Det følgende skal ikke forstås som en underrettelse om personlige preferanser, men som et forsøk på å anskueliggjøre verkets objektive kvaliteter.


De som leste forrige Tex Willer-anmeldelse, vil trolig erindre at jeg ikke var særlig begeistret for første episode av denne historien. Jeg kunne ikke engang garantere at jeg kom til å plukke opp neste nummer. Men jeg la til at jeg flere ganger har opplevd at historier som begynner dårlig, tar seg opp. Nå har jeg lest andre episode. Har så denne historien tatt seg opp? Før jeg besvarer det spørsmålet, vil jeg imidlertid berømme det flotte omslaget til Claudio Villa. Han tar seg friheter med hensyn til historien (for slagsmålet finner egentlig sted inne i baren «La Perla Negra», ikke utenfor) men den actionfylte omslagsillustrasjonen er smakfullt komponert og har fine farver.


Så til svaret på spørsmålet jeg stilte ovenfor: Ja, denne historien tar seg grundig opp i andre episode. Dette handler først og fremst om at den inneholder mye av den ingrediensen jeg etterlyste i første episode - action. Her er det nemlig action nærmest fra begynnelse til slutt. Det skytes med revolvere, geværer og kanoner i Louisianas sumper, i New Orleans’ gater og på sjøen. Ellers er det både løping, slåssing, knivkasting og bruk av dynamitt. Man kan selvfølgelig innvende at magien voodoprest Omoro bruker mot Tex og gjengen, kan oppleves som et fremmedelement i Tex Willers univers, der uoverenskomster vanligvis løses ved hjelp av skytevåpen og knyttnever, men jeg synes nå likevel Boselli klarer å flette disse elemenetene inn i det ellers temmelig realistiske miljøet på en fin måte. Man må bare ha i mente at Tex Willer først og fremst er en eventyrserie, og at disse esoteriske og okkulte gruppene danner en fin kontrast mot den hyperlogiske og pragmatiske Tex Willer. På et vis kan Tex’ kamp mot skyggekreftene i samfunnet tolkes som en allegori som sier noe om de intellektuelle og ideologiske kampene som utkjempes i vår virkelige verden. 


I den siste tredjedelen av episoden fører jakten på Svarte tiger våre venner gjennom Mexicogolfen og Karibien til Panama, der det venter nye mysterier og nevekamper. Blant annet kommer Tex og Carson i håndgemeng med en bareier som nekter dem servering. Han deler Sumankans hat mot alle hvite. Det er nærliggende å se på dette som en subtil kommentar til den moderne «antirasistiske» rasismen vi kjenner fra dagens venstreradikale retorikk avkolonisering av Vestens institusjoner, der problemer knyttet til ulikhet og undertrykkelse forklares med moderne «kritisk» raseteori. 


Når det gjelder Venturis tegninger, har jeg ikke så mye mer å si enn i forrige anmeldelse. De er helt greie, men uspektakulære. Actioncenene er godt koreografert, og de varierte miljøene er godt skildret, dog uten at man blir direkte imponert over streken. Men for all del, de er gode nok, og vel så det. 


I «Over havet» trykker Boselli og Venturi på alle de rette knappene. Dette er vellaget underholdning med de fleste ingrediensene vi forventer fra Tex Willer. Westernpuristene vil kanskje bli skuffet, men jeg er godt fornøyd. Med tanke på den traurige oppstarten er dette helt klart en solid forbedring. Jeg kommer til å plukke opp neste nummer.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bokomtale: Ugress & omstendigheter

  En kveld tidlig i oktober satte jeg meg ned og leste Michaels Konupeks diktsamling Ugress & omstendigheter . Efter å ha lest den to ganger, slo to tanker ned i mitt hode: 1) Om kort tid vil jeg trolig ha glemt hele boken, og 2) for de aller fleste vil boken forbli fullstendig ukjent, kun en anonym bokutgivelse i en smal genre som ble utgitt uten brask og bram en gang i 2024, med mindre noe helt spesielt skulle skje, som for eksempel at Konupek skulle bli en folkekjær realitykjendis eller mottager av Nobels litteraturpris. Derfor satte jeg meg ned og skrev denne teksten, som her siteres i sin helhet:  «Den tsjekkisk-norske forfatteren Michael Konupek er for meg et nytt navn, men ifølge omslagsteksten på den ferske diktsamlingen Ugress   & omstendigheter har han utgitt flere skjønnlitterære verk, deriblant romanen Böhmerland 600 cc . Boken har et monokromt omslag i en farve jeg vil kalle «mørk militærgrønn» og inneholder informasjon om tittel, forfatter, genre og...

Troller Würmstuggu nyhetsbildet igjen?

  Det siste døgnet har vi mottatt en del henvendelser fra våre lesere angående denne artikkelen i VG. Er denne «Selma Moren, debattjournalist og kommentator» bare en oppdiktet Würmstuggu-figur? er det noen som spør. Er det bare redaksjonen som er ute og troller nyhetsbildet igjen?  Dette har vi avkreftet tidligere, men likevel er det ikke helt usant. Det er ikke vi som har skapt figuren, det er det noen i VGs satireredaksjon som har gjort, men akkurat denne artikkelen er det vi som har ført i pennen. Vi har nemlig inngått en avtale med VG om å levere «Selma»-stoff i tiden fremover. Men vi er ikke de eneste, for «Selma» er et gruppeprosjekt med flere bidragsytere, både fra VG-redaksjonen og eksterne. Vi synes det er en morsom utfordring å se nyhetsbildet gjennom øynene til en tenåringspike som kanskje er litt trangsynt og ikke så veldig smart, men som kompanserer med et stort hjerte og tro på seg selv. Det er flere «kommentarer» som allerede er skrevet og som bare venter på å...

Når #metoo dreper

  Søndag 24. mars begynte et mareritt for den prisbelønte amerikanske serieskaperen Ed Piskor, kjent for tegneserier som «Hip Hop Family Tree», «Wizzywig» «Red Room» og «X-Men: Grand Design», og ikke minst den svært populære Youtube-kanalen «Cartoonist Kayfabe». En kvinne ved navn Molly Dwyer postet en «historie» på Instagram der hun fremla et nøye kuratert utvalg chatmeldinger fra 2020 som kunne gi inntrykk av at Piskor forsøkte å flørte med henne. På dette tidspunktet var Dwyer 17, snart 18 år, og Piskor var 37. De kontekstløse chatmeldingene ble ledsaget av grove anklager om «grooming» og uanstendig omgang med en mindreårig. Noen tok et skjermbilde av Instagram-posten og spredde den på sosiale medier. Dermed var helvete igang for Ed Piskor. Internettmobben begynte å samle seg for å ta ned nok et offer.  I løpet av timer ble det en allment akseptert sannhet at Piskor var en pedofil overgrepsmann, eller i beste fall en «creepy old man» som prøvde å komme ned i buksene på unge...